Hjælp mig, er så trist og ked :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.904 visninger
17 svar
0 synes godt om
20. november 2010

grinny

Jeg skulle for en times tid siden lige sige godnat til mine to dejlige marsvin og på hende den lille ser jeg et kæmpe sår på ryggen, eller vil ikke kalde det et sår, det ligner der er blevet revet en hårtot ud af hende og det første der går igennem mit hoved er at det er skab  

En meget farlig sygdom!!

Men fik så kigget hende igennem og kigget på nettet hvor der var mange andre muligheder for hvad det kunne være. Oppe omkring hendes ene øre er der også en masse tør hud hvor det ligner huden er ved at falde af og så er der nogle sorte pletter (måske luse eller loppe æg?)

Åh, jeg håber virkelig ikke det er skab, det er bare så dyrt og det har vi slet ikke råd til

Er så bange for at miste mit marsvin og måske også det andet da skab smitter.

Er der nogen der har prøvet noget lignede på marsvin eller andre dyr? Håber der er en der har et svar..

I får lige lidt billeder af det:

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2010

Musen85

grinny skriver:

Jeg skulle for en times tid siden lige sige godnat til mine to dejlige marsvin og på hende den lille ser jeg et kæmpe sår på ryggen, eller vil ikke kalde det et sår, det ligner der er blevet revet en hårtot ud af hende og det første der går igennem mit hoved er at det er skab  

En meget farlig sygdom!!

Men fik så kigget hende igennem og kigget på nettet hvor der var mange andre muligheder for hvad det kunne være. Oppe omkring hendes ene øre er der også en masse tør hud hvor det ligner huden er ved at falde af og så er der nogle sorte pletter (måske luse eller loppe æg?)

Åh, jeg håber virkelig ikke det er skab, det er bare så dyrt og det har vi slet ikke råd til

Er der nogen der har prøvet noget lignede på marsvin eller andre dyr? Håber der er en der har et svar..

Det ligner faktisk noget jeg faldte over, da jeg sad og surfede på nettet efter en forklaring på de sår min ene kat til tider får.. Der var nemlig et marsvin der havde et sår... der stod noget med at det var en form for "eksem" Kan lige prøve at se om jeg kan finde det igen til dig

Anmeld

20. november 2010

SussieThyssen

grinny skriver:

En meget farlig sygdom!!

Hun har ringorm..ingen tvivl om det. det er smitsomt, så pas lige på med at få vasket hænder.
Marsvin er ofte latente bærere af ringorm, og kan have det uden det viser sig i lang tid.
Ring til dyrlægen på mandag og få noget salve, så forsvinder det hurtigt, og hold så lige øje med jer selv et tykke tid.
Ringorm starter gerne som et tørt og kløende, gerne cirkelrundt udslet, men det er ikke altid det klør.
Også på mennesker behandles det med salve, og der skal smøres indtil det er helt væk både hos mennesker og dyr.
Iøvrigt har det intet med orm at gøre, men skyldes en svampeinfektion.
Så fortvivl ikke, det skal nok gå væk, når du får salven.

Kærligst
Sussie

Anmeld

20. november 2010

grinny

Musen85 skriver:

Det ligner faktisk noget jeg faldte over, da jeg sad og surfede på nettet efter en forklaring på de sår min ene kat til tider får.. Der var nemlig et marsvin der havde et sår... der stod noget med at det var en form for "eksem" Kan lige prøve at se om jeg kan finde det igen til dig

Uhh tak, der må du gerne se om du kan finde

Anmeld

20. november 2010

grinny

SussieThyssen skriver:

Hun har ringorm..ingen tvivl om det. det er smitsomt, så pas lige på med at få vasket hænder.
Marsvin er ofte latente bærere af ringorm, og kan have det uden det viser sig i lang tid.
Ring til dyrlægen på mandag og få noget salve, så forsvinder det hurtigt, og hold så lige øje med jer selv et tykke tid.
Ringorm starter gerne som et tørt og kløende, gerne cirkelrundt udslet, men det er ikke altid det klør.
Også på mennesker behandles det med salve, og der skal smøres indtil det er helt væk både hos mennesker og dyr.
Iøvrigt har det intet med orm at gøre, men skyldes en svampeinfektion.
Så fortvivl ikke, det skal nok gå væk, når du får salven.

Kærligst
Sussie

Årh tak. Du har lige reddet min søvn, fordi uden svar ville jeg ikke få lukket et øje i nat.

Men kan det virkelig godt komme fra den ene dag til den anden? Det manglede nemlig ikke hår igår, har godt nok lagt mærke til at hun har haft noget tørt hud/skæl.

Håber virkelig det "bare" er det.

Ved du hvad det ca. koster? Og kan det sprede sig fordi nu har jeg fundet to stedet til hvor der er meget tør hud

Anmeld

20. november 2010

Musen85

grinny skriver:

Uhh tak, der må du gerne se om du kan finde

Her er en hjemmeside, omkring Marsvine sygdomme: http://www.von-sortfod.dk/artikel_sygdomme.aspx  Håber den kan hjælp dig på vej Der er en del om svamp og behandling på siden, i den nederste del af teksten  

Anmeld

20. november 2010

grinny

Musen85 skriver:

Her er en hjemmeside, omkring Marsvine sygdomme: http://www.von-sortfod.dk/artikel_sygdomme.aspx  Håber den kan hjælp dig på vej Der er en del om svamp og behandling på siden, i den nederste del af teksten  

Mange tak

Anmeld

20. november 2010

Musen85

grinny skriver:

Mange tak

Var så lidt Håber det kan bruges men Syntes måske ikk det ligner så meget ringorm, men en for for en anden svamp vil jeg tro

Anmeld

20. november 2010

SussieThyssen

grinny skriver:

Årh tak. Du har lige reddet min søvn, fordi uden svar ville jeg ikke få lukket et øje i nat.

Men kan det virkelig godt komme fra den ene dag til den anden? Det manglede nemlig ikke hår igår, har godt nok lagt mærke til at hun har haft noget tørt hud/skæl.

Håber virkelig det "bare" er det.

Ved du hvad det ca. koster? Og kan det sprede sig fordi nu har jeg fundet to stedet til hvor der er meget tør hud

Pelsen kan godt falde af pludseligt fordi svampeangrebet fører en infektion med sig ned i hårsækkene, men også fordi hun klør sig. Og ja..det spreder sig.
Hvor dyrt sådan noget salve er, ved jeg ikke, det er flere år siden jeg har haft et dyr med ringorm, sidst var det også et marsvin forrresten...hmmm det fik smittet min datter....nå men det var et sidespring.
Men vil tro at salven måske ligger på et sted mellem 75 og 100 kr, men dyrlægen skal lige kigge på det. Du kan evt, når du snakker med ham/hende i telefonen tilbyde at sende en mail med billederne her, han vil sikkert sige det samme.
Iøvrigt opstår ringorm oftest eller bryder ud, hvis dyret eller mennesket har en periode med et lidt lavt emunforsvar. Har dit marsvin været sygt for nyligt? Været udsat for stress? Fået unger eller skiftet fodder eller fået for lidt c-vitamin?

Anmeld

20. november 2010

Mimic

det ligner MEGET sellnick, marsvineskab... det er ikke farligt hvis bare de kommer i behandling, dyrlægen giver dig noget til at dryppe med i nakken og så efter en uge er pelsen på vej tilbage

det ser ud som om dit marsvin er en teddy, de har godt af at blive børstet med en kam en gang i mellem, da e let får skæl...

så bare til dyrlæge med den så skal den nok klare det 

jeg gav 300 kr for det ved dyrlægen og ja, skæl er første stadie til sellnick pelstabet kommer meget pludseligt

har selv 8 marsvin

Linda

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.