Udekanin og nattefrost?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.009 visninger
12 svar
0 synes godt om
29. november 2010

Margorie

Hvordan er det nu lige det er, skal hun hives ind nu det er så koldt? Eller kan hun klare sig i sit store udebur-løbegård med hule? Hun står 100% i læ- men damn det er koldt !! Vil jo ikke have hun fryser ihjel- men samtidig er hun bestemt ikke glad for at skulle stå i stuen i et lille bur når hun er vant til udelivet og massere plads Nogle der har forstand på det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2010

annec

Margorie skriver:

Hvordan er det nu lige det er, skal hun hives ind nu det er så koldt? Eller kan hun klare sig i sit store udebur-løbegård med hule? Hun står 100% i læ- men damn det er koldt !! Vil jo ikke have hun fryser ihjel- men samtidig er hun bestemt ikke glad for at skulle stå i stuen i et lille bur når hun er vant til udelivet og massere plads Nogle der har forstand på det?

Min venindes kanin døde i går af frost.

Så vil klart sige at den skal ind

Anmeld

29. november 2010

Low

Margorie skriver:

Normalt kan de godt klare at være ude om vinteren hvis bare de har en masse halm men med denne vinter så ville jeg tage den ind.

Anmeld

29. november 2010

grinny

Margorie skriver:

Min kanin har altid stået ude, hele året rundt. 

Læ og en masse masse halm og hø til at putte i og så skulle der ikke ske noget.

Min blev i hvert fald 12 år, og det var kun de 2 første år af hans liv han var inde

Anmeld

29. november 2010

mortilflere

Der er større chance for hun falder død om hvis i tager hende ind nu......

hendes leje skal være tørt og der må ikke være træk og det er der jo ik

Hun skal ha vand og fodre som altid men stil det inde i buret så det ikke bliver så koldt.

vores står som de eneste dyr i en kold stald og klare det fint

Anmeld

29. november 2010

Low

mortilflere skriver:

Der er større chance for hun falder død om hvis i tager hende ind nu......

hendes leje skal være tørt og der må ikke være træk og det er der jo ik

Hun skal ha vand og fodre som altid men stil det inde i buret så det ikke bliver så koldt.

vores står som de eneste dyr i en kold stald og klare det fint

Det lyder faktisk mere rigtigt end mit bud.

Anmeld

30. november 2010

Low

Kaniner kan ikke tåle temperatur forskelle på 10 grader. Hvis vandet fryser så er det vigtigt at skifte vandet op til flere gange om dagen.

Anmeld

30. november 2010

Pena

Jeg mener heller ikke den vil kunne tåle at komme indenfor. Men spørg evt en ekspert. Måske hvis I har et koldt rum den kan komme ind i. Altså så forskellen ikke bliver så stor, men så den da i det mindste ikke fryser ihjel.

Men var det mig ville jeg spørge en ekspert ad hvordan man gør det varmest for den i buret. Og så huske på at vandet fryser lynhurtigt.

Anmeld

30. november 2010

Pena

Forresten så havde min nabo sådan et varmelegeme som kunne sættes til strøm som kunne være i vandskålen. Så fryser vandet ikke, men måske en kanin vil gnave ledningen over, og ja så er det jo nok slut med den.

Anmeld

30. november 2010

SussieThyssen

Ja, så kommer jeg lige på banen mht pasning af husdyr. Jeg er jo trods alt vokset op på landet og har haft masser af kaniner.
Du skal sørge for at din kanin står enten i en garage, hvor der er læ eller et udhus/terasse. Buret den skal have skal være hævet på ben og helst todelt. Men det skal være sådan at dens huledel er så stor, at der kan gennemisoleres med masser af halm og at indgangshullet til hulen er så lille at den kun lige kan komme igennem, for at undgå træk.
Ligeledes må det ikke kunne sne ind i buret.
De kan godt klare frost, men skal som sagt have en ordentlig og velisoleret hule med masser af hø og halm at gemme sig i og ingen træk må forekomme.
Mht til frost og vand, skal vandet skiftes/tøes op mindst 3 gange i døgnet og fodderet samt vand skal helst være anbragt inde i huledelen, sådan at den ikke er tvunget til at gå ud i kulden. Den må ikke få grønsager, der kan fryse, men en god sukkerroe kan give ekstra energi og holder bedre stand mod kulden.
Hvis du giver den gulerødder, skal disse også placeres inde i hulen og skal skiftes morgen og aften, for den kan dø, hvis den spiser frosne gulerødder.
Husk at holde nøje øje med bunden i huledelen..denne skal være helt tør og ren, og der skal ligge en tyk måtte af isolerende strøelse. Her kan man med fordel bruge et tykt lag træspåner eller træflis...drys godt med kattegrus i bunden. Dette vil holde meget af fugten væk og også tage lugten.
Har du ikke mulighed for dette, ville jeg starte med at flytte den ind i et skur og så tage den ind lidt senere, fx i et køligt bryggers og lade den gå et par dage så den kan afklimatisere sig.
Hold øje med at den ikke bliver forkølet, og begynder dens næse at løbe eller hoster den, så skal du omgående tage den til dyrlæge for et skud antibiotika.

Kærlige kaninkram
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.