Må man godt det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

387 visninger
3 svar
0 synes godt om
18. november 2010

CA

Jeg har lige fundet ud af, at vores bryllupsfotograf har brugt vores bryllupsbilleder på hans hjemmeside. Må man godt det uden vores accept?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2010

Noneother

Carina87 skriver:

Jeg har lige fundet ud af, at vores bryllupsfotograf har brugt vores bryllupsbilleder på hans hjemmeside. Må man godt det uden vores accept?

Det afhænger af hvem der har rettighederne til billederne.
Har i ikke en kontrakt? Hvis det er noget i har betalt for er det generelt jer der har de rettigheder og så må han IKKE uden jeres samtykke.

Anmeld

18. november 2010

Pena

Carina87 skriver:

Jeg vil da også mene at det er noget der skal aftales inden, for man kan sige jeres billede er en reklame for ham, og så burde man måske få det lidt billigere.

Jeg tror ikke han må lægge jeres billede på nettet uden tilladelse. Det kunne jo fx være I ikke ønskede bestemte mennesker skulle vide I var blevet gift, eller bare at man gerne vil ha sit privatliv i fred.

Anmeld

18. november 2010

ekzunz

Datatilsynet skriver:

Som altovervejende udgangspunkt kræver det et samtykke at offentliggøre portrætbilleder på internet.

Dette er begrundet i, at en sådan offentliggørelse vil kunne medføre ulemper for de registrerede, idet nogle mennesker vil kunne føle ubehag ved, at sådanne billeder, eventuelt sammen med oplysninger om navn m.v., gøres offentligt tilgængeligt for alle, der har adgang til internet, og at denne ulempe vejer tungere end interessen i offentliggørelsen, jf. interesseafvejningsreglen i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.

Hvis en skole f.eks. ønsker at offentliggøre portrætbilleder eller klassebilleder af eleverne på sin hjemmeside, må det kun ske, hvis der inden offentliggørelsen indhentes et udtrykkeligt samtykke fra hver enkelt elev, eller dennes forældre afhængig af elevens alder.

Men det kan jo være at fotografen har det som en del af den kontrakt i har indgået - at han må bruge billeder på sin hjemmeside.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.