Jer der bager alt brød selv....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.000 visninger
9 svar
0 synes godt om
24. august 2008

Honningblomst

Hej søde piger..
Jeg bager alt brød selv, men trænger efterhånden til lidt fornyelse...især til vores morgen og mellmmåltidsboller, men også gerne nye rugbrødsopskrifter...så kom med dem, ved jo I har dem...;)
Knus Eva..som har fået ordnet hus og bagt til den kommende uge...skønt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2008

Stumpen

Den her opskrift er tyvstjålet fra en anden hjemmeside
Men bollerne er super gode....
Kanel og gulerodsboller
25 g gær
1 dl skummetmælk eller vand
2 dl fromaige frais
1 spsk. rapsolie
1 stk. æg
50 g rørsukker eller lys farin
2 tsk. stødt kanel
4 spsk. solsikkekerner
200 g reven gulerod
250 g hvedemel
200 g grahamsmel

Sådan gør du:
Gæren udrøres i den lune mælk eller i vand. Fromage frais, olie og æg tilsættes, og der piskes. Sukker, kanel, solsikkekerner og revet gulerod blandes i.
Herefter blandes grahamsmelet i og hvedemelet lidt efter lidt. Skal være lidt klistret. Æltes godt og hæver en time til dobbelt størrelse.
Formes til 16 boller. Da dejen er ret fugtig, bruges mel på hænderne. Efterhæver ca. 20 minutter og bages 15 - 20 minutter ved 200 grader.

(H) Anja

Anmeld

24. august 2008

st

Denne opskrift er himmelsk. Kan både laves som brød og boller.

Gaffelboller (ca. 16 boller)

Dette er min ultimative ynglings bageopskrift. Bollerne har en lækker sprød skorpe og en saftig krumme. Samtidig er de super-nemme og hurtige at lave, fordi man ikke får dejen på hænder og køkkenbord med deraf efterfølgende rengøring! Man kan knalde dejen sammen om aften og næste morgen kan man i løbet af 20 min sætte tænderne i frisk bagte boller – perfekt!
Ingredienser:
7 dl lunkent vand
5 g gær
2 tsk salt2 tsk. rørsukker
3 dl havregryn el. durumhvede
600 - 650 g hvedemel

Rør alle ingredienserne sammen i en stor skål med en gaffel, (eller en ske eller noget andet, men nu hedder de jo gaffelboller), Stil skålen i en pose og luk den forsvarligt.Lad dejen hæve i køleskabet natten over.Dejen er meget klistret og sådan skal det være.Efterfølgende morgen opvarmes ovnen til 200 grader.Rør dejen grundigt sammen og sæt den i klatter på pladen med bagepapir. Man kan med fordel bruge 2 skeer, da dejen hænger godt ved.Pensel bollerne med vand og drys med havregryn, birkes eller sesam.Bag bollerne 15-20 min. eller til de gyldne og gennembagte. Lad dem køle af på en bagerist.
Tips:
Du kan tilsætte forskellige typer af korn og mel (eks. Hørfrø, sesam, grahamsmel, m.v.).Har du ikke en nat til rådighed, hvor dejen kan hæve tilsættes ½ pakke gær i stedet. Lad dejen hæve 1 times tid eller til den har hævet sig op over skåle-kanten. Ellers er proceduren den samme.

Anmeld

24. august 2008

st

Jeg lurer med på den med rugbrøddet. Jeg har aldrig rigtig lært det med sur-dejen, så hvis nogle kan en opskrift uden, så ville det bare være alletiders.

st.

Anmeld

27. august 2008

Jordbærpigen

Mht. det med surdejen så er det simpelthen bare det nemmeste i verden. Man blander så at sige blot noget rugmel, lunkent vand, lidt honning og noget surmælksprodukt sammen. Man lader det stå i 5 dage og hver dag spæder man op med lidt mere vand og rugmel og på 5. dagen er det klar til brug.

Man bruger så surdejen som sit "gær" og blander det op med vand, øl, kerner, mel osv. Og når man så har sin færdige rugbrødsblanding, tager man noget fra, som man så bruger som surdej til det næste brød. Og sådan fortsætter man bare i en uendelighed, hver gang man skal bage nyt brød:D easy easy..

Jeg kan anbefale Camilla Plums kogebog "et ordentligt brød"!

Anmeld

1. september 2008

ann-kristina

Her hos os er yndlingsbrødet absolut dette. Det er så let, man rører dejen sammen med en grydeske aftenen før. Sætter skålen i køleskabet natten over og dagen efter hælder man det ud på bagepapir. Man skal ikke røre dejen, det holder sig i flere dage og det smager bare himmelsk!!! Det kan varieres i det uendelige med groftmel, valnødder, soltørrede tomater/feta, ......

http://ekot.dk/diverse/broed/

Anmeld

1. september 2008

Honningblomst

ann-kristina skriver:

Her hos os er yndlingsbrødet absolut dette. Det er så let, man rører dejen sammen med en grydeske aftenen før. Sætter skålen i køleskabet natten over og dagen efter hælder man det ud på bagepapir. Man skal ikke røre dejen, det holder sig i flere dage og det smager bare himmelsk!!! Det kan varieres i det uendelige med groftmel, valnødder, soltørrede tomater/feta, ......

Det må jeg prøve til i morgen...kan det betale sig at lave dobbeltportion eller??? og hvad med alt det der skal på, gør du det eller er det ok uden??
Knus Eva..som egentlig er for træt, men synes det kunne være lækkert,...

Anmeld

2. september 2008

ann-kristina

Eva skriver:

ann-kristina skriver:

Det må jeg prøve til i morgen...kan det betale sig at lave dobbeltportion eller??? og hvad med alt det der skal på, gør du det eller er det ok uden??
Knus Eva..som egentlig er for træt, men synes det kunne være lækkert,...

Hej Eva
Jeg har først lige set dine spørgsmål nu, så det kan jo være at du allerede har bagt? Man behøver ikke tilsætte noget, det smager fantastisk som det er. Men hvis du vil tilsætte noget, så gør du bare det med det samme når du rører dejen sammen. Jeg glemte forøvrigt at skrive at man altså ikke behøver at komme olie på, det gør jeg næsten aldrig.
Du behøver ikke at lave dobbelt portion. Det bliver et stort "splatbrød" ud af portionen, det fylder næsten en hel bradepande.
Ann-Kristina

Anmeld

2. september 2008

Randi

ann-kristina skriver:

Øvøv kan ikke få det link til at virke... :( havde ellers lige lyst til at prøve noget nyt....

Anmeld

26. oktober 2013

larsrc

For fremtidige brugere der måtte rende over dette (og fordi jeg selv elsker dette brød): Der er en arkivkopi her: https://web.archive.org/web/20131010062230/http://ekot.dk/diverse/broed/

-Lars

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.