Denne opskrift er himmelsk. Kan både laves som brød og boller.
Gaffelboller (ca. 16 boller)
Dette er min ultimative ynglings bageopskrift. Bollerne har en lækker sprød skorpe og en saftig krumme. Samtidig er de super-nemme og hurtige at lave, fordi man ikke får dejen på hænder og køkkenbord med deraf efterfølgende rengøring! Man kan knalde dejen sammen om aften og næste morgen kan man i løbet af 20 min sætte tænderne i frisk bagte boller – perfekt!
Ingredienser:
7 dl lunkent vand
5 g gær
2 tsk salt2 tsk. rørsukker
3 dl havregryn el. durumhvede
600 - 650 g hvedemel
Rør alle ingredienserne sammen i en stor skål med en gaffel, (eller en ske eller noget andet, men nu hedder de jo gaffelboller), Stil skålen i en pose og luk den forsvarligt.Lad dejen hæve i køleskabet natten over.Dejen er meget klistret og sådan skal det være.Efterfølgende morgen opvarmes ovnen til 200 grader.Rør dejen grundigt sammen og sæt den i klatter på pladen med bagepapir. Man kan med fordel bruge 2 skeer, da dejen hænger godt ved.Pensel bollerne med vand og drys med havregryn, birkes eller sesam.Bag bollerne 15-20 min. eller til de gyldne og gennembagte. Lad dem køle af på en bagerist.
Tips:
Du kan tilsætte forskellige typer af korn og mel (eks. Hørfrø, sesam, grahamsmel, m.v.).Har du ikke en nat til rådighed, hvor dejen kan hæve tilsættes ½ pakke gær i stedet. Lad dejen hæve 1 times tid eller til den har hævet sig op over skåle-kanten. Ellers er proceduren den samme.
Anmeld