Pædagoger hjælp mig -helst hurtigt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

507 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. august 2008

Stumpen

Korte vesion:
Jeg har skrevet en praktik opgave, som mit praktik sted havde nogle indvendinger imod, dem er jeg ved at rette nu inden jeg aflevere til min lærer (selvom han ikke har en døjt at skulle have sagt om den)
Men de havde en kritik om den, som jeg ikke er enig med dem i, men muligvis har de ret ;)

Jeg skrev i min opgave om en udviklingshæmmede mand med et fiktivt navn Karl.
Jeg skrev følgende:

Livskvalitet er individuelt og ikke målbart, men jeg kan ved hjælp af mit kendskab til Karl og hans diagnoser anslå, hvad der vil være god livskvalitet for ham og dermed prøve at hjælpe ham til at opnå dette.

De mener ikke at der er sammenhæng mellem Karls diagnoser og livskvalitet..... Er der ikke det???? KAn jeg ikke med hjælp til hans diagnose ikke forbedre hans livskvalitet????
(H) Anja..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2008

Rasmine

Kan du måske bruge noget Siri Næss, og omsætte noget af det til Karls hverdag?

Tror ikke helt jeg forstår hvad du mener.

Anmeld

24. august 2008

Rasmine

PS.
Ved jo ikke noget om Karl, men tror det er farligt for dig at gå ud og definere for ham, hvad livskvalitet er.

Anmeld

24. august 2008

Stumpen

Jeg definerer heller ikke, jeg anslår.. Han er uden sprog og bevægelse.. Han er retarderet er sværeste grad, så jeg er nød til at gå ind og anslå hvad der er livskvalitet for ham, for at give ham livskvalitet i hverdagen, da han ikke selv har mulighed for at opnå det alene.

Anmeld

24. august 2008

Rasmine

Sansestimulation.
Siri Næss igen...
Har selv lavet en opgave om livskvalitet, hvor jeg brugte sansestimulation.
Forslag til sted kunne være Solbo, ved Silkeborg, har du hørt om det?
-Snozelhus.

Anmeld

24. august 2008

Stumpen

Min opgave handler også om sansestimulation.. jeg lavede håndbad og øvede med bolde -skulle have ham til at klemme på dem.. Tror jeg har hørt om den... Skal lige have kigget... Men ikke noget jeg vil tage med, for det er bare smårettelser jeg har gang i.. Er begyndt på 7. sem og damn, der er meget læsestof, det er helt vildt, jeg er allerede håbløst bagud...

Anmeld

24. august 2008

Tikki

Hej
Jeg er faktisk enig med dit praktiksted og ville givetvis have kommet med samme kritik, hvis en af mine studerende skrev det samme.....

Jeg tror ikke, man på baggrund af en stillet diagnose kan fortælle noget om livskvalitet for den pågældende person. Jeg kan give dig et eksempel: Jeg arbejder med autister til dagligt - har alle diagnosen infantil autisme, men de er voldsomt forskellige i, hvad de oplever som en god dag. En af dem har en god dag, når han har ligget for sig selv i sansegyngen en hel dag, mens en anden føler opstemthed, når spiser sig mæt i kager. Det er to forskellige livskvalitetsfølelser indenfor den samme diagnose idet diagnostiserede personer er lige så forskellige som ikke-diagnostiserede..hvis du forstår. Så diagnose og livskvalitet kan ikke sammenkobles i min verden.

Definitionen på livskvalitet er derfor en subjektiv størrelse og meget svær at definere.....men man kan på baggrund af erfaringer og kendskab til den enkelte gøre sig mere klog på, hvad der for den enkelte kan være livskvalitet. Der, hvor man kan komme ud i svære beslutninger er, hvis Karls livskvalitet hænger sammen med f.eks. at overspise og han dermed er til fare for sig selv, hvor man så som pædagog må gribe ind og definere hvad der er bedst for Karl....så handler det om omsorg og så det, det virkelig bliver svært.

Jeg tror for så vidt, du mener det samme, som jeg har beskrevet her, men måske er det din måde at formulere det på.....der er pædagoger jo lidt fesne :D alt skal være så præcist formuleret og med så få ord som muligt....

Håber du kunne bruge mit ævl ;)

Anmeld

24. august 2008

Stumpen

Hej Jeanette...

Jeg tror at jeg forstår hvor du vil hen.. Tusind tak for dit svar...
(H) Anja...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.