gigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

810 visninger
8 svar
0 synes godt om
27. august 2008

linemus

I forbindelse med mit speciale projekt (emballage og gigtpatienter) vil jeg gerne høre, om der er nogen af jer herinde, der har gigt eller er nært pårørende? Kan I fortælle mig - bare kort - om, hvad det drejer sig om, hvad det gør ved jer, og hvordan det påvirker jeres hverdag?

Jeg skal selvfølgelig undersøge meget mere om emnet, men jeg er næsten lige gået igang, og søger lidt et overblik over, hvad det betyder at have gigt.

Knus Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2008

Nemesis

ja det kan jeg da godt....når du nu skal skrive om gigt og emballage er det så primært hvilke vanskeligheder vi har ifht emballage??

I mit tilfælde så hæver mine fingre, hvilket gør gribefunktionen svagere, men alt fra skruelåg til de sammensvejste pålægspakker og til at åbne mælkekartonen er ikke altid lige til.

:-) Sisse

Anmeld

27. august 2008

MorCamilla

Min svigermor har gigt i fingrene.. Hun brokker sig en del over hamberyg, rullepølse og lignende pålæg i tæt pakket embalage som hun ikke kan åbne.. Incl, de almindelige mælk, du ved, dem uden skrugelåg...
Hun har nogle skinner, hun kan sætte på hendes hænder når det er rigtig slemt, men så kan hun så heller ikke bruge hænderne i den tid hun har skinnerne på, de skal hjælpe hende til at få strukket fingrene ud...

Anmeld

27. august 2008

linemus

ladydan1 skriver:

ja det kan jeg da godt....når du nu skal skrive om gigt og emballage er det så primært hvilke vanskeligheder vi har ifht emballage??

I mit tilfælde så hæver mine fingre, hvilket gør gribefunktionen svagere, men alt fra skruelåg til de sammensvejste pålægspakker og til at åbne mælkekartonen er ikke altid lige til.

Jeg tænkte mere på, hvordan det berører dig i hverdagen. Altså ikke specifikt om emballage. Har du ondt i fingrene? Er det hele tiden, eller kommer det kun en gang imellem?

Du må undskylde, hvis jeg spørger lidt dumt - jeg må vist hellere få styr på selve sygdommen imorgen. Det kan være jeg vender tilbage igen, hvis der er noget, jeg så har spørgsmål til :)

Jeg har besluttet mig for at se på medicin emballage, men det er jo sikkert mange af de samme problemer som ved fødevarer hvad angår skruelåg osv.

Knus Line

Anmeld

27. august 2008

linemus

MorCamilla skriver:

Min svigermor har gigt i fingrene.. Hun brokker sig en del over hamberyg, rullepølse og lignende pålæg i tæt pakket embalage som hun ikke kan åbne.. Incl, de almindelige mælk, du ved, dem uden skrugelåg...
Hun har nogle skinner, hun kan sætte på hendes hænder når det er rigtig slemt, men så kan hun så heller ikke bruge hænderne i den tid hun har skinnerne på, de skal hjælpe hende til at få strukket fingrene ud...

Avs for søren, det lyder grimt at skulle have skinner på for at strække fingrene ud.

Ved du noget om, hvordan hun ellers er begrænset i hverdagen? Er der noget hun ikke kan osv.

Og tak for svar :)

Knus Line

Anmeld

27. august 2008

MorCamilla

linemus skriver:

MorCamilla skriver:

Avs for søren, det lyder grimt at skulle have skinner på for at strække fingrene ud.

Ved du noget om, hvordan hun ellers er begrænset i hverdagen? Er der noget hun ikke kan osv.

Og tak for svar :)

Knus Line

Ja ud over alt det med pålægspakker og mælkekartonger så er hun på flexjob netop pga gigten, da hun ikke kan stå på en fabrik og lave den samme bevægelse dag ud og dag ind.. Hun kan heller ikke sidde og skrive på computer i lang tid af gangen og gøre rent kan hun slet ikke..
Hun arbejder pt på kontor i 1½ time om dagen - mere kan hun ikke holde til..

Hun kan ikke køre bil (de dage det er rigtig slemt med hende)
Hun har special bestik hun spiser med, der er en del tykkere end almindeligt bestik, for ellers kan hun ikke holde om det...
Hmm, kan ikke lige komme på mere lige pt, men skriver, hvis jeg kommer i tanke om mere...
Det må være en forfærdelig sygdom at have...:(

Anmeld

27. august 2008

linemus

1000 tak Camilla. Ja, det må godt nok være svært. Hvor er der meget man ikke kan, når det er hænderne, der strejker.

Knus Line

Anmeld

28. august 2008

linemus

Sisse, ved du forresten, om der er et forum (eller flere) for gigtramte, ligesom der bl.a. er for os med babyer?

Knus Line

Anmeld

28. august 2008

Nemesis

linemus skriver:

ladydan1 skriver:

Jeg tænkte mere på, hvordan det berører dig i hverdagen. Altså ikke specifikt om emballage. Har du ondt i fingrene? Er det hele tiden, eller kommer det kun en gang imellem?

Du må undskylde, hvis jeg spørger lidt dumt - jeg må vist hellere få styr på selve sygdommen imorgen. Det kan være jeg vender tilbage igen, hvis der er noget, jeg så har spørgsmål til :)

Jeg har besluttet mig for at se på medicin emballage, men det er jo sikkert mange af de samme problemer som ved fødevarer hvad angår skruelåg osv.

Knus Line

Hej Line

Ja jeg kan godt have ondt..især ved vejrskifte, når det er koldt og fugtigt..især fugtigt.

Det er heldigvis ikke så tit jeg har ondt..men nu tager jeg så også NSAID (bruges også til gigtsmerter) piller dagligt af anden årsag.

Der hvor der er mest irriterende, er faktisk min manglende bevægelighed og styrke..det ikke at kunne knytte hånden helt pga hævelse og ømhed betyder faktisk meget for det er jo den samme funktion når du skal holde på fx. en kuglepen, om styret til barnevognen, hundens rem osv.

Og så betyder det også at et godt fast håndtryk gør nas...og jeg hader bare slappe, klamme håndtryk.

Men spørg løs...der er ingen dumme spørgsmål :-)

:P Sisse

prøv www.fnug.dk..der er også en masse oplysninger og du kan sikkert få en masse inspiration :-)

Deciderede fora kender jeg ikke rigtig til...der var engang en slags chat, men det er mest grupper hvor man mødes og det har jeg sq for travlt til ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.