Har lige lavet min første kage, men vil gerne lige vide:

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.659 visninger
10 svar
0 synes godt om
17. november 2010

heidi30

Hvordan I får en rund kage til at blive helt galt og fin ned af "siderne".? 

Jeg har brugt fondant og den er fin på toppen, men ned langs siderne kunne det godt være pænere. Jeg rullede fondanten ret stort så jeg var sikker på at det dækkede hele kagen, så der var en del i overskud som jeg skar af imens jeg prøvede at glatte - skisme svært.

Et godt tip eller tricks?

Hov, jo jeg skal lige lave en choko. kant nederst så ingen ser ujævnhederne, nogen som har en hurtigt opskrift på en sådan?

Tak for hjælpen på forhånd de damer " src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/12371.gif" alt="" />

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2010

Dot D

Har du smurt den med smørcremen, for at glatte ud? Ellers er det en rigtig god idé, så på køl og derefter fondant på  Hvad mener du med chokokant? sådan ligesom en slags smørcreme el.lign. til nederst på kagen, ned mod faddet? Hvis det er der til, så bruger jeg nogle gange Wiped icing fra Wilton, det kan farves og er nemt at sprøjte ud

Anmeld

17. november 2010

heidi30

Dot D skriver:

Har du smurt den med smørcremen, for at glatte ud? Ellers er det en rigtig god idé, så på køl og derefter fondant på  Hvad mener du med chokokant? sådan ligesom en slags smørcreme el.lign. til nederst på kagen, ned mod faddet? Hvis det er der til, så bruger jeg nogle gange Wiped icing fra Wilton, det kan farves og er nemt at sprøjte ud

Hej,

Ja, jeg har smurt den op med smørcreme og så på køl i nogle timer inden jeg kom fondant på. Men synes det stadig er svært at få siderne glatte, kagen er jo rund.

Smørcremen jeg brugte lavede jeg af 250 gr. flormelis og 250 smør og lidt vanille. Den kom også på køl, men jeg synes faktisk den var lidt tynd, kan det være det der er problemet? Hvis ja, hvordan sørger jeg for at den er tykkere?

Jeg skal pynte kagen imorgen så jeg kan ikke nå at købe noget, men jo det er ned mod kanten af fadet det er til. 

Anmeld

17. november 2010

Mussi30

Jeg plejer at "trække" lidt i fondanten mens jeg passer den til siden. Og varmer den med mine hænder.

Altså ligesom krumme den ene hånd langs siden, mens jeg trækker i fondanten med den anden

Ja okay, det er lidt svært at forklare

Anmeld

17. november 2010

Dot D

heidi30 skriver:

Hej,

Ja, jeg har smurt den op med smørcreme og så på køl i nogle timer inden jeg kom fondant på. Men synes det stadig er svært at få siderne glatte, kagen er jo rund.

Smørcremen jeg brugte lavede jeg af 250 gr. flormelis og 250 smør og lidt vanille. Den kom også på køl, men jeg synes faktisk den var lidt tynd, kan det være det der er problemet? Hvis ja, hvordan sørger jeg for at den er tykkere?

Jeg skal pynte kagen imorgen så jeg kan ikke nå at købe noget, men jo det er ned mod kanten af fadet det er til. 

Jeg laver altid min smørcremen lidt på slump, men CA 250 g smør - 400 g flormelis - 3-6 past. æggeblommer og noget nutella, hvis det skkal være en chokoladesmørcreme...  Du kan evt. lægge din kage sammen i den form, du har bag kagen i, forer den med husholdningsfilm, så en bund - fyld - bund - fyld - bund ( alt efter hvor mange lag selvfølgelig )også på køl, så er den rimelig glat i siderne og ret nem at smøre glat op også på siderne..

Anmeld

17. november 2010

Dot D

Og du kan altså bare bruge smørcremen til at pynte med forneden, i en sprøjtepose med den, og så afsted rundt om kagen

Anmeld

18. november 2010

Laila T

Da Mette Blomsterberg lavede bryllupskage, viste hun hvordan man laver en rund kage fin. det er godt nok marcipan hun bruger, men det er jo næsten det samme.

du kan også vælge at sætte en kant rundt med en anden farve fondant og så trykke fint mønster på det ser også sødt ud.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

18. november 2010

heidi30

Dot D skriver:

Og du kan altså bare bruge smørcremen til at pynte med forneden, i en sprøjtepose med den, og så afsted rundt om kagen

Jamen så har jeg nok for meget smør i mit, hvis du bruger den opskrift. Jeg må prøve med mindre smør og mere flormelig næste gang.

Jeg bruger en kagering, hvori jeg fylder kagen og så på køl. Så jeg tror jeg gør det hele rigtigt ud fra hvad du skriver, men jeg tror det er smørcremen så tager skylden.

Tak for hjælpen!

Anmeld

18. november 2010

heidi30

Laila T skriver:

Da Mette Blomsterberg lavede bryllupskage, viste hun hvordan man laver en rund kage fin. det er godt nok marcipan hun bruger, men det er jo næsten det samme.

du kan også vælge at sætte en kant rundt med en anden farve fondant og så trykke fint mønster på det ser også sødt ud.

Ja ok, det er en prof. kage det der. Så fine "kanter" har min ikke, men jeg er jo også nybegynder så det træster jeg mig med :-)

Hvordan finder jeg indlægget fra Mette?

Anmeld

18. november 2010

Mussi30

heidi30 skriver:

Ja ok, det er en prof. kage det der. Så fine "kanter" har min ikke, men jeg er jo også nybegynder så det træster jeg mig med :-)

Hvordan finder jeg indlægget fra Mette?

Her:

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Udsendelser/2010/0624131622.htm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.