Inspireret af en anden tråd på et andet forum, stille jeg nu jer, som forældre dette spørgsmål... Hvordan ser i på det at børn undersøger hinandens kønsdele på tværs af køn og ofte i grupper. Hvordan ville i som forældre reagere på en besked fra børnehaven, at dit barn havde deltaget i en sådan leg?Mine personlige oplevelser, og meninger....
Jeg synes ikke at man skal forbyde børn at se på og sammenligne hinandens kroppe... MEN det er faktisk ret farligt at lade dem lege numselege, for det første går også børn over hinandens grænser, for det andet går der ikke mange minutter før de finder ud af at der kan komme noget op i det lille hul (som det jo bare er for dem endnu)
Og jeg tænker at du ikke har lyst til at skulle fiske en legoklods ud der inde fra på en evt. datter? Eller at du skal behandle hende for diverse indvendige skader, fordi en af de andre børn fandt en pind????
Dog holder jeg på at børn skal have lov at undersøge hinanden til en vis grænse, og så må man være som en flue på væggen, og evt. tolk, således at man kan gribe ind hvis legen bliver FOR avanceret.
JA børn skal undersøge sig selv og hinanden kropsligt, men man må holde det nede på et vist plan, før man professionelt kan sige det var forsvarligt... som pædagogen der jo skal forklare forældrene hvad der lige skete og hvordan det kunne gå til.
3 eksempler fra mit job......
1. det er en håndfuld af de helt store børnehavebørn, både drenge og piger, og de har fået barrikaderet sig i legehuset, en vinterdag... De har alle fået flyverdragterne ned om livet, og nogen af børnene ytrer at de har kysset en eller flere af de andre børns kønsdele (især drengene blev kysset).
Og flere af pigerne ender med at erkende at en eller flere af drengene synes det var en god idé at have et par pinde og sådan med i legen, og man ligesom godt vidste hvor den så skulle bruges....
IKKE OKAY! og alle forældre i en institution går i panik og slæber sine børn afsted til lægen. Nogle af børnene har rent faktisk reddet sig et par skrammer....
Børnene bliver i en afslappet situation "tilfældigt" udspurgt om hvad der skete i legen, om de havde redskaber med, og får her efter besked på at man godt må se på hinanden, men at man altså ikke skal stikke noget op, eller kysse på hinandens kønsdele, og at man faktisk helst slet ikke må lege den leg i børnehaven. At dele af legen kan være farlig. Og at det især er vigtigt man ikke tvinger nogen til at deltage. Man fortæller lettere brødebetynget forældrene om hændelsen

De fik dog skæld ud for at klæde sig nøgne i snevejr

2. Her er der tale om 2 af de aller mindste børnehavebørn, en dreng og en pige.
Drengen har tisset i bukserne, og sidder nu uden tøj på toilettet og afventer om mere er på vej.
Pigen, som er meget blufærdig, er ved at få skiftet en grundigt fyldt ble.
Da pigen er vasket hjælper jeg drengen med at pakke det våde tøj ned, mens pigen render lidt rundt uden ble og bukser på.
Pigen sidder på knæ på gulvet, med T-shirten trukket ned over sine ben.
Drengen kommer hen, og spørger MEGET sødt, med hovedet på skrå, om hun mon har en tissemand. Pigen svarer lidt betuttet men stolt ja. Hvorefter drengen spørger hvor den sidder, og pigen svarer igen betuttet men stolt foran.
Drengen går hen og hiver op i hendes bluse, mens han råber må jeg se!!!!?
Pigen bliver lettere forskrækket, og hiver blusen på plads igen. Men ved ikke helt om hun skal være helt utryg.
Jeg siger til drengen, at man må kun kigge hvis man har fået lov af pigen (ambivalent følelse der) Hvorefter drengen med den sødeste stemme, og hovedet på skrå, spørger pigen om han må se hendes tissemand (ja tissemand) Pigen kigger på mig, jeg siger at det bestemmer hun helt selv, men man må kun kigge. Hvorefter hun lystigt hiver sin bluse op og ned et par gange, og de opdager deres forskelle (pige og dreng jo, altså har hun ikke nogen tissemand) Jeg fortæller dem, at piger altså har en tissekone, og kun drenge har tissemænd.
Ungerne får tøj på, og går hver til sit på legepladsen.
HELT I ORDEN situation, og lærerig oplevelse for ungerne, som begge er skadefri, og har opdaget forskellen, på proper vis (hvis du spørger mig)
3. To små børnehavepiger, som er vågnet samtidig med en håndfuld andre sovebørn, er gået lidt afsides efter de har fået sovebleen af, og har fået besked på at tage tøj på og gå udenfor.
Pigerne ses sidde med ca. 1½ meters afstand, og sammenligne tissekoner, ned til mindste detalje. Og udråb som sådan en har jeg også, og ser din sådan her ud, og må jeg lige se, flyver ivrigt gennem luften....
Egentlig en HELT okay undersøgende situation, helt uden berøring fra andre end dem selv, og ren sammenligning. Alligevel afbryder man børnene, fordi det ser lidt for vulgært ud, at to små piger sidder med spredte ben og hiver op i alt hvad der er lidt løst, mens de bruger hinanden som spejl. (ja det lignede en bedre undervisningstime hos Pia struck). I denne situation, havde der nemlig nok været skideballer i luften hvis en forælder var kommet forbi og havde set at det er hvad børnene laver i børnehaven....
tja det er så min mening, og oplevelse, med 3 forskellige situationer.
Kom meget gerne med dine egne oplevelser, og fortæl hvad resultatet blev.
Jeg har lige et andet sted læst hvordan en leder reagerede (synes jeg) forkasteligt ved at piske den helt store stemning op, og tvinge børnene til ubehagelige samtaler om hvordan børn kommer til verden, og hvor ulækkert og forbudt det er at opføre sig sådan i børnehaven. Ydermere tvinger man ungerne til at tegne et billede af en nøgen mand og dame, og de får besked på at sætte kryds over kønsdelene, og lederen gemmer tegningerne til senere påmindelse om at det skal man huske er noget rigtigt griseri. Børnene er skræmte, og forstår ikke helt hvad der gik galt, og hvorfor det er forbudt...