Iskias?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.216 visninger
9 svar
0 synes godt om
22. oktober 2010

AnneBJ

Egentlig har jeg en henvisning fra lægen til fys. pga. spændingshovedpine. Var nede for at bestille tid idag, og der er så 3-4 UGERS ventetid - på en tid... Så nu er jeg nødt til lige at høre Jer kloge hoveder, om I ved hvordan det føles at have iskiasnerven i klemme..

Min højre balle gør rigtig ondt - sådan en strålende smerte ned i benet. Ikke ligesom når man har trænet og derved har ømme muskler. Mit ben gør ondt sådan ned til omkring knæet - midt på låret trækker det om på forsiden, ellers sidder smerten på bagsiden af låret. Det er ikke en egentlig smerte, udover i ballen, men benet føles tungt og træt. Smerten fra ballen trækker også om i lysken - må det vel være, "der hvor benet, sidder fast på kroppen"...

Jeg kan ikke sidde behageligt, mere end en halv time, så begynder det at gøre ondt, men hvis jeg rejser mig og går rundt, gør det ikke ondt. Til gengæld kan jeg ikke som sådan gå tur, uden at få ondt, men har ikke mere ondt end jeg kan tvinge mig selv til at gå. Jeg kan sidde længere tid, hvis jeg sidder mest på venstre balle (som der ikke er noget med) og jeg kan ligge behageligt på alle måder, undtagen på ryggen (med mindre det ER begyndt at gøre ondt, så er det svært at finde ro) Jeg kan godt gå ned af trapper uden problem, men op skal jeg helst tage et skridt af gangen, for ikke at føle benet bliver totalt belastet.

Hvis først smerten er kommet, går den ikke lige væk. Panodiler hjælper ikke, ligesom hverken ispose eller varmedunk kan lindre.

Undskyld det blev lidt langt, men synes bare jeg overrender min læge totalt siden jeg blev gravid, så hvis det nu bare er "fordi alting giver sig - husk at hvil dig" så vil jeg ikke rende derned igen-igen...

Håber nogen kan hjælpe!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

Chewy

Jeg kender det sagtens. Det føles som en uro/smerte ned i benene, som man ikke rigtig kan slippe af med...

Det eneste fys'en kan gøre er at massere det punkt i din balde, hvor problemet sidder. Det er formentlig dine muskler i ballen, der er overspændt og trykker ned på nerven. Derfor synes jeg du skulle få din kæreste til at trykke dig - alt hvad han kan. Du kan sikkert selv mærke punktet, men ellers sidder det hvis du tegner en streg fra din hofteskål og ud til dit haleben - lige i midten på den linje. Da min fys havde gjort det nogle gange ved mig, sagde han, at det eneste jeg kunne gøre var at skifte arbejde. Han kunne ikke få det til at gå væk, fordi mine muskler i ballen var så hårde som sten pga mit arbejde. Tror måske det er det, der sker ved dig også....

Håber det hjælper dig lidt

Anmeld

22. oktober 2010

AnneBJ

Chewy skriver:

Jeg kender det sagtens. Det føles som en uro/smerte ned i benene, som man ikke rigtig kan slippe af med...

Det eneste fys'en kan gøre er at massere det punkt i din balde, hvor problemet sidder. Det er formentlig dine muskler i ballen, der er overspændt og trykker ned på nerven. Derfor synes jeg du skulle få din kæreste til at trykke dig - alt hvad han kan. Du kan sikkert selv mærke punktet, men ellers sidder det hvis du tegner en streg fra din hofteskål og ud til dit haleben - lige i midten på den linje. Da min fys havde gjort det nogle gange ved mig, sagde han, at det eneste jeg kunne gøre var at skifte arbejde. Han kunne ikke få det til at gå væk, fordi mine muskler i ballen var så hårde som sten pga mit arbejde. Tror måske det er det, der sker ved dig også....

Håber det hjælper dig lidt

IH! Fantastisk! Så du tror det er den nerve? Og at det kan hjælpe hvis jeg bliver trykket lige på det punkt du beskriver?

(ved godt det ikke er fantastisk at have noget i klemme osv., men i forhold til begyndende bækkenløsning eller hvad ved jeg, er det fantastisk! )

Tak for svar!

Anmeld

22. oktober 2010

De3Guldklumper

jeg fik akupunktur for min iskias nerve og det kan SÅ meget anbefales..

Jeg kunne næsten ikke gå til sidst pga det og hvis jeg var oppe gående så kunne jeg knække sammen uden forvarsel fordi den så lige havde fået sig rykket lidt..

døjede med den i min første gravidtet men ikke så slemt som i anden og det var så her jeg måtte til akupuntør

Anmeld

22. oktober 2010

AnneBJ

Pylle3 skriver:

jeg fik akupunktur for min iskias nerve og det kan SÅ meget anbefales..

Jeg kunne næsten ikke gå til sidst pga det og hvis jeg var oppe gående så kunne jeg knække sammen uden forvarsel fordi den så lige havde fået sig rykket lidt..

døjede med den i min første gravidtet men ikke så slemt som i anden og det var så her jeg måtte til akupuntør

Og du mener at det ER min iskiasnerve der driller mig? Er slet ikke afvisende over for akupunktur, det er bare monsterdyrt, så ville gerne hvis fyssen lige kunne tage sig af det, sammen med spændingshovedpinen

Anmeld

22. oktober 2010

SussieThyssen

AnneBJ skriver:

IH! Fantastisk! Så du tror det er den nerve? Og at det kan hjælpe hvis jeg bliver trykket lige på det punkt du beskriver?

(ved godt det ikke er fantastisk at have noget i klemme osv., men i forhold til begyndende bækkenløsning eller hvad ved jeg, er det fantastisk! )

Tak for svar!

Der er nogle gravide, der bliver meget generet pga tryk på Iskiasnerven, og det er yderst smertefuldt og ubehageligt, men kan også trøste dig med, at det går over når du har født, og det behøver ikke blive sådan næste gang, man er gravid.

En fys kan hjælpe dig med forskellige behandlinger og du selv kan afhjælpe det, ved at gå så meget som muligt, også på trapper, samt lave øvelser hvor du løfter og sænker benene i knæene.

Hvis du ikke var gravid, ville jeg anbefale ridning og svømning, men du kan jo godt svømme, selvom du er gravid.
God bedring søde ven.

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. oktober 2010

AnneBJ

SussieThyssen skriver:

Der er nogle gravide, der bliver meget generet pga tryk på Iskiasnerven, og det er yderst smertefuldt og ubehageligt, men kan også trøste dig med, at det går over når du har født, og det behøver ikke blive sådan næste gang, man er gravid.

En fys kan hjælpe dig med forskellige behandlinger og du selv kan afhjælpe det, ved at gå så meget som muligt, også på trapper, samt lave øvelser hvor du løfter og sænker benene i knæene.

Hvis du ikke var gravid, ville jeg anbefale ridning og svømning, men du kan jo godt svømme, selvom du er gravid.
God bedring søde ven.

Kærligst
Sussie

Uha, ridning tør jeg ikke svømning er en mulighed, det vil jeg overveje at genoptage så.

Kan du beskrive de øvelser lidt nærmere for mig?

Og gå rundt, er det så som at gå tur i langsomt tempo, eller rejse mig og gå lidt rundt hver halve time eller lignende..

tak for svar!

Anmeld

22. oktober 2010

SussieThyssen

AnneBJ skriver:

Uha, ridning tør jeg ikke svømning er en mulighed, det vil jeg overveje at genoptage så.

Kan du beskrive de øvelser lidt nærmere for mig?

Og gå rundt, er det så som at gå tur i langsomt tempo, eller rejse mig og gå lidt rundt hver halve time eller lignende..

tak for svar!

Øvelserne får du hos en fys

Men læg dig på ryggen på gulvet og så løfter du benet/knæet op mod hagen, så langt som du kan komme 10 gange, og så det andet ben...gør dette 5 eller 10 gange skiftevis 2-3 gange dagligt.
Derefter rejser du dig op og stiller dig ved et bord eller lignende, så du har støtte med den ene hånd og gentager bevægelsen, nu stående, skiftevis med hvert ben.
Vedr det at gå, så skal du ligge og sidde så lidt som muligt ellers, og du skal se at få gåtempoet op.
Det gør ondt ja, men iskias skal fordrives med gang og bevægelse.
Du kan evt. godt bede om at få saltvadsblokader, men det er kun nogle, der har nytte af det.
Ellers er akupunktur også fremragende, hvis du kan finde en dygtig akupunktør, der er examineret.
Men det kan du google.

Anmeld

22. oktober 2010

AnneBJ

SussieThyssen skriver:

Øvelserne får du hos en fys

Men læg dig på ryggen på gulvet og så løfter du benet/knæet op mod hagen, så langt som du kan komme 10 gange, og så det andet ben...gør dette 5 eller 10 gange skiftevis 2-3 gange dagligt.
Derefter rejser du dig op og stiller dig ved et bord eller lignende, så du har støtte med den ene hånd og gentager bevægelsen, nu stående, skiftevis med hvert ben.
Vedr det at gå, så skal du ligge og sidde så lidt som muligt ellers, og du skal se at få gåtempoet op.
Det gør ondt ja, men iskias skal fordrives med gang og bevægelse.
Du kan evt. godt bede om at få saltvadsblokader, men det er kun nogle, der har nytte af det.
Ellers er akupunktur også fremragende, hvis du kan finde en dygtig akupunktør, der er examineret.
Men det kan du google.

Mange tak!

Anmeld

22. oktober 2010

SussieThyssen

AnneBJ skriver:

Mange tak!

Det var så lidt søde ven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.