Tranebærsaft/kapsler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

602 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. november 2010

Carina1977

Jeg er ret sikker på at jeg har fået en blærebetændelse. Jeg havde ondt i min blære torsdag aften, og tog derfor til læge fredag for at få tjekket for det, den viste så at der ingen blærebetændelse var. De kunne desværre ikke dyrke den, fordi det var fredag. Jeg fik at vide at tit så viste en dyrkning at der alligevel var en blærebetændelse. Hun sagde så til mig at jeg skulle komme igen mandag, hvis jeg stadig havde ondt, for så kunne de dyrke den. Det regner jeg så med at gøre. Det er svært for mig at vide om mine smerter skyldes en blærebetændelse eller blot en irritation i blæren. Jeg bruger kateder, så jeg har større risiko for at få en infektion, end andre har, derfor skal jeg være mere opmærksom på det.

Nå men nu til mit egentlige spørgsmål. Jeg har hørt at tranebærsaft skulle være godt som forebyggende behandling imod blærebetændelse. Jeg kan bare ikke lide smagen af tranebærsaft, så jeg ville høre om kapslerne er lige så effektive som saften er. Er der nogen der ved det? Eller er der nogen der har andre gode råd til at undgå en blærebetændelse?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2010

Kloster

Hej.

Som udgangspunkt siger "man" jo at når man bruger kath, har man kronisk blærebetændelse. Det man skal være obs på er, om man får feber. Ved ikke om det også er sådan med yngre kvinder, der bruger kath. Men med ældre kvinder er det sådan.

Jeg er ssa'er på et plejehjem og her er en del kvinder extra udsatte for UVI. Dette nok mest pga denne generation ofte tørre sig bagfra og frem. Men mange af dem vælger at få tranebærkapsler. De er dog noget dyrer end saft, men til gengæld er de sikre på, at få den mængde, som hjælper. Alle kvinderne her får 2+2+2+0 dgl. Men tal med din læge om det.

VH Kloster

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

Kloster skriver:

Hej.

Som udgangspunkt siger "man" jo at når man bruger kath, har man kronisk blærebetændelse. Det man skal være obs på er, om man får feber. Ved ikke om det også er sådan med yngre kvinder, der bruger kath. Men med ældre kvinder er det sådan.

Jeg er ssa'er på et plejehjem og her er en del kvinder extra udsatte for UVI. Dette nok mest pga denne generation ofte tørre sig bagfra og frem. Men mange af dem vælger at få tranebærkapsler. De er dog noget dyrer end saft, men til gengæld er de sikre på, at få den mængde, som hjælper. Alle kvinderne her får 2+2+2+0 dgl. Men tal med din læge om det.

VH Kloster

Nu er det ikke sådan et fast kateder jeg har, men et kateder der kun bliver brugt, når jeg skal tømmes. Så jeg har ikke kronisk blærebetændelse. Når jeg har blærebetændelse har jeg aldrig feber, men bare en konstant smerte. Jeg led af kronisk blærebetændelse som barn, og der havde jeg heller aldrig feber, kun store smerter som var der hele tiden.

Hjemmesygeplejersken har lige været her for at tømme mig, og for dælen det gjorde ondt. Bare hun rykkede lidt på katederet gjorde det ondt. Er nu ret sikker på at det er en blærebetændelse. På mandag skulle jeg ellers til at lære selv at bruge kateder, men må nok tilstå at hvis det skal gøre så ondt, så vil jeg hellere vente med det, indtil jeg er blevet behandlet for en mulig blærebetændelse.

Jeg ved godt kapslerne er dyrre, men hvis de er lige så effektive, så vælger jeg den mulighed. Jeg synes at tranebærsaft smager forfærdeligt  Jeg vil i hvert fald gøre alt for at slippe for de her smerter. For 2½-3 år siden da jeg også brugte kateder i 2-3 måneder havde jeg gentagne blærebetændelser. er så bange for at dette skal ske igen nu. For dælen hvis bare man kunne tisse selv, så var det jo løsningen.

Anmeld

14. november 2010

Kloster

Hvad siger sygepl??

Jeg vil nok "påstå" at så lang tid, du bliver engangskateraseret, har du blærebetændelse. Kan jo sagtens komme i behandling og det går væk, men jeg er ret sikker på, du får det igen. Der kommer jo et fremmedelegeme ind i din blære flere gange om dagen. Det kan næsten kun give fuld adgang til bakterier.

Og det er jo meget meget fint, du ikke får feber. Det må du engelig ikke få, men det ved du nok.

Vil klart også først anbefale dig at begynde at prøve at engangs kat. dig selv, når du slet ikke har smerter. Puhha det er træls, du ikke kan tisse selv. Har man overvejet et top kath til dig??

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

Kloster skriver:

Hvad siger sygepl??

Jeg vil nok "påstå" at så lang tid, du bliver engangskateraseret, har du blærebetændelse. Kan jo sagtens komme i behandling og det går væk, men jeg er ret sikker på, du får det igen. Der kommer jo et fremmedelegeme ind i din blære flere gange om dagen. Det kan næsten kun give fuld adgang til bakterier.

Og det er jo meget meget fint, du ikke får feber. Det må du engelig ikke få, men det ved du nok.

Vil klart også først anbefale dig at begynde at prøve at engangs kat. dig selv, når du slet ikke har smerter. Puhha det er træls, du ikke kan tisse selv. Har man overvejet et top kath til dig??

Sygeplejersken mente at det højst sandsynlig var en blærebetændelse, specielt når man tænker på at jeg ikke har haft ondt de sidste 2-3 uger, og så pludselig er begyndt at få smerter igen. Hver gang de skal tømme mig vasker jeg mig grundig forneden og de bruger sterile handsker hver gang, men som hun sagde, så kan det ikke helt undgåes at der ryger nogle bakterier med op. Så jeg må hellere op til lægen igen på mandag og så må de dyrke prøven.

Jo de har snakket om et topkateder, men jeg synes først det er relevant for mig, når jeg med rimelig sikkerhed ved at jeg aldrig kommer til at kunne tisse ordentligt igen. Jeg kan jo godt tisse lidt engang imellem, men det lykkes ikke så tit. Vil se tiden an de næste 2-3 måneder, og så må jeg jo tage min beslutning der.

Anmeld

14. november 2010

Kloster

Okay. God beslutning.

Held & lykke med det.

Anmeld

17. november 2010

Carina1977

Nå jeg var så dum ikke at ringe til lægen i mandags, fordi jeg ikke havde ondt søndag. men idag er jeg overhovedet ikke i tvivl om at det er en blærebetændelse jeg har. Jeg havde store smerter i min blære efter at hjemmesygeplejersken havde tømt mig kl. 4.30. Jeg kunne slet ikke sove bagefter. jeg sørgede for at drikke rigeligt, og kom så på toilet, hvor jeg kunne tisse lidt. Det var som at tisse glasskår, og når jeg har det sådan, så er det en blærebetændelse. Mon jeg kan få noget pencilin uden at komme op og aflevere en urinprøve? Jeg ved jo at det er en blærebetændelse, og det er så besværligt for mig at komme derop. Er afhængig af at nogen kan køre mig.

Jeg vil bare i behandling idag. Min kæreste kommer fredag aften, og hvis jeg kommer i behandling nu, vil jeg ikke have smerter mere fredag aften, hvor han kommer. Så jeg håber at jeg bare kan få noget imod det uden at komme derop.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.