Jeg har en datter på snart 2 år. Da jeg har en personlighedsforsstyrrelse har jeg siden hun blev født været observeret for at sikre min datter udvikler sig korrekt.
Nu da jeg har flyttet kommune er der ikke nogle der "holder øje" med os og tingene går bare så godt!
MEN i dag fik jeg så at vide fra vuggestuen at kommunen har bedt om en udtalelse om min datters trivsel.
Ud fra min opfattelse var der ikke mange positive ting: hun har et stort ordforråd, er meget spørgende og undersøgende, kærlig, glad og motorisk godt med.
Men ud over dette kommer alle de negative ting: min datter taler med ALLE i vuggestuen - forældre som pædagoger. Hun siger hej til mange mennesker og er interesseret i når de andre børn hentes og bringes. Hun går til alle pædagoger (for 3 måneder siden) men er nu begyndt at foretrække nogle frem for andre, men kan dog stadig godt bruge alle! Hun kan ikke finde ud af at aflæse andre i forhold til om de har lyst til kys og kram. Hun kan ikke spise med ske uden af spilde fordi hun sommetider hælder skeen for meget. Hun er inden for den sidste måned begyndt at slå. Hun propper alt i munden. Hun har ikke noget fast yndlingslegetøj.
Jeg tænker bare: "Hvad er der unormalt i disse ting??"
Skal jeg skælde hende ud for at være kærlig og at hun ikke må gøre noget i en god mening? skal jeg skælde hende ud fordi hun hilser på folk??
min datter går ikke hen til hvem som helst når jeg har hende - ikke engang folk hun har set før som vi er i familie med! hun kan godt lide at sige hej til folk men er så meget forsigtig hvis de reagere med mere end et hej. min datter er begyndt at slå efter hun har skiftet institution da der er mange i den vuggestue som gør dette i forhold til den institution hun er kommet fra tidligere.
Til mit møde i vuggestuen fik jeg at vide at det hele gik rigtig rigtig godt og at de ikke var bekymret med hensyn til noget bortset fra at de ville prøve at få hende til at holde op med at slå og proppe alt i munden. Jeg har det sidste års tid prøvet på at få hende til at holde op med at komme alt i munden men intet hjælper - hun vokser vel fra det??? Med hensyn til at hun slår har jeg lagt mærke til at hun gør det hvis hun ikke får sin vilje og derfor bliver sur - skal et barn på ikke engang 2 år kunne redegøre for sine følelser sprogligt??!!
Jeg er selv meget asocial - og ikke god til kontakt med andre mennesker og kan derfor ikke se problemet i at min datter er meget udadvendt så længe hun ikke farer i armene på fremmede (hvilket hun ikke gør når vi er sammen og det tror jeg heller ikke hun decideret gør i institutionen!) Det kan da ikke være rigtigt at jeg skal gøre mit barn mere asocialt!!
Har tit følelsen af at de bare skal prøve at finde et problem. Har tit tænkt på hvordan de ville reagere hvis hun var en meget stille pige, som helst ville lege alene og som ikke ville snakke med andre. Ville de overhovedet gør det til et problem??
Jeg er meget frustreret og ked af det - især fordi jeg står overfor en retssag med min x omkring vores datters bopæl og fordi jeg hele tiden føler at det jeg gør er forkert eller ikke godt nok!
Men hvad kan jeg gøre for at "ændre" disse ting ved min datter? hvad er det jeg har gjort forkert eller ikke har gjort??
Håber der er nogle der kan give lidt feedback på alle mine tanker 
Knus en skræmt mor!