Hvordan føles bækkensmerter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.970 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. oktober 2010

JustMe

Hej derude

Jeg har inden graviditeten døjet med mit korsben indimellem...dvs. det flade stykke helt nederst på ryggen lige inden ballerne begynder. Jeg har ikke haft det længe, men nu er det kommet igen sammen med lændesmerter, som jeg ikke har haft længe. Det stråler ligesom ned ad siden af ballerne og lidt ud på hoften, og ligger jeg eks. på maven i sengen med det ene ben trukket op, gør det pænt nas.

Til jer der har eller har haft bækkenbundsløsning...kan mine smerter skyldes begyndende bækkenløsning, som, jeg skal være opmærksom på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2010

Mortilxx

Hej

Jeg har det på præcis samme måde, men jeg har fået at vide, at det muligvis kan være iskastnerven, fordi at livmoderen puster sig op osv. Jeg er nemlig også rigtig bange for at jeg er ved at få Bækkenbundsløsning, og jeg er snart tre månder henne, så jeg ville jo synes at det var rimeligt tidligt, at få bækkenbundløsning nu. Men det gør rigtig ondt

Knus Ninna

Anmeld

15. oktober 2010

JustMe

Så er det nok "bare" det, men har skævt bækken i forvejen, så er jo nok i risikozonen. Jeg må passe på og så ellers bare tage den derfra

Anmeld

15. oktober 2010

L-Mortil3

JustMe skriver:

Hej derude

Jeg har inden graviditeten døjet med mit korsben indimellem...dvs. det flade stykke helt nederst på ryggen lige inden ballerne begynder. Jeg har ikke haft det længe, men nu er det kommet igen sammen med lændesmerter, som jeg ikke har haft længe. Det stråler ligesom ned ad siden af ballerne og lidt ud på hoften, og ligger jeg eks. på maven i sengen med det ene ben trukket op, gør det pænt nas.

Til jer der har eller har haft bækkenbundsløsning...kan mine smerter skyldes begyndende bækkenløsning, som, jeg skal være opmærksom på?

Umiddelbart vil jeg mene det er nerver i klemme kombineret med ligament smerter, men nu ved jeg ikke hvor langt du er henne.

I sidste graviditet havde jeg en rigtig slem BL og var sygemeldt fra uge 14 og resten af graviditeten, jeg kunne ikke sidde mere end 5 minutter, ligge mere end 5 minutter, og gå var da fuldstændig udelukket. Når jeg gik føltes det simpelthen somom underlivet faldt af eller "gik i en anden retning" end jeg selv gjorde, jeg havde utrolig mange lændesmerter samt smerter fortil, jeg havde kanstant strålende smerter helt ud i tåspidserne... Men jeg ved ikke hvordan det føles i mild grad.

I denne graviditet har jeg kun ondt i "trekanten" fortil, og så et MEGA ømt haleben, men det er jo INTET i forhold til sidst

Anmeld

16. oktober 2010

JustMe

Umiddelbart vil jeg mene det er nerver i klemme kombineret med ligament smerter, men nu ved jeg ikke hvor langt du er henne.

I sidste graviditet havde jeg en rigtig slem BL og var sygemeldt fra uge 14 og resten af graviditeten, jeg kunne ikke sidde mere end 5 minutter, ligge mere end 5 minutter, og gå var da fuldstændig udelukket. Når jeg gik føltes det simpelthen somom underlivet faldt af eller "gik i en anden retning" end jeg selv gjorde, jeg havde utrolig mange lændesmerter samt smerter fortil, jeg havde kanstant strålende smerter helt ud i tåspidserne... Men jeg ved ikke hvordan det føles i mild grad.

I denne graviditet har jeg kun ondt i "trekanten" fortil, og så et MEGA ømt haleben, men det er jo INTET i forhold til sidst

Jeg går ind i 10. uge i morgen. Det må da have været modbydeligt ikke at kunne være nogle steder på den måde, du havde det

Jeg har selv en god del lændesmerter, samt ømhed foran ved overkanten af venusbjerget. Men jeg er i tvivl, om det bare er mine sædvanlige korsbens- og iskiassmerter, der er blusset op, for de plejer altid at give mig strålesmerter ned i benene. Jeg har dog heldigvis ingen følelse af, at underlivet skrider på den måde, du beskriver, så jeg håber det er "falsk" alarm

Dejligt du har det bedre i denne graviditet  Håber, det varer ved længe endnu

Anmeld

16. oktober 2010

Maja88

JustMe skriver:

Så er det nok "bare" det, men har skævt bækken i forvejen, så er jo nok i risikozonen. Jeg må passe på og så ellers bare tage den derfra

jeg har det samme og var til fys i går som fortalte mig det er mekanisk bækkenløsning Dette får man fordi i takt med man fylder mere vil baby trykke på nogen muskler osv.

Hvis du skulle have rigtig bækkenløsning- der hvor man ike må støvsuge osv så skal man have ondt foran ve omkring skambenet. samt i begge sider bagved.

Så det eneste man kan gøre ved det andet er at tænke sig om og ikke løbe afsted.

Anmeld

16. oktober 2010

Risen

JustMe skriver:

Hej derude

uhh det kan jeg god huske :/ Øv det var bare så ubehageligt. Havde det faktisk igennem hele graviditeten men særligt i starten. Så gik til en  fysioterapeut som gav mig nogle øvelser som var rigtig gode. Som andre skriver er det nerven

Anmeld

16. oktober 2010

JustMe

Maja88 skriver:

jeg har det samme og var til fys i går som fortalte mig det er mekanisk bækkenløsning Dette får man fordi i takt med man fylder mere vil baby trykke på nogen muskler osv.

Hvis du skulle have rigtig bækkenløsning- der hvor man ike må støvsuge osv så skal man have ondt foran ve omkring skambenet. samt i begge sider bagved.

Så det eneste man kan gøre ved det andet er at tænke sig om og ikke løbe afsted.

Jeg er trods kun på vej i 10. uge, så forhåbentlig går der noget tid, selv hvis jeg skulle være så uheldig. Men det er jo allerede nu, jeg skal begynde at passe på mig selv, hvis jeg er i risikozonen

Anmeld

16. oktober 2010

MamaLook

Til jer alle

Bækkenløsning er et udefinerbart begreb - dvs. at det er et ord, der dækker over 'smerter i lænd og bækken pga. graviditet". 

Selve ordet "bækkenløsning" refererer til, at bækkenet er "løst", hvilket faktisk ikke kan lade sig gøre - bækkenet er godt stabiliseret af meget stærke sener og muskler, da det jo bærer på det meste af kroppens vægt.                                                       Det, der menes, er, at bækkenet "giver sig" i forbindelse med graviditet, hvilket skyldes hormoner - og grunden er, at kroppen forbereder sig på at skulle føde (bækkenet er nødt til at være mere fleksibelt for at et barn kan passere fødekanalen).

Jeg selv er uge 28+4 og blev sygemeldt for ca 2 uger siden pga. "Smerter i ryg og bækken pga. graviditet". Jeg var ca. 2 uger forud for sygemeldingen ved lægen, hvor han konstaterede, "at det ikke helt var bækkenløsning endnu". Han syntes dog, jeg skulle sygemelde mig trods denne 'diagnose'. (der var ingen tvivl fra hans side om mine smerter, idet jeg indenfor de sidste 4 år har haft to diskusprolapser - han kunne bare konstatere, at det i hvert fald ikke "helt var bækkenløsning endnu")

Ugen efter var jeg til en fysioterapeut på Skejby Sygehus, som fortalte os, at bækkenløsning er et udefinerbart begreb, der simpelt dækker over "Smerter i ryg og bækken i forbindelse med graviditet" og - "smerterne varierer fra kvinde til kvinde; den kan sidde i lysken, symfysen, lænden, hofterne - eller sågar flere eller alle steder"                                                                                       Herefter tog jeg til lægen igen og talte med ham om det. Han indrømmede, at der ikke er nogen klar definition på bækkenløsning - og jeg spurgte ham, hvordan han så kunne sige, jeg ikke havde det?? Det kunne han ikke svare på - og jeg følte faktisk, han blev lidt fornærmet over at blive sat på plads.

Desværre er det bare sådan, at hvis man siger i dagens samfund, at man har ondt i ryg og bækken, så er reaktionen fra omverdenen meget lille, men siger man derimod "Jeg har bækkenløsning", så himler folk op omkring det og siger "Nåååååh hvor er det synd for dig, jeg kender også en, der har haft det, du må virkelig være i smerte, din stakkel!"

Det skal ydermere tilføjes, at jeg har talt med mine studiekammerater fra Sygeplejerskeuddannelsen - som heller ikke har kunnet forstå, hvad bækkenløsning helt præcis er - og det er jo så fordi, at det blot er et vidt begreb. Jordmoder er enig.

Puha, sikke et langt indlæg - jeg håber, det gav mening..

Men i hvert fald - lyt til din krop, tag pauser når du trænger til det. Jeg overanstrengte mig selv - og her sidder jeg er næsten invalid (groft sagt)

Kærlig hilsen mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.