Forskel på lånt eller arvet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.087 visninger
10 svar
0 synes godt om
30. oktober 2010

titte

Ja i min verden er det stor forskel på lånt og arvet. Hvad siger i?

Har intet i mod at arve ting jeg kan sorterer i og bruge som jeg vil . kan også godt finde på at købe brugt selv. Men nogen ting vil jeg dog godt have fra ny af. fx. barnevognen. At føle det er min og selv have valgt farve og model ovs.

Men er det lånt syntes jeg man står med et stort ansvar for de ting, at passe på dem. Er det fx tøj så skal man passe på med pletter og hvordan man vasker sit tøj og lign. og så det lige det med at huske hvad der var lånt og hvad der var ens eget.

Grunden til jeg spørger er at min svigerinde har 2 små drenge( 3 og 1,5 år)  og dermed en hel del i overskud nu og når vores datterkommer til verden til marts. Fx. barnevogn. min kæreste syntes det fedt vi kan låne. Jeg vil helst selv have. vil ikke skull egå og åasse på den i 2 år. og vil heller ikke have den i den farve ( grøn)   men sort. Derud over har hun også skrå stol, legetæpper og lign( ikke særlig fikse i farver) Foruden tøj til drenge selvfølgelig.

Er bare der henne hvor at tøj er ok at arve. En seng og autostol ok at låne. Min kæreste blev dybt rystet da jeg sagde jeg egentlig helst ville have min egen vogn. Det kom helt bag på ham og han har ikke nævnt det siden, er der henne hvor jeg er parat til at punge ud selv på trods af jeg ikke har alverden af penge( vi er kun fælles om alm. hus og mad udgifter på nuværende tidspunkt)

Der er også flere ting min svigerinde syntes har været de fedeste ting til baby som jeg ( har en datter i forvejen på 6år) ikke kan se nogen nytte af og kan ligesom se/høre jeg er mærkelig fordi jeg afviser de ting. Det er fx. bumbo stol( syntes det er skidt for dem at lære at sidde sådan) kravlegård, Voksiposen( lånte en til min datter og droppede den hurtigt igen. alt for besværligt og tungt at mokke rundt med)

Hvad er jeres mening om alt det med lånt og arvet..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2010

titte

ps:  det altså ikke fordi jeg vil have en møg dyr vogn, bare en sort og ku fx. være scandia classic eller eighties( staves ) til 4000 kr.

Anmeld

30. oktober 2010

AnneBJ

Jeg er helt enig med dig! Min svigerinde har 2 små piger - de skal ikke have flere børn og vi har ARVET alt det babytøj de har, plus ventetøj, graviditetsbog osv. Det tøj vil jeg sortere i med hård hånd, og det jeg ikke kan se os bruge ryger til genbrug. Det ved jeg hun er helt OK med.

Omvendt har jeg en faster, med en lille dreng, (hun er ikke typen der låner hun ,men hvis hun var) hvor jeg intet har lyst til at LÅNE. De ville "kræve" erstatning hvis jeg kom til at plette tøj eller lignende.

Mht. vogn. Er sikker på, vi gerne måtte få svigerindens vogn hvis de selv var færdige med den, men vi vil have vores egen. Således kan vi også bruge den til næste barn. Mht voksipose osv., så synes jeg kun du skal låne/arve hvad du selv føler behov for.. Vi låner en babyautostol og det er jeg glad for - den skal jo ikke bruges ret længe, men næste str. autostol har vi tænkt os at købe, da jeg ikke vil have den slags svigerindne har valgt..

Anmeld

30. oktober 2010

ekzunz

Jeg tror ikke jeg gad at låne noget, med mindre det fx. er en weekendseng i en kort periode, eller en bestemt type klapvogn til en ferie. Hvis det var ting som skulle indgå i det daglige familieliv med brug og slid, så ville jeg ikke have noget til låns!

Eller jo - en skråstol måske, den bliver jo ikke brugt meget, kommer ikke ud osv, og hvis de har planlagt flere børn, så kan jeg da egenligt godt se fidusen, men det er dælme ikke med alle ting da

Anmeld

30. oktober 2010

tinasmor

Jeg ved godt mange gerne vil have forskellige ting fra nyt af. Her er jeg lige modsat. Jeg er ligeglad. Jo flere penge sparet, jo flere penge "tjent". (til ting som ferier og alt det sjove) Jeg har købt næste alt vores babygail fra den blå avis (trammeseng, puslebord, babyting til soveværelse, vugge, pusleting, badekar osv sov) Hvis jeg kendte nogen jeg kunne have lånt af, ville jeg med glæde havde gjort det. Jeg er lige glad med om baby skråstolen er blå eller rød, det er jo kun 4 måneder osv. Men ved godt, at det er HELT normalt at man altså gerne vil have sin egen barnevogn (fra ny) vores er igen købt brugt og køn er det ikke, og måske man alligevel skulle have købt en der var lidt pænere

Er det jeres første barn, så skal I jo sikkert også bruge barnevognen igen senere.

Men jeg har det præcis på samme måde som dig med tøj. Jeg gider ikke låne tøj. Altså enten så er det fordi folk giver det væk, eller også så siger jeg nej tak. Det bliver jo blandet sammen med alt ens egen. Og man kan jo ikke vide om der kommer pletter osv.Baby tøj kan jo sagtens bruges, men så snart de er over et år eller deromkring, så er der jo også fyldt med pletter på det man kan låne (hvorfor folk så lige gemmer en trøje med pletter som ikke går af, ja det forstår jeg så ikke) Så babytøj som er foræret væk- ja tak. Tøj for ældre børn (hvis det er slidt og har pletter: Nej tak og også nej tak til lånetøj.

Anmeld

30. oktober 2010

titte

Det er vores første fælles barn, desvæære er alt hvad jeg havde til min datter solgt eller givet væk så intet vi kan genbruge. Og planen er da også en mere så der ville vognen jo ku bryges igen.

tror bare generalt at det er hele det med at selv have valget hvordan det ser ud. Fx om det så selv at vælge en brygt på dba.dk fremfor at få en man ikke selv ville vælge. Og nogen ting er som auto ville fint at låne til den første tid, havde faktisk overvejet at leje en hos babysam det ville koste 300 kr. for 8 måneder  

Anmeld

30. oktober 2010

Maja_4000

Jeg er helt enig ! (:
Vi har arvet en masse babytøj fra min kærestes moster , som vi har sorteret kraftigt i .. Noget får vores på én gang , og så bliver det smidt ud :b Men nu har jeg jo vasket det (;

Men vi har også fået lov at LÅNE en masse tøj af kærestens kusine .. Og jeg må ærligt indrømme , at det hele står i kælderen .. Gider simpelthen ikke passe på det .. Og tænk når hun skal have det tilbage engang .. Gider det ikke :p Selvom tanken da var sød ..

Anmeld

30. oktober 2010

NoName

Jeg vil heller ikke låne, jeg vil arve. Arve forstår jeg som "her det er dit nu"....

tænk hvis der sker noget med det man har lånt... Vi købte et handy sit af nogle venner og fik en hel kæmpe kasse med tøj med i købet, der var dog noget hun gerne ville have igen, så det sorterede vi fra med det samme.... da hun godt kunne følge mig... En anden veninde har også tilbudt mig at låne, men det har jeg takket pænt nej til.

Anmeld

31. oktober 2010

LC

Jeg har arvet en hel masse og det synes jeg er fint. Har ikke fået tilbud om at låne noget men ville måske også have det okay med at låne.

Tror bare det er vigtigt at dem man låner af er klar over at tingene bliver slidt og hvis der kommer pletter på noget bliver det smidt ud. Har selv lånt noget ud, og får jeg kun halvdelen igen er det helt fint for mig.

Anmeld

31. oktober 2010

Brams

Jeg er slet ikke til arvet eller lånt, ikke fordi der er noget i vejen med det men jeg vil bare gerne have mit eget.

Måske har det noget at gøre med at vi måtte vente 12 år på vores lille prinsesse, så jeg bare synes at hun skal have det bedste.

Vi har dog købt en brugt klapvogn nu her hvor hun er blevet 1 år

Kan dog sagtens se, at du synes der er forskel på brugt tøj og en brugt barnevogn og der synes jeg bare du skal følge dit hjerte.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.