Var det en ide og dele ud af vores bedste opskrifter som vi kan spise med forholdsvis god samvittighed? Om det er brød, kager, forretter, hovedretter eller desserter er underordnet. Er nemlig sikker på vi allesammen meget gerne vil have lidt inspiration til at lave noget enten nemt, billigt eller/og lækkert at spise.
Så kom endelig med jeres opskrifter :)
Lad mig starte med min yndlings grønsagslasagne:
Til 4 personer (jeg ganger op og bruger ca 2 kg kød!!!)
- 500 g. magert oksekød
- 2 hakkede løg
- hvidløg, jeg plejer at bruge en 2-4 fed
- 4 gulerødder, revne
- 4 stilke revne bladselleri
- 1 stor dåse tomatpuré
- 2 dåser flåede tomater
- 1 dl rødvin
- 4 dl vand (hvis saucen står og simre i flere timer, så tilføj løbende ekstra vand)
- (evt squash i tern, broccoli, champignon og peberfrugt, hvis du vil supplere op med grønsagerne)
- Lasagneplader
- Revet ost
- Krydderier: salt, peber, oregano og muskatnød
Bechamel-/Mornaysauce:
- 25 g. økologisk smør
- ½ liter mælk
- 1 dl fløde
- 3 spsk mel
- 160 g. frisk revet ost. Jeg kan godt lide 2/3 mild ost og 1/3 Parmasan
- Salt og friskkværnet peber
- ½ tsk frisk revet muskatnød
Lasagnesaucen:
Jeg bruner kødet, og kommer derefter alle ingredienserne i, det står så fint og simre i 4-5 timer, jo længere jo bedre. -jeg supplere ofte saucen med fx. squash i små tern, chili, peberfrugt, champion (skal først i til sidst) og andet jeg lige har. Smag på saucen løbende og tilføj ekstra vand, krydderier eller flåede tomater, alt efter dine smagsløg.
Bechamel-/Mornaysauce:
Smelt smørret i en gryde ved svag varme. Tilsæt mel og rør godt sammen. Lad det stå ved svag varme i 2 minutter under konstant omrøring, hæld ‘kogende’ mælk over. Mælken skal være varm og lige under kogepunktet inden du hælder den over mel/smørblandingen. Rør forsigtigt rundt indtil det simrer. Tilsæt herefter fløde, salt, peber og muskatnød. Lad saucen koge godt op. Tag gryden af varmen, tilsæt osten og rør rundt indtil osten er smeltet ind i saucen.
Når saucen er færdig og grønsagerne godt møre, tages fadene til lasagnen, der kommes først et tyndt lag bechamelsauce og derefter skiftevis lasagnesauce og lasagneplader, slut af med lasagnesauce som toppes med endnu et lag bechamelsauce og lidt revet ost, kommes i ovnen i ca 30 min. og serveres med en god grøn salat og godt brød.
For at holde den i den lidt sunde ende af skalaen kan man lave en noget lettere bechamelsovs og enten undlade osten på toppen eller vælge en fedtfattig variant. Jeg plejer at putte rigtig mange slags grøntsager i. Mener også man kan købe fuldkorns-lasagneplader. Og så er den helt sikkert bedst hvis man starter med at lave den ved middagstid og så lader den stå og simre det meste af dagen. MUMS
Ska nok smide flere opskrifter ind ;)