Anjamichell skriver:
Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..
Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?
det er ikke mors eller fars hårfarve der har noget at sige og laver en "mixup" af begge hårfarver.. hvis du studere genetik så vil du kunne se at der er lige stor chance for at jeres barn bliver lyshåret eller mørkhåret. hvor hvis det er at der er et gen i familien med rødt hår kan der også være sansylighed for at jeres barn bliver det..
så hvis du går længere tilbage i familien og der er nogle der er rødhårede kan det da godt være.. ligesom hvis du har en i din eller din kæreste har en i hans familie der er sort så kan der også være sansynlighed for at jeres barn vil kunne få nogle træk derfra.. f.eks afrokrøller, eller en mørkere hus osv..
(begge mine forældre er leverpostej/kommunefarvet og min søster har knaldrødt hår.. men det havde min morfar også, så det har hun muligvis arvet fra ham)
men når det gælder om hårfarve så er det hvad der dominere mest.. og der kan det mørke hår virke dominerende over det lyse. men det er måske kun i 9 ud af 10 tilfælde...
Anmeld