LouiseNielsen skriver:
Hejsa Piger
Har brug for luft og en masse støttende og måske hjælpende ord....
Mathias vores ældste søn var jo rigtig syg lige da han blev født, og jeg var indlagt længe med ham... Hvilket selvfølgelig var hårdt for hele min lille familie. Nicklas vores søn på 3 ½ år tog det egentlig rigtig pænt....
Nu her ½ år efter bliver Nicklas meget ked af det hvis Mathias er syg, fx som lige nu hvor Mathias har en begyndende lungebetændelse.... Han er ikke syg med feber osv, men han har det ik godt. Hoster meget, for både noget astmamedicin og antibiotika for at dræbe den begyndende lungebetændelse ingen det bliver værre.
Vi gør meget ud af at fortælle at lilebror ikke skal på sygehuset igen, og at det ikke er farligt at han er syg.
Idag da jeg så afl ham i børnahaven trækker en pædagog mig til side og fortæller at Nicklas er begyndt at lukke sig ind i sig selv, han græder meget nemt og er begyndt at bide og slå de andre børn.... Hvilket bare sleeeet ik ligger til ham. For en mdr siden da jeg var til samtale derover, fik han ros til skyerne for hans dejlige personlighed og hjælpsomme måde at være på overfor de andre børn.....
Den anden aften sidder han ved mig og jeg kan godt se han er ked og spørger ham hvad der er galt og bryder han fuldstændig sammen og bare græd... Han siger så at det er fordi han ik må få kage. Men det er tydeligt at se at det er noget han bruger fordi han egentlig ik rigtig kan sætte ord på hvad der er galt. (og han havde altså lige spist kage, så viste bare det var en dårlig undskyldning)
Jeg gik grædende fra børnehaven, for øv det er ikke sjovt at vide ens øjesten går og er ked af det.....
Hvad pokker skal jeg gøre?? Bare give ham en masse tryghed og kærlighed også ellers lytte til ham hvis der på et tidspunkt kommer noget fra ham????
Kram og tak fordi i læser med...
Hej Louise
den er svær. Kan godt forstå, at du er ked af det. Vi har lidt samme problem med vores søn (han er så 10 år). Han reagerede også kraftigt på sin lillesøsters ankomst ved kejsersnit. Og det at mor her havde mange smerter bagefter og ikke kunne noget.
Det er 5½ mrd siden nu, men hver gang Elizabeth ikke vil spise (hun vejede kun 2400 g ved fødsel) og tager ikke meget på. Så jeg er stresset konstant over, at hun ikke vil spise. Det kan storebror mærke. Han overhørte os en aften, hvor jeg kom til at sige til min mand, at jeg ikke kunne klare det mere og at Elizabeth sikkert ville blive vildt syg af det her.
Nu har vi møde med skolen hele tiden, fordi Patrick har trukket sig helt ind i sig selv. Han er tit ked af det.
Vi har fået afvide af psykologen (Patrick har ADHD), at vi skal give ham masser af kærlighed, være meget fysiske overfor ham - kramme ham meget, kilde ham og lave nogle "babyting" med ham også. Tage legekammerater med hjem, eller lade ham komme hjem til dem.
Måske skal du få en legekammerat med hjem, og så lave nogle babyting med ham på 6 mrd niveau. Og så måske låne en bog om børnesygdomme med billeder til hans alder. Selvom han ikke selv kan give udtryk for sine bekymringer, kan han sagtens tage indlæring om det. Hvis du viser ham billeder af en børnelægebog, og fortæller om sygdommene - og at det ikke er farligt, og masser af børn bliver syge. Men det er OK, og der sker ikke noget. Så sluger han den indlæring til sig, og bliver måske lidt roligere omkring det.
Det gjorde vi meget udaf på et tidspunkt, da jeg selv blev syg for 8 år siden (gigt). Da var Patrick kun 2 år. Jeg var indlagt meget. Det hjalp ham meget, at vi sammen læste den slags bøger.
Knus fra Lone