bondepigen skriver:
DP, DP-pdagogen og jeg snakkede sammen i 2 timer. Vi skulle lave det der hedder en TRAS-test, som kan vise et billede af, om Emma er godt med i forhold til forskellige ting, som børn på hendes alder skal kunne. Og den skulle vi så lave både for os (Ove og jeg) og DP'er...altså hvordan vi hver især oplever hende. Og hun er jo bare fuldstændig som hun skal være i forhold til mine besvarelser, men selvfølgelig var den mangelfuld i forhold til DP'er idet hun ikke siger ret meget deromme. Hun hører hende dog snakke med de andre børn og alene, men så snart DP kommer ind i rummet lukker hun munden og siger intet. Alle andre spørgsmål, som ikke omhandlede sproget svarede DP det samme som jeg...
Jeg kunne så fortælle DP-pædagogen at Emma kan sige sætninger indimellem på 6-7 ord, bl.a. "Hov, sut falder ud af Emmas mund", som jeg lige kunne huske, da hun næsten lige havde sagt den... og det synes DP-pædagogen jo selvfølgelig er fantastisk flot. DP'er kunne så fortælle, at hun jo godt kan høre, at Emma kan finde ud af at snakke, da hun jo hører hvordan hun snakker med Ove eller jeg, når vi henter hende.
DP-pædagogen talte om at hun gerne ville have lov at vende det med deres talepædagog, om de havde oplevet det før, og om det var noget de skulle bekymre sig om... og hvis der er grund til bekymring, så vende det med PPR = pædagogisk psykologisk rådgivning, og det må de selvfølgelig, hvis det er, da jeg gerne vil hjælpe min lille skat.
Men Emma skal prøve at i gæstedagpleje her d. 18. 19. nov., (hvis ikke hun da er syg, det var hun sidst hun skulle i gæstepleje).Så vi kan få en fornemmelse af om det er anderledes der... Men det bliver en i gruppen, og vi blev enige om, at hun osse skulle prøve at til en hel fremmed. Det er jeg ikke vild med, men vi bliver nødt til at finde ud af det, og det kan jo være at billedet bliver farvet af at det er en i gruppen der kender Emma... Desuden fik jeg osse lige, af vide at hun kun har talt med de andre DP'er i gruppen én gang, samme dag som hun talte med sin egen DP...
Emma har dog talt med sin DP'er to gange i sidste uge (onsdag og torsdag før jeg skulle til samtalen om fredagen) Men fredag var der ikke kommet en lyd... der fik hun så osse feber om eftermiddagen, måske det var derfor...
Min søster mener det er stædighed, der gør at Emma ikke taler med DP, fordi hun er træt af at blive afleveret, når hun ved jeg går hjemme, og derfor måske straffer DP'er... Måske har hun ret, for Emma er godt nok MEGET stædig. Og faktisk håber jeg da at det bare er sådan noget, da det så ikke betyder så meget som hvis hun ikke havde det godt hos DP. Min søsters datter er osse enormt stædig, og "straffede" osse sin DP'er nogle gange ved at sidde og surmule i over en time, når hun kom i DP.
Jeg tror jeg skal have snakket med DP om, at hun skal fortælle Emma at jeg er på arbejde i stedet for at sige jeg går derhjemme og støvsuger... For hvis det kan hjælpe Emma til at acceptere at skulle i DP, så er det jo kun en lille hvid løgn. Hun er nemlig begyndt at blive MEGET ked af at blive afleveret.... Men nu er hun jo osse blevet ekstra meget morpige på det sidste.
Jeg holder Emma hjemme resten af ugen, men er meget spændt på, hvordan det bliver når hun kommer i DP igen, for hun er blevet meget mere åben og modig i den sidste uges tid og det er jo skønt.
Jeg nævnte min utryghed omk. det at Emma ikke taler med DP.. i tilfælde af at hun er ked af det eller noget, om hun så vil søge trøst... eller om hun gemmer sig væk... Der skal DP'er nok være ekstra obs på Emma... men jeg er stadig bange for at Emma kan skjule hendes humør, i hvert fald hvis hun tager en maske på som mig...men det håber jeg ikke hun gør. DP'er sagde at hun godt kan få lov at tage hende op og trøste, når vi afleverer hende, men ikke på den helt tætte måde, som hun kan med de andre... Men det er da altid noget at hun kan få lov at trøste hende...
Nu går jeg bare og venter på opdateringer fra dagplejepædagogen, så må vi se hvad der sker videre...
Vi nåede ikke alt det jeg havde skrevet ned, men det vigtigste fik jeg da sagt. TRAS testen tog meget lang tid at lave, men vi skal holde møde igen på et tidspunkt... Håber ikke der går alt for længe... men Emma skal jo selvfølgelig osse nå at i DP lidt inden... ikke nemt med al den sygdom.