Termins- og uge beregning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.898 visninger
42 svar
0 synes godt om
8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Der er åbenbart uenighed om, hvordan man tæller ugerne. Om man tæller den første uge som uge 0 eller som uge 1.

Jeg har lavet en tråd om det før, og har også spurgt min læge, så jeg undrer mig over, at man på nogle sider, som tilbyder beregning af termin, stadig laver en anden beregning.

Ifølge et par terminsberegnere er jeg er i uge 4+1, hvilket jeg ikke rigtig forstår en dyt af. Bl.a terminsberegneren her på baby.dk registrerer mig som 4+1. Og en side sagde 4+6 - måske fordi den tager højde for at min cyklus normalt har 31 dage, ved det ikk.

Men min læge siger altså noget andet, nemlig at jeg skulle være i uge 5+1 nu.

Er der en jordmoder eller anden professionel, der kan hjælpe med at opklare mysteriet once-and-for-all ?

Min sidste menstruationsdag var d. 2/9-2010

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

mor_sabina

Altså man tager vel højde for ægløsningen. Men hvis man går ud fra en 28 dages cyklus (som vel regnes for gennemsnit?) så kan du jo starte med at sige 2/9 = 0+0.

Og så ender jeg på 5+1 ligesom lægen

Anmeld

8. oktober 2010

6800

Jeg vil også sige 5+1

Anmeld

8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

thilde-tusindfryd skriver:

Der er åbenbart uenighed om, hvordan man tæller ugerne. Om man tæller den første uge som uge 0 eller som uge 1.

Jeg har lavet en tråd om det før, og har også spurgt min læge, så jeg undrer mig over, at man på nogle sider, som tilbyder beregning af termin, stadig laver en anden beregning.

Ifølge et par terminsberegnere er jeg er i uge 4+1, hvilket jeg ikke rigtig forstår en dyt af. Bl.a terminsberegneren her på baby.dk registrerer mig som 4+1. Og en side sagde 4+6 - måske fordi den tager højde for at min cyklus normalt har 31 dage, ved det ikk.

Men min læge siger altså noget andet, nemlig at jeg skulle være i uge 5+1 nu.

Er der en jordmoder eller anden professionel, der kan hjælpe med at opklare mysteriet once-and-for-all ?

Min sidste menstruationsdag var d. 2/9-2010

Du er 5 +1. Du tæller  bare dagene fra sidste menstruations første dag

Anmeld

8. oktober 2010

Amso

Så vidt jeg husker er det noget med ens menstruations slutdag man går ud fra.

Anmeld

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Ja, men det er helt klart fra sidste menstruationsdag, man tæller, normalt altså. I hvert fald det jeg har set. Men jeg tror, der er forskel på, om man tæller den første uge som uge 0 eller uge 1.

For hvorfor sku nogle tællere, bl.a. her på baby.dk, komme frem til at jeg er 4+1 ?? Altså når jeg går ind på min profil og sætter data for barn - gravid og sidste menstruationsdag - så skriver den, at jeg er i uge 4+1, og det står vist på min profil nu.

Anmeld

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Har lige tjekket min profil igen her på baby.dk. Der skriver den faktisk 4+5 og det må være, fordi der bl.a. beregnes ud fra en cyklus på 31 dage og ægløsning omkring 14 dage før, dvs. d. 19/9.

Men kan alligevel ikke gennemskue, hvordan f..... den kommer frem til 4+5.

Anmeld

8. oktober 2010

Slettet

Altså det jeg altid har hørt er at man tæller fra sidste menstruations første dag og så 40 uger frem...

Anmeld

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Der er iø også stor forskel på, hvilken termin de forskellige beregningsmaskiner kommer frem til. Jeg har fået så forskellige terminer som d. 4. juni, d. 6. juni, d. 12. juni og flere endnu. Underligt

Anmeld

8. oktober 2010

Kit

Hej og tillykke med graviditeten.

Nu er det jo ikke os alle, der har en cyklus på 28 dage. Jeg er selv en af dem. Desværre kan lægens udregninghjul (ved ikke hvad det hedder på lægesprog) kun regne med en meget fast cyklus på 28 dage, MEN her på baby.dk kan du indtaste din cykluslængde og derved få et mere præcist svar.

Hvis jeg taster dine oplysninger ind, så får jeg at du idag er 4+5. Det betyder at du er 4 uger og 5 dage henne i din graviditet.

Jeg har oplevet at beregningerne kan variere med en enkelt dag på de forskellige sider, da jeg bevidst er gået uden om dem, der kun kan tælle 28 dage.

Håber det giver lidt forståelse. Det er forvirrende i starten, men det bliver bedre, når man kommer længere hen i graviditeten og læser lidt mere.

Kit 23+5

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.