Inspireret at tråden om at forlade sit barn om aftenen når det skal sove og det græder, fik jeg lyst til at fortælle om min erfaring med at forlade et grædende barn.
Da vi fik vores første barn og han skulle starte i institution sagde alle til os (og med alle mener jeg omgangskredsen, pædogoger og folk fra nettet) at det er helt normalt at børn græder og det er bare en periode de skal over.
Da vores søn startede i vuggestue græd han hver morgen og det var forfærdeligt, men jeg bed det i mig, for 'sådan skal det åbentbart være¨'. Da han blev større og skulle i børnehave, græd han også nogle gange, og pædagogerne rådede os til at bare at gå hurtigt og ikke 'trække pinen ud'. Så der måtte jeg også opleve at forlade et ulykkeligt barn et par gange.
Da vi fik nr 2 var jeg blevet både klogere og mere sikker på mit moderskab. Da han skulle køres ind i institution, bad jeg om en lang indkøring. Efter en uge, sagde pædagogerne: Nu er han klar til at du går en lille tur og komme tilbage. Hvortil jeg svarede: JEG er ikke klar til det. -og så var der jo ligesom ikke noget at diskutere. Pædagogerne kan jo ikke bestemme hvordan jeg har det! så jeg var der indtil jeg mente det var ok for vores søn at jeg gik. Jeg kunne gå og han græd slet ikke!!! Der var EN morgen efter ca. 2 mdr hvor han pludselig en dag blev ked af det. Der gik jeg tilbage til ham, trøstede ham, det tog vel 5-10 min, så var han glad og tilfreds igen, og han fik sin ynglings pædagog i hånden, og så gik jeg.
Vores yngste barn har jeg ALDRIG oplevet at hun har grædt når jeg er gået. Hun er 2½ år og har sovet i vores seng til hun blev omkring 1 år, derefter sov hun i vores soveværelse i egen seng indtil hun blev ca. 1½, hvor hun så blev flyttet ind på sit eget værelse. Hun har ALDRIG grædt når hun skulle sove (altså når hun lå alene, det er klart at hun græd da hun var en lille baby og lå træt i mine arme og ikke kunne finde ro til at sove! ), og hun har ALDRIG grædt når hun skulle afleveres til pasning. Personlig tror jeg på at det er fordi vi har formået at give hende en lagt mere tryg start på livet, end vi gjorde med den første. Vores første dreng fik ikke lov til at sove i vores seng, for alle advarede os om at 'så fik vi ham aldrig ud igen' osv. Vi forlod ham selvom han græd, for det 'skulle vi jo'!!! Istedet for at lytte til ham. I dag er han 6 år, og jeg fortyder bitterligt at han er vokset om med erfaringer som at 'mor forlader mig selvom jeg er dybt ulykkelig og græder'. Helt ærligt, hvad f***** skal det være godt for! Han var 6 mdr da han startede i vuggestue. Så han har fået det 'ind med modermælken' at mor lytter ikke på dig, og mor tager ikke dine signaler om hjælp og brug for trøst alvorligt, Mor går bare fra dig og efterlader dig sammen med nogle fremmede mennesker. Pyha, det har jeg det godt nok skidt med idag!!!
Men jeg vidste ikke bedre dengang!
Anmeld