Jeg ville fortælle det lige så snart, du har nået de 12 uger og er ovre den væreste usikkerhed og chance for at tabe barnet. Når man har unge kvindelige ansatte må man regne med barsel og lur mig, om din arbejdsgiver ikke har indbetalt til barselsfonden, ellers er det arbejdspladsens opgave at indkalkulere din barsel i deres regnskab. Ved tidlig varsel giver du din arbejdsgiver god mulighed for at indstille sig på den ekstra udgift, så den ikke kommer dumpende lang tid efter budgettet er lagt for næste år.
Grunden til at jeg ville fortælle det hurtigt er også at så har du en chance for at få din arbejdsdag indrettet efter din tilstand - der er faktisk ret mange ting man ikke bør gøre som gravid og du skal have mulighed for at sige fra. Og hvis du får kvalme har du også problemer med sygedage etc. Derudover er det dejligt at kunne gå og glæde sig sammen med sine omgivelser. Hvis der skulle ske det utænkelige ville jeg også gerne have at min arbejdsgiver var orienteret, men her kan vi jo være forskellige.
Men, men din beslutning skal også tages efter, hvor lang tid du har været i firmaet og så din egen vurdering af hvordan chefen vil reagere. Er hun et ordentligt menneske vil hun bare være glad på dine vejne og sørge for at det glider:-)
Held og lykke med det.
Anmeld