Søvn rutine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.295 visninger
6 svar
0 synes godt om
23. oktober 2010

Mariekjellerup

Hej alle sammen..

Jeg har en datter på 2 mdr, og jeg vil gerne lave en søvn rutine for hende, kan jeg godt begynde på det nu ?

Hun vågner hver morgen kl 6.00 og bliver puttet igen ca kl 7-730 til formiddags lur, også der sover hun ca 2 timer, så vågner hun igen 9-9.30 også bliver hun puttet igen 10.30- 11.00 til middagslur og der sover hun ca. 3 timer, så hun vågner igen ca. kl. 14.00 også sover hun igen 15-16 til pawernap, også fra 18.00 kan hun faktisk være vågen til 20.00-21.00 om aften også er hun overtræt og meget ked, jeg prøver at hjælpe hende på mange måder, men intet hjælper. jeg har læst Net sundhedsplejersken Helen lyng hansen bog Sådan får du dit barn til at sove, og fundet en måde jeg kan rykke med tiderene på, således hun sover nemmere om aften. men har lige brug for at få nogen tidspukter på, hvornår hun skal sove formiddagslur- Middagslur og pawernap og hvornår hun skal lægges i sang om aften. hun er ca vågen til en time til halvanden time ad gangen. håber i forstår mig, da det kan være lidt rodet.. håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Knus marie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2010

Eliza/lykke

Hej med dig - langt svar....................

Det hele kommer an på, hvornår baby vågner om morgenen. Jeg havde de samme problemer med min datter (5½ mrd nu).

Men, ellers har jeg aldrig været tilhænger af, at man rykker sengetiden med 5 min her og der. Jeg rykkede den bare.

Når baby er 2 mrd., kan de holde sig vågne i 1-1½ time ad gangen inkl. mad og bleskift. Så jeg tror desværre ikke, at du kan gøre så meget i løbet af dagen, når hun vågner kl. 06.00. Den tid kommer hun selv til at rykke frem til kl. 07.00 i løbet af næste måned.

Det vi gjorde var at lægge hende kl. 17.00. Først prøvede vi i min arm i en uge, det gik ikke. Så satte vi hende i skråstolen på spisebordet kl. 17.00 og vi spiste mellem 17-18.00, hun faldt i søvn der mens vi vuggede stolen på skift. Det virkede her i en periode. Hun sov der i ca. 30 min. Og jeg har aldrig fulgt reglen om max 15 min i skråstolen. Min første søn (10 år) har ingen mén. 

Nu lægger vi hende i barnevognen (i bryggerset) kl. 17.00. Hun sover til 17.30-18.00 og får mad sammen med os og er vågen til sengetid kl. 20.00.

Vi har altid bare lagt hende, selvom hun græd og græd. Vi talte sagte til hende og gik ud igen. Sådan hele tiden, nogen gange i op til 1 time. Altid samme ritual hver aften:, hygge med flasken i stuen, op på skuldren og gå rundt, ind i et mørkt værelse, lægges med livmoderen (dims som siger som livet i livmoderen), sutten og kys godnat på panden. 

Nu kan vi lægge hende i barnevognen, i tremmesengen og i bilen uden at vugge eller gøre noget. hun falder selv i søvn.

Sengentiden kunne vi godt rykke fra 21.00 til 20.00 fra den ene dag til den anden. Tænk på skift mellem sommertid og vintertid, der bliver man også nødt til bare gøre det uden at tænke så meget over det.

På med vanten og ryk den tid, du gerne vil rykke. Og lad dig ikke mærke med gråd, du ved bedst. Og trøst når der er behov, men ikke 15 min., du skal nok få rykket rundt på det.

KNUS her fra

Anmeld

24. oktober 2010

Sofia24

Hej  

Her havde jeg de samme tanker som dig omkring sovetider osv. men jeg synes det hele er kommet lidt af sig selv - blot ved at følge vores søns rytme... Silas er snart 3 mdr.

Vores dag starter ca kl 7 hvor han så er vågen halvanden til 2 timer.

Så sover han formiddagslur ude i barnevognen i 2-3 timer (nogle gange mere, andre gange mindre)

Resten af dagen er han mere eller mindre vågen resten af tiden, men når han ser træt ud, putter vi ham og han powernapper ca 45 min. Det gør han 2-3 gange i løbet af resten af dagen... Det slår ALDRIG fejl at han vågner hurtigt igen!

Ca. kl 19.30-20 er han ved at være helt brugt og vi putter ham til natten, hvor han sover lige til kl ca 7.

Det lyder til at I stille og roligt også får Jer en lignende rytme, håber at det kommer stille og roligt af sig selv.

Kram Sofia

Anmeld

24. oktober 2010

Mariekjellerup

mange tak for svarene begge to..

i mener at rutinen nok skal komme af sig selv ?

knus

Anmeld

24. oktober 2010

Ryberg

Mariekjellerup skriver:

knus

Jeg har også været lidt desperat efter at Lasse fik en søvn rutine og har gjort alt muligt..

Men pludselig... tror det er da han var omkring 4-5 mdr. der dukkede der en rutine op.... og nu hvor han snart er 6 mdr. er det faktisk mere en rutine end det ikke er.... men det kører ikke så meget på klokkeslet her... her kører det mere på tidsintervaller...

Lasse er vågen 2 timer, sover 1 time.. vågen 2 timer.. sover 1 time... osv. osv.... når kl er mellem 19-20, får han kold sover til næste morgen kl.8 (dog skal jeg ind og give ham 1 nat flaske, og måske putte ham en enkelt gang mere) ...

Men det er nu en rutine jeg er glad for!!

Anmeld

25. oktober 2010

Malthes mor

Mariekjellerup skriver:

knus

Døgnrytmen skal nok blive regelmæssig men som jeg læser dit indlæg, så har I jo allerede mere eller mindre en rytme? Eller læser jeg det helt forkert?

Mht sengetid om aftenen. Da min den lille var 6 mdr(nu er han 10 mdr) blev han puttet kl.19, samtidig med storebror. Det var først der vi kunne begynde på fast sovetid. Men så begyndte vores dag også allerede kl.05.30.

Anmeld

25. oktober 2010

Valle81

Mariekjellerup skriver:

Hej alle sammen..

Jeg har en datter på 2 mdr, og jeg vil gerne lave en søvn rutine for hende, kan jeg godt begynde på det nu ?

Hun vågner hver morgen kl 6.00 og bliver puttet igen ca kl 7-730 til formiddags lur, også der sover hun ca 2 timer, så vågner hun igen 9-9.30 også bliver hun puttet igen 10.30- 11.00 til middagslur og der sover hun ca. 3 timer, så hun vågner igen ca. kl. 14.00 også sover hun igen 15-16 til pawernap, også fra 18.00 kan hun faktisk være vågen til 20.00-21.00 om aften også er hun overtræt og meget ked, jeg prøver at hjælpe hende på mange måder, men intet hjælper. jeg har læst Net sundhedsplejersken Helen lyng hansen bog Sådan får du dit barn til at sove, og fundet en måde jeg kan rykke med tiderene på, således hun sover nemmere om aften. men har lige brug for at få nogen tidspukter på, hvornår hun skal sove formiddagslur- Middagslur og pawernap og hvornår hun skal lægges i sang om aften. hun er ca vågen til en time til halvanden time ad gangen. håber i forstår mig, da det kan være lidt rodet.. håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Knus marie

Hejsa:0)

Jeg vil sige for en periode kan du godt, men børn ænder rytmer fra en uge til en anden indtil de er ældre.

Bedt som man tror nu er der rytme, så er den ændret dagen efter. Anton er nu 7 mdr og vi har fået et fast rytme hver dag som nu har varet ved længe, om som nok fortsætter til han kun sover til middag.

Jeg vækker ham 0630, vi spiser morgenmad og hygger lidt kl 0730 skal vi og storesøster med bussen ind og aflevere hende ii skole. Så er vi hjemme igen ca 0815. Så bliver han puttet og sover 2-3 timer. Så er han vågen 2-3 timer og så sover han igen 2-3 timer. Så er han vågen til han bliver puttet melle 1830 og 1900:0)

Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.