3 mdr. samtale i børnehaven (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.676 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. oktober 2010

TbCp

Vi skulle til 3 mdrs. samtale i Livas børnehave idag.
Må indrømme at jeg var noget nervøs. Anede ikke hvad jeg skulle forvente. Det er jo noget af en omvæltning at komme fra dagpleje hvor man altid ved hvordan barnet har det og så til en stor institution hvor man sommetider henter barn og ikke aner hvad det har lavet hele dagen.

Men Liva fik ros Vi fik at vide at hun altid er glad og smilende og det er jo dejligt. At hun er rigtig dygtig motorisk og elsker at bruge sin krop og at hun er meget sevhjulpen, det ser vi dog alt for sjældent herhjemme

De sagde at de har svært ved at trøste hende hvis hun bliver ked, men det har vi også herhjemme. Liva er en pige som har brug for at sidde lidt selv hvis hun bliver sur eller ked og så kommer hun selv til os når hun er klar til det. Det havde måske været smart at fortælle da hun startede dernede...
vi sagde at vi er lidt bekymrede for at hun kun leger med et bestemt barn, Marcus (min kusines søn), især hvis han f.eks. holder fri/ferie, at hun så bare skal være helt alene. Men fik at vide at de er obs på det og hjæper Liva med at finde andre at lege med samtidig med at de forsøger at lære hende at det er ok ikke lige at have lyst til at lege med Marcus. Så det var skønt at de er obs på det.

En anden ting er at hun har meget temperament og hvis de skal lave noget hun ikke gider så bliver hun stiktosset

Hun har svært ved at lave noget hvor hun skal sidde stille for længe af gangen, hun vil meget hellere lege i puderummet eller på legepladsen. Så vi snakkede om at vi skulle prøve med f.eks. perleplader m.v. herhjemme, så hun kan lære at man også godt kan sidde stille og fordybe sig i ting, selvom det selvfølgelig er rigtig dejligt at hun er glad for at være ude og brænde energi af.

Og så har hun været igennem en sprogtest. Hun scorede højt i de fleste, dog er hendes ordforråd ikke helt i top, så det holder de lidt øje med og vi aftalte at vi skal prøve at øve lidt herhjemme, f.eks. med vendspil osv. Sjovt nok havde jeg lige købt et vendespil igår, men det var ingen succes

Hun har også lidt problemer med at svare folk hvis de f.eks. henvender sig til hende på legepladsen og lign. men det er jeg nu ikke bekymret for.... Liva er sådan en der bare ignorerer folk hvis hun ikke lige gider dem Hun er f.eks. først lige begyndt at tale til sin faster, ellers er hun bare blevet ignoreret de sidste 3 år hihihi....

Men ordforrådet skal vi igang med at øve!

De foreslog i forhold til aflevering, som desværre stadig ikke går særlig godt, at vi var hurtigere om at aflevere. Jeg ved det godt, men synes det er rigtig svært at vide hvor man trækker grænsen. Må jeg sidde lidt hos hende inden jeg kører eller skal det bare være tøjet af og farvel.
Men det er ihvertfald noget vi vil tænke mere over nu.

Alt i alt en positiv samtale

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

TbCp skriver:

Må indrømme at jeg var noget nervøs. Anede ikke hvad jeg skulle forvente. Det er jo noget af en omvæltning at komme fra dagpleje hvor man altid ved hvordan barnet har det og så til en stor institution hvor man sommetider henter barn og ikke aner hvad det har lavet hele dagen.

Men Liva fik ros Vi fik at vide at hun altid er glad og smilende og det er jo dejligt. At hun er rigtig dygtig motorisk og elsker at bruge sin krop og at hun er meget sevhjulpen, det ser vi dog alt for sjældent herhjemme

De sagde at de har svært ved at trøste hende hvis hun bliver ked, men det har vi også herhjemme. Liva er en pige som har brug for at sidde lidt selv hvis hun bliver sur eller ked og så kommer hun selv til os når hun er klar til det. Det havde måske været smart at fortælle da hun startede dernede...
vi sagde at vi er lidt bekymrede for at hun kun leger med et bestemt barn, Marcus (min kusines søn), især hvis han f.eks. holder fri/ferie, at hun så bare skal være helt alene. Men fik at vide at de er obs på det og hjæper Liva med at finde andre at lege med samtidig med at de forsøger at lære hende at det er ok ikke lige at have lyst til at lege med Marcus. Så det var skønt at de er obs på det.

En anden ting er at hun har meget temperament og hvis de skal lave noget hun ikke gider så bliver hun stiktosset

Hun har svært ved at lave noget hvor hun skal sidde stille for længe af gangen, hun vil meget hellere lege i puderummet eller på legepladsen. Så vi snakkede om at vi skulle prøve med f.eks. perleplader m.v. herhjemme, så hun kan lære at man også godt kan sidde stille og fordybe sig i ting, selvom det selvfølgelig er rigtig dejligt at hun er glad for at være ude og brænde energi af.

Og så har hun været igennem en sprogtest. Hun scorede højt i de fleste, dog er hendes ordforråd ikke helt i top, så det holder de lidt øje med og vi aftalte at vi skal prøve at øve lidt herhjemme, f.eks. med vendspil osv. Sjovt nok havde jeg lige købt et vendespil igår, men det var ingen succes

Hun har også lidt problemer med at svare folk hvis de f.eks. henvender sig til hende på legepladsen og lign. men det er jeg nu ikke bekymret for.... Liva er sådan en der bare ignorerer folk hvis hun ikke lige gider dem Hun er f.eks. først lige begyndt at tale til sin faster, ellers er hun bare blevet ignoreret de sidste 3 år hihihi....

De foreslog i forhold til aflevering, som desværre stadig ikke går særlig godt, at vi var hurtigere om at aflevere. Jeg ved det godt, men synes det er rigtig svært at vide hvor man trækker grænsen. Må jeg sidde lidt hos hende inden jeg kører eller skal det bare være tøjet af og farvel.

Liva klarer sig jo rigtig flot!!! og så vidt jeg husker så kommer hendes sprog lidt i større ryk... så mon ikke der pludslig sker en kæmpe udvikling? så galt er det jo heller ikke...

hun er en sej og skøn lille pige!

det er svært, det der med at aflevære...  generelt tror jeg det ville være sundt for de fleste forældre at halvere deres dårlige samvittighed... (er selv kanon slem).... og det værste er hvis man ikke føler man kan sige ordentligt farvel...

jeg håber i finder en god løsning!

Anmeld

14. oktober 2010

TbCp

Ni-ko-li-ne skriver:

Liva klarer sig jo rigtig flot!!! og så vidt jeg husker så kommer hendes sprog lidt i større ryk... så mon ikke der pludslig sker en kæmpe udvikling? så galt er det jo heller ikke...

hun er en sej og skøn lille pige!

det er svært, det der med at aflevære...  generelt tror jeg det ville være sundt for de fleste forældre at halvere deres dårlige samvittighed... (er selv kanon slem).... og det værste er hvis man ikke føler man kan sige ordentligt farvel...

jeg håber i finder en god løsning!

Jeg synes også ofte det med sproget hænger sammen med hvor motoriske de er... Liva har sgutte tid til at sidde stille og kigge på billedelotteri og lign.

Men jeg er ikke bekymret.... vi kal allerede nu mærke en kæmpe udvikling der er sket, sporgligt, efter at hun startede i børnehave.

Og afleveringen... nu er vi obs på det så bliver det forhåbentligt bedre...

Anmeld

14. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

TbCp skriver:

Jeg synes også ofte det med sproget hænger sammen med hvor motoriske de er... Liva har sgutte tid til at sidde stille og kigge på billedelotteri og lign.

Men jeg er ikke bekymret.... vi kal allerede nu mærke en kæmpe udvikling der er sket, sporgligt, efter at hun startede i børnehave.

Og afleveringen... nu er vi obs på det så bliver det forhåbentligt bedre...

alt i alt skiiiiiiiiiiiiide godt egon....

Anmeld

14. oktober 2010

anna-jonas

Jeg var da slet ikke i tvivl om at Liva ville få ros til samtalen..............hun er jo en dygtig pige. Godt at i fik lidt at arbejde med, så i kan styrke hendes mindre stærke sider.

Tina, tror at Liva vil græde uanset hvordan du aflevere hende. Lad være med at gøre vold på dig selv, hvis du har brug for lidt tid, når du aflevere. Liva skal nok holde op med at græde på et tidspunkt, når hun har vænnet sig lidt mere til stedet.

Knus Mette

Anmeld

14. oktober 2010

TbCp

Anna-jonas skriver:

Jeg var da slet ikke i tvivl om at Liva ville få ros til samtalen..............hun er jo en dygtig pige. Godt at i fik lidt at arbejde med, så i kan styrke hendes mindre stærke sider.

Tina, tror at Liva vil græde uanset hvordan du aflevere hende. Lad være med at gøre vold på dig selv, hvis du har brug for lidt tid, når du aflevere. Liva skal nok holde op med at græde på et tidspunkt, når hun har vænnet sig lidt mere til stedet.

Knus Mette

Hun er altid glad når jeg henter hende og min kusine som afleverer sin søn 30-45 min. senere end jeg fortæller også altid at Liva er glad når hun kommer, så jeg ved jo at det går hurtigt over igen.

De sagde også at de synes hun var faldet utrolig hurtigt til så det var jo rart at høre

Anmeld

17. oktober 2010

lion

TbCp skriver:

Hvor er det bare dejligt at Liva har fået så meget ros.

Det er godt de er obs på de ting, der skal forbedres og I har mulighed for det.

Jeg vil sige aflevere som du vil, for det er det bedste for jer..

Jeg har en datter, som næsten løber ud til hendes plads siger Hej til Kirsten ( køkkendame) i køkkenet. Farer ud i fællesrummet igen for at gå hen til en stol og op og få morgenmad. Det er ikke altid jeg får et kys eller et farvel. For hun SPISER.

Når vi skal hente hende vil hun ikke ha tøj på, og nogen gange har vi brugt 30 min på at få hende i tøjet uden hun skriger og er sur. Ja idet tøjet er på, kan hun godt sige farvel og er næsten gået uden os.  Min skøre tøs.

Anmeld

18. oktober 2010

Bondepigen

Hvor er det dejlgt at hun klarer børnehaven så godt!!!

Mht. aflevering, så kan jeg sige, at Emma skal afleveres meget hurtigt... Jeg skal helst ikke snakke med DP. Emma skal bare af tøjet, have et kys og så vinke hejhej og gå. Snakker jeg med DP om morgenen, så er det stensikkert at hun begynder at græde... Så det gør vi om eftermiddagen i stedet.

Kan kun sige, gør det du føler er bedst for Liva, ellers så prøv dig lidt frem.... Prøv måske en enkelt dag, at gøre det hurtigt, det tager hun nok ikke skade af, hvis ikke det lige var måden...

Men tror osse det kan være skidt at blive for længe, da det kan være at trække pinen ud...

Jeg var medhjælper i en børnehave for mange år siden, og der var en mor der blev MEGET længe, når hun afleverede, og i al den tid hun var der, græd hendes søn, men lige så snart hun var ude af døren løb han ind og legede med de andre børn, og når hun hentede om eftermiddagen ville han aldrig med hjem...  

Men det er dig, der kender dit barn bedst, så du ved bedst hvordan hun trænger til at blive afleveret. Gør det du føler for!

Anmeld

18. oktober 2010

JustAnotherName

Vi skulle til 3 mdrs. samtale i Livas børnehave idag......
.............Alt i alt en positiv samtale

Liva er bare en helt igennem skøn pige. Og dygtig!

Det overrasker mig faktisk lidt at høre, at hun ikke er så god til at sidde stille ret længe ad gangen og fordybe sig, for det var ikke helt det indtryk jeg har fået, når jeg har set billeder af hende, hvor hun sidder og er kreativ.
Hun ser meget koncentreret ud ....Så pyt da med at det ikke tager en halv time, hvis bare hun er fordybet i projektet, mens det står på. .... 10 min. kan godt være lang tid for en 3-årig!

Vi har ikke været til 3-mdr's samtale endnu (Bianca startede jo kun lige for 1½ måned siden) ....men jeg er da også temmelig spændt på, at høre, hvad de har at fortælle derhenne fra.
Jeg føler stadig ikke rigtigt, at JEG ved hvem de voksne, som passer på hende, er. Kun som ansigter ....men de virker søde. Og Bianca virker endelig glad for at blive afleveret.
Og det har overrrasket mig, at hun er så stillesiddende i sine aktiviteter som hun har vist sig at være. For Bianca er ellers en bulder-basse, som elsker at hoppe omkring og tumle. Men henne i børnehaven, dér foretrækker hun at tegne med tusser (christ hvor er der kommet mange tegninger med hjem, siden hun startede der, hehe), og så laver hun perle-armbånd og bygger med sådan nogle samle-brikker, og leger med modelervoks.....sådanne ret stille-siddende aktiviteter.
Måske fordi vi ikke er gode nok til at tilbyde hende, at lave dén slags herhjemme? Så hun leger og tumler meget hjemme, og er mere kreativ derhenne?!

Jeg må altså også lige fortælle :
Bianca har jo længe siddet på wc, men bruger stadig ble.
Og selvom hun dagligt kommer på toilet, så sker der ligesom aldrig noget - selvom hun forsøger at overbevise os om, at " Så, nu har hun tisset"
Men i fredags snuppede de hende lige på rette tidspunkt, da hun trykkede. Så kom hun på wc......og lavede en ORDENTLIG pølle i toilettet. Den blev set nøje på, og sendt godt afsted med udskyllet ...haha. Hun var SÅ STOLT, da hun fortalte os det, da vi kom og hentede hende.
Desværre er der igen intet sket på wc'et siden. Men det var da en succes, og en start....

Nå, men sikke en masse jeg fik plapret af om Bianca.
Det ligger bare let én på sinde, at snakke med om sin egen, når nu de er så tæt i alder og udvikling.

Jeg syntes det lyder til at være en god samtale, og at Liva er super fint med. Der er ihvertfald ingen grund til bekymring, når det kommer til hende, det gæve pigebarn!   ...JEG er også stolt af hende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.