Hvor meget snak med børn om "slankekur"??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

504 visninger
4 svar
0 synes godt om
10. august 2008

Kloster

Vores de store drenge er ved at fylde godt i landskabet og det samme er deres far.
Vi (manden og jeg) har så snakket om, at der skal laves en god omlægning af kosten.
Vi har levet lidt for "godt" her i ferien og det kan bestemt ses på far og drenge i huset.

Vi har i sinde at der skal spises en hel del mere grøntsager, salat, frugt, groft osv osv osv...

Jeg kom så til at tænke på, at jeg gerne ville følge lidt med i drengenes vægt hver uge og ville gerne have, de kunne veje sig hver mandag morgen, hvor vi så skrev det ned.

Men jeg er også bange for, det måske er for tidligt at give børn de bekymringer.
Det skal lige siges, at vi snakker om sundhed osv, da min mand for nogle år siden var på DDV-kuren. Så sundhed, overvægt og mad bliver jævnligt nævnt, men som noget positivt.

Drengene er 9 og 10½ år.

(H)
Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2008

Honningblomst

Kloster skriver:

Vores de store drenge er ved at fylde godt i landskabet og det samme er deres far.
Vi (manden og jeg) har så snakket om, at der skal laves en god omlægning af kosten.
Vi har levet lidt for "godt" her i ferien og det kan bestemt ses på far og drenge i huset.

Vi har i sinde at der skal spises en hel del mere grøntsager, salat, frugt, groft osv osv osv...

Jeg kom så til at tænke på, at jeg gerne ville følge lidt med i drengenes vægt hver uge og ville gerne have, de kunne veje sig hver mandag morgen, hvor vi så skrev det ned.

Men jeg er også bange for, det måske er for tidligt at give børn de bekymringer.
Det skal lige siges, at vi snakker om sundhed osv, da min mand for nogle år siden var på DDV-kuren. Så sundhed, overvægt og mad bliver jævnligt nævnt, men som noget positivt.

Drengene er 9 og 10½ år.

(H)
Kloster

Hej Kloster...
Kan godt følge dine tanker, men jeg mener ikke at børn skal involveres i "voksen verden" og tankegang på den måde.

Jeres børn er ikke ældre end I styrer indtag og tildels aktivitets niveau.
Fortæl dem ikke hvad man skal, men hvis dem hvad man gør.:)

Selvfølgelig er det ok at snakke om det sunde mad der giver muskler...
men tror man skal passe på ikke at lægge det over på dem, hvis du forstår...

Og den med vægten....lad være...hvis I lever sundere og rør jer mere, så taber de sig om de vejer sig eller ej. Du gør vel hvad du kan uanset hvad, så hvad skal vægten bruges til??Og begynder I alle feks at cykle dagligt, så får de muskler og så kan vægten slet ikke bruges til noget.

Tænker også om de skal tabe sig eller bare stå stille og så skyde i vejret.Hvor høje er de og hvad er vægten på dine tre unger...:)

Knus Eva, med en stor dreng, som vejer sig når de andre gør og fordi det er sjovt...men jeg kan se han har tabt sig igen.:)

Anmeld

10. august 2008

Kloster

Eva skriver:

Kloster skriver:

Drengene er 9 og 10½ år.

(H)
Kloster

Hej Kloster...
Kan godt følge dine tanker, men jeg mener ikke at børn skal involveres i "voksen verden" og tankegang på den måde.

Og den med vægten....lad være...hvis I lever sundere og rør jer mere, så taber de sig om de vejer sig eller ej. Du gør vel hvad du kan uanset hvad, så hvad skal vægten bruges til??Og begynder I alle feks at cykle dagligt, så får de muskler og så kan vægten slet ikke bruges til noget.

Tænker også om de skal tabe sig eller bare stå stille og så skyde i vejret.Hvor høje er de og hvad er vægten på dine tre unger...:)

Knus Eva, med en stor dreng, som vejer sig når de andre gør og fordi det er sjovt...men jeg kan se han har tabt sig igen.:)

Hej igen.
Jeg fik lige målt og vejet dem alle nu :D
Nu har vi jo spist, det er aftenvejning og med tøj på, men de vejer og måler således:

Rasmus 10½ år: 149 cm og 50,9 kg.
Nicolaj 9 år: 142 cm og 41,3 kg.
Mads 4 år:106 og 19,1 kg.

Nu synes jeg j, at Rasmus er ret stor, da jeg kun vejer 2,1 kg mere end ham :S
Og skal lige siges, at de store cykler til og fra skole hver dag. De går begge til fodbold 2x ugentligt og kamp hver 2. weekend.

(H)
Kloster

Anmeld

10. august 2008

Honningblomst

Kloster skriver:

Eva skriver:

Kloster skriver:

Drengene er 9 og 10½ år.

(H)
Kloster

Hej Kloster...

Hej igen.
Jeg fik lige målt og vejet dem alle nu :D
Nu har vi jo spist, det er aftenvejning og med tøj på, men de vejer og måler således:

Rasmus 10½ år: 149 cm og 50,9 kg.
Nicolaj 9 år: 142 cm og 41,3 kg.
Mads 4 år:106 og 19,1 kg.

Nu synes jeg j, at Rasmus er ret stor, da jeg kun vejer 2,1 kg mere end ham :S
Og skal lige siges, at de store cykler til og fra skole hver dag. De går begge til fodbold 2x ugentligt og kamp hver 2. weekend.

(H)
Kloster

Ja, det er svært, for nogle mennesker tager bare meget nemt på...jeg er jo desværre en af dem. Nok svært at forholde sig til hvis ikke man selv kender til det,....min x har meget svært ved det i hvert fald.
Men nok ikke andet at gøre end virkelig at leve sundt.
Min Bertram på 5½år er 125cm og vejer 26 kg, så han er og har altid været stor.
Jeppe på 11 år er 140 cm og vejer 29 kg(et af de mennesker der nok aldrig bliver tykke...)
Konrad på 2½ år er 90 cm og vejer 13 kg...nok den der er mest gennemsnitlig.
Knus Eva...som vidst ikke er til meget hjælp..

Anmeld

10. august 2008

finkedinke

Hej Kloster
Jeg ved jo af gode grunde ikke hvordan i gør tingene derhjemme.
Min egen mor har haft meget fokus på min brors og min vægt og madindtag. Jeg syntes hun har sat nogle mønstre og tanker i os som jeg kæmper med i dag.

Min bror er spinkelt bygget og tager aldrig på. Jeg er kraftigt bygget og tager let på. I min mors forsøg på at hjælpe mig til ikke at tage på og min bror til at tage på, blev aftensmaden tit en dårlig oplevelse med skænderier. Jeg var ikke overvægtig som barn, men voksede op og troede at jeg var det.
Jeg ville ønske min mor havde haft fokus mere på fællesskabet om det sunde i stedet for den konstante fokus på mig og tallene på vægten.

Jeg tror det er fint at snakke om sundhed og mad generelt men jeg ville nok springe vejningen over for ikke at vade for meget rundt i det og bare se om ikke tøjet bliver løsere på dem.

Selv har jeg to piger på 6 år og 3 år der er spinkle , og her snakker vi om mad, slik og motion som en del af generel sundhed og velvære og ikke som et spørgsmål om vægt.

Jeg har selv været overvægtig siden puberteten og det har ikke været sjovt. Så det er fornuftigt at tage hånd om dine børn inden de når der til. Man er så sårbar i puberteten.

Jeg er gravid lige nu, men er også godt i gang med en omlægning af kosten til noget sundere. Jeg er så glad for at jeg nu er nået til 19 uge og endnu ikke har taget på. Det er stort for mig:D Det er ok, med lægen fordi jeg er overvægtig i forvejen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.