Sunde opskrifter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

644 visninger
9 svar
0 synes godt om
24. oktober 2010

Vinker

Var det en ide og dele ud af vores bedste opskrifter som vi kan spise med forholdsvis god samvittighed? Om det er brød, kager, forretter, hovedretter eller desserter er underordnet. Er nemlig sikker på vi allesammen meget gerne vil have lidt inspiration til at lave noget enten nemt, billigt eller/og lækkert at spise.

Så kom endelig med jeres opskrifter :)

Lad mig starte med min yndlings grønsagslasagne:

Til 4 personer (jeg ganger op og bruger ca 2 kg kød!!!)

• 500 g. magert oksekød
  • 2 hakkede løg
  • hvidløg, jeg plejer at bruge en 2-4 fed
  • 4 gulerødder, revne
  • 4 stilke revne bladselleri
  • 1 stor dåse tomatpuré
  • 2 dåser flåede tomater
  • 1 dl rødvin
  • 4 dl vand (hvis saucen står og simre i flere timer, så tilføj løbende ekstra vand)
  • (evt squash i tern, broccoli, champignon og peberfrugt, hvis du vil supplere op med grønsagerne)
  • Lasagneplader
  • Revet ost
  • Krydderier: salt, peber, oregano og muskatnød

Bechamel-/Mornaysauce:

• 25 g. økologisk smør
  • ½ liter mælk
  • 1 dl fløde
  • 3 spsk mel
  • 160 g. frisk revet ost. Jeg kan godt lide 2/3 mild ost og 1/3 Parmasan
  • Salt og friskkværnet peber
  • ½ tsk frisk revet muskatnød

Lasagnesaucen:

Jeg bruner kødet, og kommer derefter alle ingredienserne i, det står så fint og simre i 4-5 timer, jo længere jo bedre. -jeg supplere ofte saucen med fx. squash i små tern, chili, peberfrugt, champion (skal først i til sidst) og andet jeg lige har. Smag på saucen løbende og tilføj ekstra vand, krydderier eller flåede tomater, alt efter dine smagsløg.

Bechamel-/Mornaysauce:

Smelt smørret i en gryde ved svag varme. Tilsæt mel og rør godt sammen. Lad det stå ved svag varme i 2 minutter under konstant omrøring, hæld ‘kogende’ mælk over. Mælken skal være varm og lige under kogepunktet inden du hælder den over mel/smørblandingen. Rør forsigtigt rundt indtil det simrer. Tilsæt herefter fløde, salt, peber og muskatnød. Lad saucen koge godt op. Tag gryden af varmen, tilsæt osten og rør rundt indtil osten er smeltet ind i saucen.

Når saucen er færdig og grønsagerne godt møre, tages fadene til lasagnen, der kommes først et tyndt lag bechamelsauce og derefter skiftevis lasagnesauce og lasagneplader, slut af med lasagnesauce som toppes med endnu et lag bechamelsauce og lidt revet ost, kommes i ovnen i ca 30 min. og serveres med en god grøn salat og godt brød.

For at holde den i den lidt sunde ende af skalaen kan man lave en noget lettere bechamelsovs og enten undlade osten på toppen eller vælge en fedtfattig variant. Jeg plejer at putte rigtig mange slags grøntsager i. Mener også man kan købe fuldkorns-lasagneplader. Og så er den helt sikkert bedst hvis man starter med at lave den ved middagstid og så lader den stå og simre det meste af dagen. MUMS

Ska nok smide flere opskrifter ind ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2010

Vinker

Lige en god opskrift på boller:

Mængde/antal pers: Ca.12 stk.

Ingredienser:
  • 2 pakker gær.
  • 1 spsk salt
  • 1 liter lunkent vand.
  • 5 store gullerødder
  • 5 dl havregryn.
  • 4 dl sigtemel.
  • ca. 850 g hvedemel

Fremgangsmåde:

Rør gæren ud i vandet. Vask og skræl gulerødderne. Riv gulerødderne groft. Kom reven gulerod og havregryn i vandet.Rør rundt samtidig med at sigtemelen tilsættes. Tilsæt lidt efter lidt hvedemelen. Ælt dejen godt og stil den et lunt sted i 30 minutter. Form bollerne og lad dem hæve i 20 minutter.

Bag bollerne i en forvarmet ovn ved 180 grader (varmeluftsovn) eller 200 grader ( Alm. ovn) i 18 minutter.

Fidusen er så at putte lidt andet i end blot hvedemel - noget fuldkornsmel eller speltmel osv. De er også super med forskellige kerne i. Kun fantasien sætter grænsen ;)

Anmeld

24. oktober 2010

Vinker

Hvis man tillader sig selv at spise kage så er her en rigtig skøn opskrift på en gulerodskage der ikke er heeeelt så usund som de fleste normalt er.

Gulerodskage med æblemos:

Ingredienser:
2 æg
250 g brun farin
500 g gulerødder
325 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. natron
½ tsk. salt
2 tsk. vanillesukker
3 tsk. stødt kanel
250 g æblemos (evt. fra glas)

Pynt: sigtet flormelis

Fremgangsmåde:
Pisk æg og farin godt sammen og tilsæt groft revne gulerødder. Bland mel med bagepulver, natron, salt, vanillesukker og kanel og vend det i dejen sammen med æblemosen.

Hæld dejen i en smurt springform ca. 22 cm diameter og bag kagen ved 190° i ca. 1 time og 10 min.

Afkøl kagen, før den pyntes med et drys flormelis.

Anmeld

24. oktober 2010

Vinker

Morten laver af og til disse små knækbrød - Niklas Emil er helt vild med dem.

Knækbrød med kerner

1 dl havegryn

1dl sesamfrø

1 dl hørfrø

1 dl græskarkerner

3½ dl hvedemel

2 dl vand

1 1/4 del olie

1 tsk bagepulver

2½ tsk salt

Alle de tøre ingredienser blandes sammen. Tilsæt vand og olie og rør ud til en jævn dej, der deles i to lige store portioner. Rul dem ud imellem to stykker bagepapir og læg dem på en bageplade. Skær dejen i små firkanter med en pizzakniv og bag knækbrødene i 15-20 min. ved 200 grader.

Anmeld

25. oktober 2010

Vinker

Kom så ud af hullerne de damer

Anmeld

26. oktober 2010

Vinker

26. oktober 2010

Ida.

Min favoritsalat i øjeblikket - meget simpel, men lækker

Lige dele fintsnittet spidskål og groft revet gulerod, deri blandes hakkede tørrede tranebær efter smag og et godt drys solsikkekerner - godt og mættende - også til madpakken

Men jeg laver sjældent mad efter opskrift, så det er svært at give opskrifter videre

Anmeld

26. oktober 2010

JustAnotherName

Syntes ideen er rigtig god. Jeg sidder desværre ikke lige ind med noget jeg kan dele ud af. Men hvis det kommer, så skal jeg nok vende tilbage!

Og jeg kigger helt bestemt med.
Synes kun det er SKØNT med nye forslag og ideer.

Anmeld

28. oktober 2010

Vinker

idamaria83 skriver:

Min favoritsalat i øjeblikket - meget simpel, men lækker

Lige dele fintsnittet spidskål og groft revet gulerod, deri blandes hakkede tørrede tranebær efter smag og et godt drys solsikkekerner - godt og mættende - også til madpakken

Men jeg laver sjældent mad efter opskrift, så det er svært at give opskrifter videre

Måske det skulle prøves - rart at få noget andet end det samme man har tildens til at lave ;)

Anmeld

31. oktober 2010

Vinker

JustAnotherName skriver:

Syntes ideen er rigtig god. Jeg sidder desværre ikke lige ind med noget jeg kan dele ud af. Men hvis det kommer, så skal jeg nok vende tilbage!

Og jeg kigger helt bestemt med.
Synes kun det er SKØNT med nye forslag og ideer.

Det er skam også helt ok ;)

Jeg synes bare det ville være rart med lidt nyt inspiration - synes det er lidt svært når man kigger på nettet. Der er så meget at vælge imellem. Er lidt nemmere at høre nogle gode opskrifter fra andre ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.