Su med et barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

DK

louise4060 skriver:

Nej det er barsel du tænker på..

når du er enlig forsørger får du:

alm SU - 5384,-

Ekstra SU - 5384,-

Alm Su lån - 2755,-

Ekstra SU lån som forsørger - 1379,-

I alt - 14.902,- hvor der jo så skal betales skat af su'en (2*5384)

Det er fuldstændigt korrekt!!!!

Altså su-lånet er jo kun et tilbud som man kan tage imod hvis man vil, men det er korrekt at man får dobbelt op på SU'en.

Dette kan man dog først få når man har søgt om forhøjet børnetilskud for enlige ved kommunen! Når man har fået det så kan man søge og få det ekstra SU hver mdr!

De 12 ekstra SU klip i forbindelse med en graviditet er til at gå på barsel for! Altså så man kan gå hjemme på barsel og få SU i et år uden at være studieaktiv imens! Eller man kan gå hjemme i 6 mdr. og få 2 klip hver mdr. uden at være studieaktiv! Eller igen, man kan være studieaktiv og så få dem i et år ud over den almindelige SU, men det er kun hvis man er samboende og ikke enlig. Man kan altså ikke som enlig få både SU, ekstra SU, og SU-klip (dvs. 3 * su hver mdr)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Anonym trådstarter

DK skriver:

Det er fuldstændigt korrekt!!!!

Altså su-lånet er jo kun et tilbud som man kan tage imod hvis man vil, men det er korrekt at man får dobbelt op på SU'en.

Dette kan man dog først få når man har søgt om forhøjet børnetilskud for enlige ved kommunen! Når man har fået det så kan man søge og få det ekstra SU hver mdr!

De 12 ekstra SU klip i forbindelse med en graviditet er til at gå på barsel for! Altså så man kan gå hjemme på barsel og få SU i et år uden at være studieaktiv imens! Eller man kan gå hjemme i 6 mdr. og få 2 klip hver mdr. uden at være studieaktiv! Eller igen, man kan være studieaktiv og så få dem i et år ud over den almindelige SU, men det er kun hvis man er samboende og ikke enlig. Man kan altså ikke som enlig få både SU, ekstra SU, og SU-klip (dvs. 3 * su hver mdr)

Okay, men nu kan det godt være at jeg soørger dumt, men hvad det der su lån?

Anmeld

23. november 2010

eliasogmor

Katte87 skriver:

Er du helt sikker Ungermann?

Så vidt jeg ved, er det kun dobbelt SU hvis du bliver gravid og får barn under studiet. I dette tilfælde får man nemlig 12 ekstra SU klip som man enten kan bruge til at tage et års barsel eller et år med ekstra SU mens man studerer.

ja jeg får det samme, altså ca 10000, og jeg havde barn inden jeg startede, man får dobbelt su...

Anmeld

23. november 2010

Anonym trådstarter

eliasogmor skriver:

ja jeg får det samme, altså ca 10000, og jeg havde barn inden jeg startede, man får dobbelt su...

Okay

Men får man kun dobbel su i et år, eller under hele uddannelsen?

Anmeld

23. november 2010

EliasMinDejligeSøn<3

jeg er su med min søn og jeg får 8000 om månden. og det uden su lån!

Anmeld

23. november 2010

SSL

Elias"s mor (30/10/09) skriver:

jeg er su med min søn og jeg får 8000 om månden. og det uden su lån!

Altså som enlig? Og så mener du vel udbetalt ikk??

Anmeld

23. november 2010

EliasMinDejligeSøn<3

SSL skriver:

Altså som enlig? Og så mener du vel udbetalt ikk??

ja som alene og ja efter skat

Anmeld

23. november 2010

SSL

Det kunne jeg bedre forstå ;-) Undrede mig over, hvis det var før skat, så tænkte jeg du kunne nok få mere  Hvis det var 8000kr før skat, var det jo lige lovlig lidt

Anmeld

23. november 2010

eliasogmor

Anonym skriver:

Okay

Men får man kun dobbel su i et år, eller under hele uddannelsen?

under hele uddannelsen...

Anmeld

23. november 2010

DK

Anonym skriver:

Okay, men nu kan det godt være at jeg soørger dumt, men hvad det der su lån?

SU lån er et lån du får hver måned. Altså det er nogle penge som du skal betale tilbage når du er færdig med din uddannelse! Jeg kan ikke huske de præcise satser, men dem var der en anden bruger der havde skrevet herinde!

Det fungerer sådan at når du er berettiget til SU, så er du også berettiget til SU lån. Du skal søge for lånet særskilt.

Du kan så få det almindelige SU lån. Du kan også som forsørger få et ekstra lån oven i det almindelige SU lån. Begge dele skal du søge særskilt for.

Det nemmeste for dig vil være at kontakte SU-rådgiveren på den uddannelse du overvejer at søge. De vil helt præcist kunne fortælle dig hvad du kan få og hvordan du får det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.