vinterdepression ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

591 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. december 2010

Trine89

for 5 år siden ca. fik jeg en depression. jeg er egentlig som sår'n ude af det, men i vinterhalvåret kan jeg nu egentlig godt mærke at der er noget der trykker. men er ikke rigtig sikker på om det nu også det.. 

jeg går rundt og er træt konstant selvom jeg får okey med søvn.. men jeg mistænker måske lidt at det er fordi der er mørkt når jeg står op.. fordi i weekenderne når jeg sover til jeg vågner som jo som regl er når det begynder at blive lyst udfor er der ikke noget. indtil om aften, når det begynder at blive mørkt igen så kan jeg godt mærke at jeg bliver hurtigere træt..

jeg kunne sove hele tiden hvis jeg "måtte".. og sår'n er det ikke i sommer halvåret.. 

kan det "bare" vinteren der tager lidt på kroppen?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

Mi

Tror det er meget naturligt at vinteren påvirker humør og overskud. Men når du nu mistænker om det kan være en depression, så er det nok en god idé at vende det med din læge. Jeg har selv haft to depressioner som startede i okt- nov og var rask til forår/sommer, og vil virkelig anbefale dig at søge læge, hvis du mistænker at det er mere end bare alm træthed.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

2. december 2010

Trine89

MarianneSonne skriver:

Tror det er meget naturligt at vinteren påvirker humør og overskud. Men når du nu mistænker om det kan være en depression, så er det nok en god idé at vende det med din læge. Jeg har selv haft to depressioner som startede i okt- nov og var rask til forår/sommer, og vil virkelig anbefale dig at søge læge, hvis du mistænker at det er mere end bare alm træthed.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Jeg syntes jeg har svært ved det.. 

Fordi jeg havde en meget stor (lange) depression som startede for 5 år siden ca. og varede et par år og siden har jeg haft lidt om vinteren, men sidste år var der ikke noget :s

men jah det kan godt være jeg bare skal snakke med min læge om det..

Anmeld

2. december 2010

Mi

Min læge forklarede mig, at hver gang man har en depression så laves der en lille skade på hjernen, og jo flere du har som du ikke bliver behandlet for, jo større bliver skaden og risikoen for at depressionen bliver kronisk. Det var nok til at jeg aldrig vil undvære medicin hvis det igen bliver nødvendig.

Min mor har gennem mange år arbejdet i distriktpsykriatrien. Da jeg først var lidt tilbageholden med hensyn til at jeg skulle tage medicin, spurgte hun om jeg så heller ikke ville tage insulin hvis jeg fik sukkersyge, for det var jo i pricippet det samme.

Når du har haft en depression så kan du jo måske godt genkende nogle af symptomerne, og jeg ville så vende forbi lægen og høre om det er noget du skal behandles for. Muligvis kan du jo også snakke med ham om at du gerne vil se ham igen om en månedstid og se om det har udviklet sig til det værre.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

2. december 2010

Trine89

MarianneSonne skriver:

Min læge forklarede mig, at hver gang man har en depression så laves der en lille skade på hjernen, og jo flere du har som du ikke bliver behandlet for, jo større bliver skaden og risikoen for at depressionen bliver kronisk. Det var nok til at jeg aldrig vil undvære medicin hvis det igen bliver nødvendig.

Min mor har gennem mange år arbejdet i distriktpsykriatrien. Da jeg først var lidt tilbageholden med hensyn til at jeg skulle tage medicin, spurgte hun om jeg så heller ikke ville tage insulin hvis jeg fik sukkersyge, for det var jo i pricippet det samme.

Når du har haft en depression så kan du jo måske godt genkende nogle af symptomerne, og jeg ville så vende forbi lægen og høre om det er noget du skal behandles for. Muligvis kan du jo også snakke med ham om at du gerne vil se ham igen om en månedstid og se om det har udviklet sig til det værre.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Mange tak for dine råd.. jeg vil ringe til lægen i morgen tidlig. ( de har kun telefontid mellem 8 og 9.) 

og jah så må vi se hva der sker.. at det eneste jeg  har nu er jo "bare" trætheden. og det havde jeg da også noget af før. det er vist det sikreste at ringe til lægen.. 

Anmeld

2. december 2010

Mi

Lyder fornuftigt. Der sker jo ikke noget ved at ringe til dem

God bedring

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

2. december 2010

Trine89

MarianneSonne skriver:

Lyder fornuftigt. Der sker jo ikke noget ved at ringe til dem

God bedring

Marianne

www.stjerneleg.dk

heller ringe en gang for meget end engang for lidt.. 

mange tak

Anmeld

2. december 2010

Dinna88

Trine89 skriver:

for 5 år siden ca. fik jeg en depression. jeg er egentlig som sår'n ude af det, men i vinterhalvåret kan jeg nu egentlig godt mærke at der er noget der trykker. men er ikke rigtig sikker på om det nu også det.. 

jeg går rundt og er træt konstant selvom jeg får okey med søvn.. men jeg mistænker måske lidt at det er fordi der er mørkt når jeg står op.. fordi i weekenderne når jeg sover til jeg vågner som jo som regl er når det begynder at blive lyst udfor er der ikke noget. indtil om aften, når det begynder at blive mørkt igen så kan jeg godt mærke at jeg bliver hurtigere træt..

jeg kunne sove hele tiden hvis jeg "måtte".. og sår'n er det ikke i sommer halvåret.. 

kan det "bare" vinteren der tager lidt på kroppen?? 

Nogle påvirkes jo mere af vejret end andre. Jeg synes jeg blev lidt påvirket da det begyndte at blive gråt udenfor, men nu synes jeg ikke vejret er "deprimerende" længere, da sneen simpelthen giver så meget lys og lyserøde kinder på folk.

Har du prøvet at være så meget som muligt ude i den lyse, hvide sne? Ellers kan du også prøve med sådan en lyselampe du skal kigge ind i

Anmeld

2. december 2010

Trine89

Jeg prøver alt hva jeg at være ude.. men det er nogen gange svært når man går op på arbjede når det er mørkt og går hjem når det er mørkt.. 

min kæreste jeg har har også snakket om at skulle have en af de der lamper der der vækker en med lys som stille og roligt stiger i styrke.. og se hvordan det virker..

Anmeld

2. december 2010

Mi

Jeg har en lysterapilampe og syntes at den er god. Den hjæper mig med lige at tage toppen. Købte den i netto sidste år.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.