Farvning af mmf

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

888 visninger
9 svar
0 synes godt om
12. november 2010

Silas&Mille

Hej alle I kloge kage-tøser.

Jeg har fødselsdag i næste uge og vil prøve om jeg ikke kan lave en fin lille kage overtrukket med MMF.

I første omgang tror jeg bare lige jeg prøver at farve MMF'en med almindelig frugtfarve, bare lige for at se om jeg nu kan finde ud af det

Men... hvor meget skal man cirke bruge af frugtfarve?
Ved godt farven bliver mere pastel-agtig, men vil ikke bruge penge på pastafarve hvis jeg alligevel ikke kan finde ud af at lave en kage med MMf overtræk.

Det leder faktisk til et andet spørgsmål, som dog kun måske bliver aktuelt: hvor meget pasta farve bruger I til at farve MMF med?
Fx en hel portion lavet på 100 g skumfiduser, lidt olie og vand og 400 g flormelis, bare så man har en fornemmelse af hvor meget farve der egentligt går til indfarvning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2010

Snefnug1984

Hvis farven skal blive pæn, plejer jeg at bruge en pæn god sjat farve, hvis det er den alm. frugtfarve der bruges. Det er nemmest at farve mmf'en inden den er færdig. Dvs. at du hælder farve i, når fiduserne er smeltet inden du hælder flormelis i.

Mht pastafarve, så bruger jeg ikke særlig meget til en portion.. Plejer at dybbe en tændstik i bøtten og det er nok.. som regel alt efter hvad farve selvfølgelig

Anmeld

12. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

den opskrift der ALTID virker for mig er 30 skumfiduser, 4 spsk vand, 2 spsk olie + omtrendt en pakke flormelis . Det er en dobbelt portion, så du kan godt halvere den, til en lille kage

Hvis du bruger frugtfarve, skal du skifte vandet ud med frugtfarve og tilsætte det fra starten.

Det er en god idé at lade den hvile natten over i køleskabet. Og ikke lave den HELT hård med flormelis.

Anmeld

12. november 2010

Silas&Mille

se det med at skifte vand ud med frugtfarven, det er smart

Tak for svar, så passer det med at jeg kan lave MMF i weekenden og resten af kagen mandag/tirsdag

Anmeld

13. november 2010

Silas&Mille

Zafir skriver:

den opskrift der ALTID virker for mig er 30 skumfiduser, 4 spsk vand, 2 spsk olie + omtrendt en pakke flormelis . Det er en dobbelt portion, så du kan godt halvere den, til en lille kage

Hvis du bruger frugtfarve, skal du skifte vandet ud med frugtfarve og tilsætte det fra starten.

Det er en god idé at lade den hvile natten over i køleskabet. Og ikke lave den HELT hård med flormelis.

Så er MMF'en lavet og nøj det var nemt. Tog dog lidt tid for vi har ikke nogen microovn

Nu har jeg godt nok lagt det i køleskabet og kan mærke at det bliver ret hårdt af at ligge der. Men det gør vel ingenting, så længe jeg tager det ud noget tid inden jeg skal bruge det, så det får stue temperatur. Eller har jeg misset noget i en eller anden tråd ?

Vil blot være helt sikker da det er første gang jeg laver det.

Anmeld

13. november 2010

Pige2009

SolsikkeBlomst skriver:

Hvis farven skal blive pæn, plejer jeg at bruge en pæn god sjat farve, hvis det er den alm. frugtfarve der bruges. Det er nemmest at farve mmf'en inden den er færdig. Dvs. at du hælder farve i, når fiduserne er smeltet inden du hælder flormelis i.

Mht pastafarve, så bruger jeg ikke særlig meget til en portion.. Plejer at dybbe en tændstik i bøtten og det er nok.. som regel alt efter hvad farve selvfølgelig

Samme her - der skal næsten ikke noget til

Anmeld

13. november 2010

Snefnug1984

MoriSverige skriver:

Så er MMF'en lavet og nøj det var nemt. Tog dog lidt tid for vi har ikke nogen microovn

Nu har jeg godt nok lagt det i køleskabet og kan mærke at det bliver ret hårdt af at ligge der. Men det gør vel ingenting, så længe jeg tager det ud noget tid inden jeg skal bruge det, så det får stue temperatur. Eller har jeg misset noget i en eller anden tråd ?

Jeg plejer bare at lade det ligge i køkkenskabet.. og ville have foreslået dig lige at give det 5 sek. i mikro, hvis det ligger på køl, men det kan du jo af gode grunde ikke

Anmeld

13. november 2010

Moderator

MoriSverige skriver:

Så ahr du nok puttet en aaaaaaaanelse for meget flormelis i. Men det går nok alligevel Den skal ikke blive HELT hård af at ligge i køleskabet. Men det gør ikke så meget. Den bliver varmet op af dine hænder, når du ælter den.

jeg syntes det er nemmere, når den ikke bliver helt så hård.

Men dejlig du kom igang med det (jeg tror også du bare selv med tiden finder ud af, hvordan du bedst selv kan lide konsistensen )

I øvrigt HAR jeg mikroovn, men føler ikke mig selv i kontakt med skumfiduserne, når jeg gør det i mikroovnen. Så jeg gør det altid over vandbad

Anmeld

13. november 2010

Silas&Mille

Zafir skriver:

Så ahr du nok puttet en aaaaaaaanelse for meget flormelis i. Men det går nok alligevel Den skal ikke blive HELT hård af at ligge i køleskabet. Men det gør ikke så meget. Den bliver varmet op af dine hænder, når du ælter den.

jeg syntes det er nemmere, når den ikke bliver helt så hård.

Men dejlig du kom igang med det (jeg tror også du bare selv med tiden finder ud af, hvordan du bedst selv kan lide konsistensen )

I øvrigt HAR jeg mikroovn, men føler ikke mig selv i kontakt med skumfiduserne, når jeg gør det i mikroovnen. Så jeg gør det altid over vandbad

Hehe... tænkte nok der var kommet lidt for meget i

Håber bare det er til at rulle ud på tirsdag når det skal over kagen

Anmeld

13. november 2010

Moderator

MoriSverige skriver:

Hehe... tænkte nok der var kommet lidt for meget i

Håber bare det er til at rulle ud på tirsdag når det skal over kagen

Jeg har nogengange givet det 10 sek i mikroen på optø. Men du havde jo ingen mikroovn vel?

Så bare hænderne, til det ilge er blevet lidt lunet. Det skal nemlig IKKE være for varmt, så er det noget værre noget nemlig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.