om at give gaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.347 visninger
9 svar
0 synes godt om
28. juli 2008

finkedinke

Jeg har lige læst en debat på netbaby om gaver. Og egentlig har jeg længe tænkt på om min mand og jeg er uden for normen, det håber jeg så i kan opklare:))

Sagen er at hvis vi er inviteret til en fødselsdag og ikke kan komme til festen eller inden for ca. 2-3 uger før eller efter fødselsdagen, så giver vi ikke en gave uanset om det er voksne eller børn. Vi giver heller ikke gave hvis vi må melde afbud samme dag som festen, igen gælder "reglen" om de ca 2-3 uger.

Selv har jeg fødselsdag 2. juledag og er ofte til julefrokost andet steds den dag, der forventer jeg ikke at få en gave eftersom det ikke er mig der holder julefrokosten.

Det skal ikke forstås som at gaven er betaling/modydelse for deltagelse i en fest. Men mere at jeg syntes at hvis man kommer med en gave 3-4 uger efter en fødselsdag så handler det i mine øjne netop om bare at GIVE noget for at GIVE. Så fejrer man ikke noget, man afleverer bare en ting der dermed i mine øjne er taget ud af samenhæng og derfor mister den følelsesmæssige værdi. Det er netop den følelsesmæssige værdi og dermed festen der er den centrale og ikke selve det at få noget. hmm det blev vist lidt rodet :$men læs mellem linierne så går det nok;)

Men hvad siger i andre?
Mange hilsner Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2008

Stumpen

Jeg tror at for mig er det gaver som er traditionsbundne som fødselsdagsgaver og julegaver noget jeg giver for at give.. Jeg elsker at shoppe efter dem, men giver dem i bund og grund fordi det skal jo gøres -også selvom der er gået 4-6 uger... Men en uopfordret gave giver jeg nok med mere entutiasme (staves(?)) og modtager dem nok også med større glæde/overraskelse...
Nu må I ikke tro at jeg ikke er glad for mine fødselsdagsgaver og julegaver, men dem får man jo også mere eller mindre fordi man giver.... En uopfordret gave forbinder jeg ikke med gengældelse....
(H) Anja..

Anmeld

28. juli 2008

Christinahr

Vi er en større venindekreds hvor vi holder fødesldag på tur, der giver langt de fleste gave selvom de ikke kan komme.

Familiemæssigt sender jeg gaven med f.eks. min mor hvis jeg ikke kommer

Anmeld

28. juli 2008

Nadi

I er slet ikke udenfor normen, ihvertfald ikke herhjemme! Vi giver heller ikke gave hvis vi ikke er med til festen. For som du siger, så GIVER man bare for at GIVE! Og det bryder jeg mig heller ikke om. Jeg tror dog måske at hvis det er et bryllup man er inviteret til og ikke kan komme at jeg ville sende enten en stor blomster hilsen eller en gaven, men ikke til fødsesldage ol.

-Nadia

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

Jeg giver altid en gave hvis jeg er inviteret...om jeg kommer eller ej.
Jeg elsker at give og glæde de mennesker jeg holder af og det er lige netop de mennesker som jeg bliver inviteret til.
Så selvfølgelig giver jeg en gave, om jeg kommer eller ej...
Knus Eva..

Anmeld

28. juli 2008

fam.4xc

Samme som Eva her.... og kommer også gerne med gaver uden grund eller istedet for en blomst. Lige som jeg også giver søskende gaver når der er børnefødselsdage, dåb eller andet.....

Kh Camilla

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

fam.4xc skriver:

Samme som Eva her.... og kommer også gerne med gaver uden grund eller istedet for en blomst. Lige som jeg også giver søskende gaver når der er børnefødselsdage, dåb eller andet.....

Kh Camilla

Ja...jeg nyder også at finde små ting som lige passer til personen og komme med dem bare fordi jeg har lyst og for at sige de er noget helt specielt etc..

Anmeld

28. juli 2008

finkedinke

Nu må jeg vist også lige tilføje noget, selv om ingen har anklaget mig for noget fordækt:)
Jeg kan godt give spontane gaver og er på ingen måde nærig. Det er helt enkelt som jeg skriver i første indlæg at jeg gerne vil have det handler om andet end kontant afregning.
Berith

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

finkedinke skriver:

Nu må jeg vist også lige tilføje noget, selv om ingen har anklaget mig for noget fordækt:)
Jeg kan godt give spontane gaver og er på ingen måde nærig. Det er helt enkelt som jeg skriver i første indlæg at jeg gerne vil have det handler om andet end kontant afregning.
Berith

Synes da mere det er dig der lægger noget helt forkert i det...altså hvis du mener en gave, som man har købt til en person man holder af, ikke har samme mening tre uger senere...hvorfor køber du så gaver, for datoens skyld eller personen??
Knus..

Anmeld

28. juli 2008

finkedinke

Hej Eva
Faktisk er det noget jeg har svært ved at svare på. Mest fordi det handler om at sætte ord på følelser.
Jeg kan faktisk godt lide at bruge tid på at finde en god gave og se modtageren blive glad for den. Men netop til en fødselsdag giver man jo en gave pga en dato, man holder en fest og markerer på alle måder at personen er noget særligt. Når jeg kommer med en gave efter nogle uger så er det jo ikke en fejring af personen, men en gave der gives, pakkes ud og derefter slutter begivenheden.
Så vil jeg hellere tilfældigt falde over noget godt i byen og give det spontant. Så er den spontane gave begivenheden.
Berith

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.