Jeg har lige læst en debat på netbaby om gaver. Og egentlig har jeg længe tænkt på om min mand og jeg er uden for normen, det håber jeg så i kan opklare:))
Sagen er at hvis vi er inviteret til en fødselsdag og ikke kan komme til festen eller inden for ca. 2-3 uger før eller efter fødselsdagen, så giver vi ikke en gave uanset om det er voksne eller børn. Vi giver heller ikke gave hvis vi må melde afbud samme dag som festen, igen gælder "reglen" om de ca 2-3 uger.
Selv har jeg fødselsdag 2. juledag og er ofte til julefrokost andet steds den dag, der forventer jeg ikke at få en gave eftersom det ikke er mig der holder julefrokosten.
Det skal ikke forstås som at gaven er betaling/modydelse for deltagelse i en fest. Men mere at jeg syntes at hvis man kommer med en gave 3-4 uger efter en fødselsdag så handler det i mine øjne netop om bare at GIVE noget for at GIVE. Så fejrer man ikke noget, man afleverer bare en ting der dermed i mine øjne er taget ud af samenhæng og derfor mister den følelsesmæssige værdi. Det er netop den følelsesmæssige værdi og dermed festen der er den centrale og ikke selve det at få noget. hmm det blev vist lidt rodet :$men læs mellem linierne så går det nok;)
Men hvad siger i andre?
Mange hilsner Berith
Anmeld