Hej med jer
Jeg har en veninde, som selv er blevet mor for 1½ siden. Jeg fik elizabeth for 5½ mrd siden, og har de første 3-4 mrd haft en slem depression med angst.
Min veninde ved godt, at jeg tidligere med første barn også havde en depression. Men da kendte vi ikke hinanden på det tidspunkt. Vi har kendt hinanden i mange år. Jeg havde fortalt hende, hvordan det var dengang - og at jeg var bange for, at jeg ville få en depression endnu engang.
Da min depression kom med Elizabeth, søgte jeg råd hos hende om barnepleje, rytmer, soverutiner og alt muligt. Det eneste svar jeg fik gang på gang, var at jeg skulle nyde min datter NU, og at hun ikke kunne forstå, hvorfor jeg havde så travlt med at glæde mig til Elizabeth kunne lege lidt selv, sidde selv, få grød og alt så noget.
Hun ammede selv til hendes barn var 12 mrd., men startede op på grød som 6 mrd., og hun lavede al grød selv og masser af overskud. Hvor jeg er stik modsat. Jeg har aldrig ammet, det hørte jeg også for - jeg laver pulvergrød og mit overskud kan lige række til Elizabeth. Nu er det selvfølgelig blevet nemmere, men førhen.
Hver gang vil jeg have et godt råd eller er nysgerig omkring udviklingen, vil hun ikke rigtig fortælle mig noget. Hun har slet ikke kunne sætte sig ind i, hvordan jeg har haft det med depressionen, og hun har slet ikke kunne forstå det - hvordan man kan ønske sit barn langt væk. Jeg var jo ikke herre over det selv.
Men jeg ville da gerne have haft min veninde til at fortælle mig, at alting nok skal gå og at det bliver bedre. Nu er vi vokset lidt fra hinanden. Jeg føler, at hun ser ned på mig - hun er også meget stor modstander af, at Elizabeth skal i vuggestue fra i dag. Hun gør meget ud af, at fortælle mig, at hun slet ikke ville kunne afleverer sit barn så tidligt.... men jeg har jo intet valg. Og jeg har det godt med min beslutning.
Hvad gør jeg?