Prutten 29+ skriver:
Det var mere en kommentar til moren i det indslag.
Jeg har rejst meget rundt, og jeg har ikke været så heldig at møde en der var så hjertevarm, jeg har derimod mødt en masse sigøjner som lever 100% op til deres rygte.
Jeg tror bare det er en del af dem at være sådan som de er...
Men, der skal være plads til os alle i denne verden, og vi skal huske at respektere hinanden, som er en mangel i vores verden desværre !
Dette er blot bare min mening 
Er så heldig at jeg kender nogle roma-familier, og de siger om dem selv, at der findes to grupper, upperclass og lowerclass.
Den første gruppe er stort set stationære. Deres børn får ordentlig undervisning og uddannelse, man arbejder, naturligvis gerne inden for handel og gøgleri, de er jo af berberblod og dermed normader helt ind til marv og ben. Meget ofte har de hus men rejser på landevejene i sommerhalvåret.
Det er desværre banditterne vi hører om, og det er rigtigt synd, men det skyldes måske at den anden gruppe foretrækker at holde lav profil, hvad man måske godt kan forstå.
Selvfølgelig er der også forskel på hvor i verden de er fra, men generelt så har de altså selv et stort klasseskel indbyrdes.
Nå nu er det jo ikke et foredrag i etnologi jeg skal holde i denne tråd LOL.
Men ville hermed blot understrege, at selv blandt de tilsyneladende ringeagtede, er der særdeles agtværdige mennesker.
Men det det srang ud fra er kulturforskellene, og kan tilføje at alt afhængigt af hvor de er fra, så er der også forskel på hvilke traditionelle regler de lever efter.
Her i Danmark ville en Roamapige aldrig blive gift i den alder eller under de vilkår...heldigvis....hvis hun altså er dansk Roma.

Anmeld