Til jer alle
Bækkenløsning er et udefinerbart begreb - dvs. at det er et ord, der dækker over 'smerter i lænd og bækken pga. graviditet".
Selve ordet "bækkenløsning" refererer til, at bækkenet er "løst", hvilket faktisk ikke kan lade sig gøre - bækkenet er godt stabiliseret af meget stærke sener og muskler, da det jo bærer på det meste af kroppens vægt. Det, der menes, er, at bækkenet "giver sig" i forbindelse med graviditet, hvilket skyldes hormoner - og grunden er, at kroppen forbereder sig på at skulle føde (bækkenet er nødt til at være mere fleksibelt for at et barn kan passere fødekanalen).
Jeg selv er uge 28+4 og blev sygemeldt for ca 2 uger siden pga. "Smerter i ryg og bækken pga. graviditet". Jeg var ca. 2 uger forud for sygemeldingen ved lægen, hvor han konstaterede, "at det ikke helt var bækkenløsning endnu". Han syntes dog, jeg skulle sygemelde mig trods denne 'diagnose'. (der var ingen tvivl fra hans side om mine smerter, idet jeg indenfor de sidste 4 år har haft to diskusprolapser - han kunne bare konstatere, at det i hvert fald ikke "helt var bækkenløsning endnu")
Ugen efter var jeg til en fysioterapeut på Skejby Sygehus, som fortalte os, at bækkenløsning er et udefinerbart begreb, der simpelt dækker over "Smerter i ryg og bækken i forbindelse med graviditet" og - "smerterne varierer fra kvinde til kvinde; den kan sidde i lysken, symfysen, lænden, hofterne - eller sågar flere eller alle steder" Herefter tog jeg til lægen igen og talte med ham om det. Han indrømmede, at der ikke er nogen klar definition på bækkenløsning - og jeg spurgte ham, hvordan han så kunne sige, jeg ikke havde det?? Det kunne han ikke svare på - og jeg følte faktisk, han blev lidt fornærmet over at blive sat på plads.
Desværre er det bare sådan, at hvis man siger i dagens samfund, at man har ondt i ryg og bækken, så er reaktionen fra omverdenen meget lille, men siger man derimod "Jeg har bækkenløsning", så himler folk op omkring det og siger "Nåååååh hvor er det synd for dig, jeg kender også en, der har haft det, du må virkelig være i smerte, din stakkel!"
Det skal ydermere tilføjes, at jeg har talt med mine studiekammerater fra Sygeplejerskeuddannelsen - som heller ikke har kunnet forstå, hvad bækkenløsning helt præcis er - og det er jo så fordi, at det blot er et vidt begreb. Jordmoder er enig.
Puha, sikke et langt indlæg - jeg håber, det gav mening..
Men i hvert fald - lyt til din krop, tag pauser når du trænger til det. Jeg overanstrengte mig selv - og her sidder jeg er næsten invalid (groft sagt)
Kærlig hilsen mig