Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd
Inspireret af tråden som hedder lærdom, vil jeg lige skrive dette "digt" som stod i den vuggestue jeg var i praktik i (et fantastisk sted)
Børn der bliver elsket, bliver kærlige
Børn der bliver set og hørt, bliver synlige og lyttende
Børn der bliver talt med, lærer at udtrykke sig
Børn der bliver hjulpet, bliver hjælpsomme
Børn der bliver taget med på råd, lærer at danne sig en mening
Børn for hvem der bliver sat personlige grænser, lærer at danne sine egne
Børn der bliver anderkendt, udvikler selvværd
Selvværd er en modstandsdygtig egenskab ved barnet
Marianne
www.stjerneleg.dk
Anmeld
Køb et abonnement på Vores Børn
Magasinet til dig med børn på 0-12 år
Priser fra 149 kr.
NEMLIG!
MarianneSonne skriver: Inspireret af tråden som hedder lærdom, vil jeg lige skrive dette "digt" som stod i den vuggestue jeg var i praktik i (et fantastisk sted) Børn der bliver elsket, bliver kærlige Børn der bliver set og hørt, bliver synlige og lyttende Børn der bliver talt med, lærer at udtrykke sig Børn der bliver hjulpet, bliver hjælpsomme Børn der bliver taget med på råd, lærer at danne sig en mening Børn for hvem der bliver sat personlige grænser, lærer at danne sine egne Børn der bliver anderkendt, udvikler selvværd Selvværd er en modstandsdygtig egenskab ved barnet Marianne www.stjerneleg.dk
Super dejligt digt...... tænkte lige på dette digt som jeg har haft liggende i en 12 år nu... det er jo også selvværd og adfærd og det er så true!
Et barn som kritiseres,lærer at fordømme.Et barn som får klø,lærer at slå.Et barn som hånes,bliver genert.Et barn som udsættes for ironi,får dårlig samvittighed.Men et barn som opmuntres,lærer selvtillid.Et barn som mødes med tolerance,lærer tålmodighed.Et barn som får ros,lærer at påskønne.Et barn som oplever,lærer retfærdighed.Et barn som oplever venskab,lærer venlighed.Et barn som oplever tryghed,bliver tilfredsfuld.Et barn som er elsket og får venner,lærer at føle kærlighed i verden.
-og alligvel er der masser af forældre der tror at børn skal have det dårligt før de kan opføre sig godt.
Folk skælder deres børn ud, irettesætter dem, siger NEJ NEJ NEJ uden at se barnet, eller prøve at forstå hvorfor børnene gerne vil de ting de får nej til.
Forældre der synes det er sjov at bilde børn alt muligt ind. (nu er solen gået i seng og skal også sove til i morgen. eller hvad de nu finder på)
Forældre der bruger sætninger som: Jeg bliver vred, hvis..... Det er da klart at sådanne børn lære at true sig til at få deres mening gennemtrumfet.
Selvfølgelige kan det smutte for os alle sammen ind i mellem, men for mange børn er det, desværre stadig hverdag... SUK!
KittyGirl skriver: Super dejligt digt...... tænkte lige på dette digt som jeg har haft liggende i en 12 år nu... det er jo også selvværd og adfærd og det er så true! Et barn som kritiseres,lærer at fordømme.Et barn som får klø,lærer at slå.Et barn som hånes,bliver genert.Et barn som udsættes for ironi,får dårlig samvittighed.Men et barn som opmuntres,lærer selvtillid.Et barn som mødes med tolerance,lærer tålmodighed.Et barn som får ros,lærer at påskønne.Et barn som oplever,lærer retfærdighed.Et barn som oplever venskab,lærer venlighed.Et barn som oplever tryghed,bliver tilfredsfuld.Et barn som er elsket og får venner,lærer at føle kærlighed i verden.
Er så rigtig, især den med ironi. Det forstår langt de fleste børn ikke, og skal være ret store inden de gør. De bliver bare usikre af det.
Mumto3 skriver: -og alligvel er der masser af forældre der tror at børn skal have det dårligt før de kan opføre sig godt. Folk skælder deres børn ud, irettesætter dem, siger NEJ NEJ NEJ uden at se barnet, eller prøve at forstå hvorfor børnene gerne vil de ting de får nej til. Forældre der synes det er sjov at bilde børn alt muligt ind. (nu er solen gået i seng og skal også sove til i morgen. eller hvad de nu finder på) Forældre der bruger sætninger som: Jeg bliver vred, hvis..... Det er da klart at sådanne børn lære at true sig til at få deres mening gennemtrumfet. Selvfølgelige kan det smutte for os alle sammen ind i mellem, men for mange børn er det, desværre stadig hverdag... SUK!
Mine forældre og svigerforældre mener helt sikkert at vi opdrager ALT for lidt på vores børn som helt små 0-2/3 år. Men vi mener bare at vi danner dem i stedet og at vi venter med krav og opdragelse indtil de har de kognitive evner til at honorere vores krav.
[ Spring til toppen ]
Story House Egmont A/S Strødamvej 46 2100 København Ø TLF: 70 25 75 10 CVR: 83131128