Studerende - brug af verbix?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.054 visninger
2 svar
0 synes godt om
17. oktober 2010

Dinna88

Hej alle i studerende mennesker derude. 

Jeg sidder og skriver spansk aflevering lige nu - med brugen af www.verbix.com - hvad mener I om denne form for hjælpemidler? Den er jo ganske "lovlig" at bruge, også til en eksamen. Men synes I det er snyd derude?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2010

Thalia

Jeg synes det kommer an på hvad man læser.

Altså som udgangspunkt mener jeg ikke det er snyd, for den er tilladt at bruge og så er den egentlig ikke meget længere. Jeg kender ikke siden, men det ser ud som om det blandt andet er grammatikhjælp og opslagsværk og den slags, så for mig at se er det bare en digitalisering af værktøjer man altid har brugt i skolen.

I forhold til det der med at det for mig kommer an på hvad man læser, skal det forstås sådan at jeg mener at gymnasiet, HF og andre tilsvarende uddannelser, er det sted hvor man skal erhverve sig nogle grundlæggende kompetancer som sidenhen skal udgøre basisviden i en uddannelse. I den forbindelse mener jeg at man er pænt tabt hvis man fx ikke forstår grundlæggende engelsk grammatik, men kun kan løse sine opgaver ved hjælp af en hjemmeside. - Sidder grammatikken ikke på rygraden kommer man aldrig til at skrive engelsk på et acceptabelt niveau.

Derfor synes jeg at hjemmesiden er problematisk hvis den giver de studerende mere hjælp end blot en påmindelse om hvordan man fx konstruerer sætninger og den slags. For ideen med en uddannelse er vel at man lærer at kunne den slags selv...

Anmeld

17. oktober 2010

Dinna88

Thalia skriver:

Jeg synes det kommer an på hvad man læser.

Altså som udgangspunkt mener jeg ikke det er snyd, for den er tilladt at bruge og så er den egentlig ikke meget længere. Jeg kender ikke siden, men det ser ud som om det blandt andet er grammatikhjælp og opslagsværk og den slags, så for mig at se er det bare en digitalisering af værktøjer man altid har brugt i skolen.

I forhold til det der med at det for mig kommer an på hvad man læser, skal det forstås sådan at jeg mener at gymnasiet, HF og andre tilsvarende uddannelser, er det sted hvor man skal erhverve sig nogle grundlæggende kompetancer som sidenhen skal udgøre basisviden i en uddannelse. I den forbindelse mener jeg at man er pænt tabt hvis man fx ikke forstår grundlæggende engelsk grammatik, men kun kan løse sine opgaver ved hjælp af en hjemmeside. - Sidder grammatikken ikke på rygraden kommer man aldrig til at skrive engelsk på et acceptabelt niveau.

Derfor synes jeg at hjemmesiden er problematisk hvis den giver de studerende mere hjælp end blot en påmindelse om hvordan man fx konstruerer sætninger og den slags. For ideen med en uddannelse er vel at man lærer at kunne den slags selv...

Okay, det er nok også det der er tanken, eftersom den må bruges

Det er ganske tilladt for os at bruge den (Det er så kun i spansk vi har snakket om det) men vores lærer fraråder os det. Jeg gør det primært når jeg sidder med en aflevering, da jeg simpelthen ikke gider sidde og bryde hjernen med det hver gang - jeg kan de regelmæssige i nutid, men de uregelmæssige er det kun nogle af dem jeg kan. Der er verbix en god hjælp - hvis man bruger det rigtigt: altså, ved at lære af det.

Nu er jeg sproglig, og derfor sidder engelsk på ryggraden, som du selv nævner. Men et begyndersprog (Nu er jeg så på mit 3. år) kræver jo lige det ekstra Men jeg kan sagtens se din tankegang. 

Hvis man har travlt er verbix også smart til at tjekke sine bøjninger efter: dog kun hvis man har travlt. For til den mundtlige eksamen er det der jo ikke. Det er det heldigvis til den skriftlige, hvis man ikke lige har styr på sine ting.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.