Jeg kom til at taenke paa de adoptionsprogrammer der blev sendt i danmark i en periode - Er der andre der husker dem? hvor man fulgte danske familier i deres adoptionsforlob for og efter. Nu kan jeg saa ikke huske navnene paa de par, men jeg kan huske jeg sad sommetider og krummede taer over nogle af de familier der adopterede.. rigtig meget. Der var tydeligvis nogle af dem som var saa psykisk paavirket af onsket om barnet at det virkede naesten neurotisk, altsaa sygeligt, hvilket ikke kan vaere helt godt for et barn.
Det var alle par som havde provet i mange aar at faa biologiske boern, og lysten til et barn sad helt ud til fingerspidserne, kunne man tydeligt se. Det som jeg saa synes var ubehageligt var den maade adoptivbarnet i alle tilfaelde kom hjem paa: Modt i lufthavnen af et hav af familiemedlemmer som stod med flag, familiemedlemmers boern og masser af hurra og lykonskninger til foraeldre og dette lille barn, som sad der totalt forskraemt.
Jeg synes bare det var SAA synd for barnet og blev ret irriteret paa disse adoptivforaldre. Hvorfor ikke taenke paa barnet og helt frabede sig denne opmaerksomhed fra deres godtroende familie. Ja, jeg er godt klar over man onsker og se vidunderet og sige tillykke, men burde man ikke taenke paa barnet og hvordan barnet oplever denne omstilling? Min umiddelbare reaktion da jeg saa disse programmer (og det var iovrigt foer jeg selv adopterede) var ; Dette barn kommer fra et andet land og sin verden er vendt op og ned, lad dog barnet faa fred og ro, og foraeldrene burde helt frabede sig at venner og familie kommer med det samme. Boernene saa jo vildt forskraemte ud.
Hvordan var jeres reaktion paa disse programmer
?
Anmeld