Jeg tænker at banken jo ingen sikkerhed har for at du virkelig kan styre det, når du kommer som et ubeskrevet blad. De kunne derfor være interesserede i at vide, hvorvidt dine forældre vil stille kaution og har mulighed for at støtte dig, når tiderne bliver trange. Samtidigt er de interesseret i at vide, hvor din indkomst skal komme fra i den periode du betaler lånet ud. Din rente bliver faktisk i mange banker fastsat efter hvor sikre de er på at få deres penge hjem.
Selvfølgelig virker det ikke videre sympatisk - men det bedste man kan gøre for at virke ansvarlig er at møde velforberedt op. Tag dine lønsedler med, bevis at du har tænkt over hvad der skal ske fremover, lav et realistisk budget og inddrag din mor på dine egne præmisser.
Jeg havde min far med i banken første gang jeg skulle have et lån til en lejlighed, da han gerne ville kautionere. Han holdt sig pænt i baggrunden indtil det blev hans tur til at underskrive papirer etc. Det er aldrig blevet et issue mellem han og jeg, hverken før eller siden. Da var jeg 20 år, men havde opsparret 100.000 kr, så det hjalp også lidt på det. ( Det er 10 år siden og det er sværere i dag at få lån grundet krisen)
Hvis din mor ellers kan finde ud af at skille tingene ad, så ville jeg bare gøre hvad der skulle til og tænke mit om bankens personale. Og selvom det er lidt lunkent, så virker det altid mere overbevisende at være to overfor en i en forhandlingssituation - så istedet for at det bliver banken og din mor mod dig - kan du vende det til dig og din mor mod banken
Held og lykke med at få lånet
Anmeld