Hej
Jeg er faktisk enig med dit praktiksted og ville givetvis have kommet med samme kritik, hvis en af mine studerende skrev det samme.....
Jeg tror ikke, man på baggrund af en stillet diagnose kan fortælle noget om livskvalitet for den pågældende person. Jeg kan give dig et eksempel: Jeg arbejder med autister til dagligt - har alle diagnosen infantil autisme, men de er voldsomt forskellige i, hvad de oplever som en god dag. En af dem har en god dag, når han har ligget for sig selv i sansegyngen en hel dag, mens en anden føler opstemthed, når spiser sig mæt i kager. Det er to forskellige livskvalitetsfølelser indenfor den samme diagnose idet diagnostiserede personer er lige så forskellige som ikke-diagnostiserede..hvis du forstår. Så diagnose og livskvalitet kan ikke sammenkobles i min verden.
Definitionen på livskvalitet er derfor en subjektiv størrelse og meget svær at definere.....men man kan på baggrund af erfaringer og kendskab til den enkelte gøre sig mere klog på, hvad der for den enkelte kan være livskvalitet. Der, hvor man kan komme ud i svære beslutninger er, hvis Karls livskvalitet hænger sammen med f.eks. at overspise og han dermed er til fare for sig selv, hvor man så som pædagog må gribe ind og definere hvad der er bedst for Karl....så handler det om omsorg og så det, det virkelig bliver svært.
Jeg tror for så vidt, du mener det samme, som jeg har beskrevet her, men måske er det din måde at formulere det på.....der er pædagoger jo lidt fesne :D alt skal være så præcist formuleret og med så få ord som muligt....
Håber du kunne bruge mit ævl ;)
Anmeld