Overgang til grød og mos

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.649 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. november 2010

MariaJ

Hvor hurtigt gik I frem?

Nu er vi endelig også kommet i gang med den rigtige mad, efter 6 måneders fuldamning - og gab mor er træt. Jeg skal på arbejde igen om to måneder, og hun har aldrig villet tage flaske, så der skal hun i hvert fald helst kunne klare sig op til en dag uden amning. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe amning helt, men håber vi kan få begrænset de ammemåltider hun er afhængig af til udenfor arbejdstiden. Vores SP er meget til ikke at gå for hurtigt frem med maden, og siger at hun (altså barnet, ikke sundhedsplejersken)skal jo bare lige have en teskefuld her i starten. Vi er startet i det små i denne uge med grøntsagsmos og hun spiser det der svarer til en halv isterningbrik uden problemer. Jeg giver hende det rørt op med modermælk, så der bliver nok en 5-10 babyteskefulde af det. Jeg har fået at vide at man ikke skal introducere for mange ingredienser på en gang, så tænker at vi holder os til grøntsagsmosen i denne uge og så kan vi prøve noget andet i næste uge. Men hvornår og hvor hurtigt har I introduceret flere ingredienser/flere måltider og hvor stor er en portion egentlig, når en seks måneders gammel baby er kommet over på fast føde?

Maria

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2010

Valle81

MariaJ skriver:

Hvor hurtigt gik I frem?

Nu er vi endelig også kommet i gang med den rigtige mad, efter 6 måneders fuldamning - og gab mor er træt. Jeg skal på arbejde igen om to måneder, og hun har aldrig villet tage flaske, så der skal hun i hvert fald helst kunne klare sig op til en dag uden amning. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe amning helt, men håber vi kan få begrænset de ammemåltider hun er afhængig af til udenfor arbejdstiden. Vores SP er meget til ikke at gå for hurtigt frem med maden, og siger at hun (altså barnet, ikke sundhedsplejersken)skal jo bare lige have en teskefuld her i starten. Vi er startet i det små i denne uge med grøntsagsmos og hun spiser det der svarer til en halv isterningbrik uden problemer. Jeg giver hende det rørt op med modermælk, så der bliver nok en 5-10 babyteskefulde af det. Jeg har fået at vide at man ikke skal introducere for mange ingredienser på en gang, så tænker at vi holder os til grøntsagsmosen i denne uge og så kan vi prøve noget andet i næste uge. Men hvornår og hvor hurtigt har I introduceret flere ingredienser/flere måltider og hvor stor er en portion egentlig, når en seks måneders gammel baby er kommet over på fast føde?

Maria

Hejsa:0)

Jeg synes vitterligt du skal prøve dig frem med hvor meget hun kan klare:0)

Anton er flaskebarn og lige inden han blev 4 mdr startede vi med gørd da han ikke blev mættet og ikke sov om natten mere.

Vi startede med kartofler most medgulerødder, smør og mælk. HAn åd siger jeg dig, første dag åd han en kartoffel og en hel gulerod og det gjrode han en uges tid tror jeg så satte vi mængden om til to kartofler og en gulerod og senere tre kartofler og en gulerod, så kom ærter osv til senere.

Efter 14 dage med mos begyndte han at få hirsegrød om formiddagen - og han åd, da han blev lige under 6 mdr gik vi til 3 skemåltider  - nu er han fyldt 7 mdr og får 3 grød mos måltider - mellemmåltider, af banan eller rugbrødhapsere:0)

Han har aldrig døjet med ondt i maven eller noget - han var bare klar g top motiveret.

God fornøjelse og held og lykke:0)

Christina

Anmeld

5. november 2010

Eliza/lykke

Hej med dig.

Flot klaret at amme til 6 mrd.... puha......... min datter er 6 mrd og startede på grød som 3½ mrd.

Vi startede bare ud med ½ portion (50 ml), og så MME bagefter. Hun vil heller ikke tage flasken. Vi har købt en blød tudekop fra NUK med Peter Plys på, som varmt kan anbefaldes. I den får hun vand og MME.

Når dit barn er 6 mrd.,ville jeg bare springe ud i det. Giv de skeer, som hun vil tage.

Jeg startede med risgrød med frugtmos ved siden af. Det er sødt og minder om MME/MM. Så har jeg skiftet frugtmosen ud med grøntsagsmos til aftensmaden. Det gik faktisk hurtig for hende. Da hun var 5 mrd fik hun grød til frokost og grød tikl aftensmad. I mellem måltiderne fik hun MME i tudekoppen og banan og en kiks. Om morgenen fik hun flaske.

Nu får hun risgrød til morgenmad kl. 7.00

Mellemmåltid, MME i tudekop kl. 9.00

Frokost, grød med frugtmos/grøntssag/kød og pasta blendet og vand til

Mellemmåltid, MME i tudekop og banan og yougurt

Aftensmad kl 18.00, grød med grøntssagmos, pasta, kød og vand til.

Kl. 19.00 i sin natdragt hygger hun i sofaen med MME på tudekoppen og så i seng kl. 20.00.

Spring ud i det -

Anmeld

5. november 2010

Mor til L&S

Hej

Vi startede da Liva var 4½ mdr. I starten fik hun det samme i en lille uge og så skiftede vi til andre ingredienser...

Tror bare du skal prøve dig frem og lade hende spise.. hun skal nok selv sige stop og så hold øje med hendes afføring og giv evt lidt sveskemos til

Liva spiste hurtigt en hel portion og hun elskede det...

Nu er hun 7 mdr og hendes dag ser sådan ud:

Morgen kl 7: Havregrød

Formiddag: Bryst og derefter ud at sove

Middag: Rugbrød hapser samt lidt øllebrød endnu

Inden middags/eftermiddags luren: Flaske

Eftermiddag: Yoghurt natural med frugt, grov kiks

Aften: Kartofler, kød og grønsager

Inden sengetid: Flaske

Knus

I

Anmeld

5. november 2010

MariaJ

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg synes vitterligt du skal prøve dig frem med hvor meget hun kan klare:0)

Anton er flaskebarn og lige inden han blev 4 mdr startede vi med gørd da han ikke blev mættet og ikke sov om natten mere.

Vi startede med kartofler most medgulerødder, smør og mælk. HAn åd siger jeg dig, første dag åd han en kartoffel og en hel gulerod og det gjrode han en uges tid tror jeg så satte vi mængden om til to kartofler og en gulerod og senere tre kartofler og en gulerod, så kom ærter osv til senere.

Efter 14 dage med mos begyndte han at få hirsegrød om formiddagen - og han åd, da han blev lige under 6 mdr gik vi til 3 skemåltider  - nu er han fyldt 7 mdr og får 3 grød mos måltider - mellemmåltider, af banan eller rugbrødhapsere:0)

Han har aldrig døjet med ondt i maven eller noget - han var bare klar g top motiveret.

God fornøjelse og held og lykke:0)

Christina

Det virker jo lovende. Johanna virker også superinteresseret og glad for maden hun får tilbudt. Indtil nu har vi ikke oplevet nogen problemer med maven, men hun får jo heller ikke så meget. jeg tror jeg prøver at sætte mængden lidt op her en af de næste dage og se hvor meget hun egentlig KAN spise.

Anmeld

5. november 2010

MariaJ

Mor til Liva skriver:

Hej

Vi startede da Liva var 4½ mdr. I starten fik hun det samme i en lille uge og så skiftede vi til andre ingredienser...

Tror bare du skal prøve dig frem og lade hende spise.. hun skal nok selv sige stop og så hold øje med hendes afføring og giv evt lidt sveskemos til

Liva spiste hurtigt en hel portion og hun elskede det...

Nu er hun 7 mdr og hendes dag ser sådan ud:

Morgen kl 7: Havregrød

Formiddag: Bryst og derefter ud at sove

Middag: Rugbrød hapser samt lidt øllebrød endnu

Inden middags/eftermiddags luren: Flaske

Eftermiddag: Yoghurt natural med frugt, grov kiks

Aften: Kartofler, kød og grønsager

Inden sengetid: Flaske

Knus

I

Tak skal du have. Min Sp foreslog også at man gav det samme en uge ad gangen, men så var det jeg tænkte at hvis alt skal introduceres en uge ad gangen varer det jo en evighed før hun er ovre på varieret kost.

Hvor meget er en portion hos jer?

Anmeld

5. november 2010

MariaJ

Eliza/lykke skriver:

Hej med dig.

Flot klaret at amme til 6 mrd.... puha......... min datter er 6 mrd og startede på grød som 3½ mrd.

Vi startede bare ud med ½ portion (50 ml), og så MME bagefter. Hun vil heller ikke tage flasken. Vi har købt en blød tudekop fra NUK med Peter Plys på, som varmt kan anbefaldes. I den får hun vand og MME.

Når dit barn er 6 mrd.,ville jeg bare springe ud i det. Giv de skeer, som hun vil tage.

Jeg startede med risgrød med frugtmos ved siden af. Det er sødt og minder om MME/MM. Så har jeg skiftet frugtmosen ud med grøntsagsmos til aftensmaden. Det gik faktisk hurtig for hende. Da hun var 5 mrd fik hun grød til frokost og grød tikl aftensmad. I mellem måltiderne fik hun MME i tudekoppen og banan og en kiks. Om morgenen fik hun flaske.

Nu får hun risgrød til morgenmad kl. 7.00

Mellemmåltid, MME i tudekop kl. 9.00

Frokost, grød med frugtmos/grøntssag/kød og pasta blendet og vand til

Mellemmåltid, MME i tudekop og banan og yougurt

Aftensmad kl 18.00, grød med grøntssagmos, pasta, kød og vand til.

Kl. 19.00 i sin natdragt hygger hun i sofaen med MME på tudekoppen og så i seng kl. 20.00.

Spring ud i det -

Ja, det med amningen har ærligt talt også været lidt af et projekt, og ikke udelt fornøjelse, især fordi hun vågner så meget om natten. Jeg håber det bliver bedre nu med mere fast føde, så vi faktisk kan nyde ammestunderne igen. 

Anmeld

5. november 2010

serinasmor

Hejsa ..først og fremmest flot du kunne fuldamme så længe

Serina er flaskebarn og vi startede derfor med mos da hun var 4 mdr.. fordi det blev til at enten skulle hun have en større mængde i sine flasker ( og der kunne ikke være mere) eller også skulle vi introducere ny mad ...vi havde ikke ikke fået at vide at vi behøvede at gå langsomt frem .. kun at det ikke var sikkert at hun ville spise den nye mad så derfor skulle vi starte langsomt med én ske ad gangen ( hvis hun ikke ville have mere end det) ... hun spiste dog mos af en hel kartoffel i løbet af den første uge .. første gang blev til 2 skefulde .. men derefter gik det bare derudad ... at hun så senere helt afviste mos i perioder en uges tid ad gangen er en helt anden snak

Vi havde også fået at vide at vi skulle starte med kun kartofler i en uge og derefter spæde til med gulerod osv .. en ny grøntsag skulle tilbydes i en hel uge ad gangen ... jeg har så senere læst mig frem til at ifølge nyere forskning behøver barnet ikke blive introduceret til ny mad langsomt .. men må altså gerne få gylerodsmos den ene dag og broccoli den anden .. det skulle efter sigende stimulere deres smagsløg og give mindre kræsne børn i den sidste ende ... om du vælger den ene eller den anden metode er op til dig og dit barn og jeres fælles temperament

så alt i alt ... giv hende mad til hun afviser skeen og tøv ikke med at prøve nye ting af .. hvis du da tør

serinasmor

Anmeld

5. november 2010

Mor til L&S

MariaJ skriver:

Tak skal du have. Min Sp foreslog også at man gav det samme en uge ad gangen, men så var det jeg tænkte at hvis alt skal introduceres en uge ad gangen varer det jo en evighed før hun er ovre på varieret kost.

Hvor meget er en portion hos jer?

Hvis hun tager godt i mod maden kan du måske skifte efter 4-5 dage i stedet for en uge - så går det lidt hurtigere..

Havregrød er 1 dl havregryn, 2 dl vand og smør + mme

Rugbrød et helt stykke og ellers øllebrød på 1½ stk rugbrød

Aftensmad er 2 kartofler, 1 gulerod og en anden slags grønsag med en kødbolle, kødssovs, laks eller lign.

Da hun fik majsgrød spiste hun 1½ dl majsmel med vand, smør og mme...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.