Der er ingen generelle regler. Flyselskabet kan selvfølgelig have egne regler, så kontakt dem i forvejen, men jeg har ikke oplevet andet end hjælpsomhed. Husk at jeres barn skal have eget pas, før I rejser.
Vi har rejst meget med vores datter allerede. Første gang var hun kun fem dage, og det var helt uproblematisk for hendes vedkommende. Det er ikke alle børn, der mærker noget til lufttrykket. Vi har slet ikke haft problemer med det. Det er helt klart nemmere at rejse med et forholdsvis lille barn, der ikke roder så meget rundt i sædet. Det er svært at få min lille spirrevip på knapt syv måneder til at sidde stille i et flysæde. Det kan også være en fordel at lægge rejsen på et tidspunkt, hvor den lille normalt sover meget (fx om natten til en lang tur som til Thailand). Hvis barnet er stort nok til at bevæge sig en del, ville jeg overveje om det var pengene værd at købe en børnebillet (og dermed et sæde), og så tage autostolen med. Det er længe at sidde med en "orm" på skødet, hvis den lille ikke vil sidde stille eller sove, og det kan være svært selv at få ro til at spise/sove/gå på toilettet osv.
Hvis I skal rejse udover flyrejsen (fx tog/bus/bil) i den ene eller begge ender, vil jeg anbefale at gøre rejsestrækningerne så korte som muligt og regne masser af ekstra tid til indcheck o.lign. Hellere betale for en ekstra overnatning og gøre rejsen lidt "længere" end at stå med en skrigende unge i en lufthavn klokken tolv om natten og bare lige mangle en to timers bustur før man er fremme hos bedstemor. Den slags kan været hårdt nok, når man rejser selv, men er et MARERIDT med et barn. Vi har haft de bedste rejser, når rejsetiden har været kort eller passet med sovetid og der i øvrigt har været rigeligt med pauser og så lidt stress i programmet som muligt.
Anmeld