Lommepenge til 4-årige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

722 visninger
7 svar
0 synes godt om
28. juli 2008

Betina_fra_Als

Hjeza,

Jeg har en 4-årig datter, Line, som ikke gider at hører efter (det er nok meget almindeligt for børn), men alligevel kan jeg blive helt tosset over, at hun har så svært ved at få det til at trænge ind. >(>(>(

Nu har jeg så tænkt på at, hvis hun gør en opgave, som f.eks at rydde sit værelse op, får hun en 2 kr, men gør hun det jeg siger får hun en mønt for det. :S:S:S

Men nu siger min veninde, at det er alt for tidligt at gøre sådan, hun er jo kun 4 år.:(:(:(:

Hvad mener I? Hvordan får jeg ellers Line til at gøre det jeg siger til hende?:$:$:$

knus fra Betina.(H)(H)(H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2008

Kvindemin

Jeg mener også det er alt for tidligt at sætte penge på hovedet af lille stadig Line.

I Hvilken sammenhæng vil hun fx ikke høre efter?
- Kan du give et eksempel?

Knus herfra :)

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

Jeg mener slet ikke at penge skal bruges som pressionsmiddel....om det så er voksne eller børn det handler om.
Børn på den alder prøver de verden af(og du er også verden) og skal se hvordan den fungerer og så har de en masse inde i hovedet...det går over igen, selvom det kan være en hård periode at komme igennem..kender det.
Mine børn får lommepenge alle tre(2år, 5år og 11 år)....men jeg kunne aldrig drømme om at trække dem i lommepenge eller endsige true med dem...de penge får de og det lige meget hvad de gør eller ikke gør. Vi kan alle have dårlige perioder og det er OK og ikke noget man straffes for.
Knus Eva...med en på 5½ år der STADIG er i den periode,...;)

Anmeld

28. juli 2008

Susan1978

JEg har selv en datter på 4 år som absolut heller ik gider høre efter..

nå men til det andet, vi har en aftale om at hvis hun dækker bord, så får hun en mønt til sparegrisen...

men det er ikke sådan så hun er helt vild for at få lov at dække bord, overhovedet.

så jeg vil også sige det er for tidligt og jeg tror slet ikke de kan finde ud af at forbinde det med at man faktisk kan købe noget for pengene..

jeg har engang prøvet at sige til hende at hvis hun skulle have noget legetøj, når vi var ude at handle fx så skulle hun betale med pengene fra hendes sparegris - ja ja sagde hun bare og regner med at der er altid er penge i den ...

Susan

Anmeld

28. juli 2008

Betina_fra_Als

Hejza igen,

det er typisk når hun skal rydde op på sit værelse, så har hun 1000 undskyldninger for at slippe.

Hun er også slem til at hugge lillebror sutter, selv om jeg har sagt gang på gang, at det er hun for stor til nu. Det trænger hellere ikke ind.

Når vi går tur, gider hun hellere ikke gå, men vil sidde i vognen, selv om hun sagtens kan gå.

Nogle siger hun er i trods alderen, ja det er hun måske, men det er bare træls at jeg skal sige det så mange gange til hende.

Er vi i byen er hun så sød og gøre hvad andre siger, men bare ikke hjemme.>(>(>(>(

knus fra Betina.

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

Betina_fra_Als skriver:

Hejza igen,

det er typisk når hun skal rydde op på sit værelse, så har hun 1000 undskyldninger for at slippe.

Hun er også slem til at hugge lillebror sutter, selv om jeg har sagt gang på gang, at det er hun for stor til nu. Det trænger hellere ikke ind.

Når vi går tur, gider hun hellere ikke gå, men vil sidde i vognen, selv om hun sagtens kan gå.

Nogle siger hun er i trods alderen, ja det er hun måske, men det er bare træls at jeg skal sige det så mange gange til hende.

Er vi i byen er hun så sød og gøre hvad andre siger, men bare ikke hjemme.>(>(>(>(

knus fra Betina.

Måske hun bare vil være lille og have alt det lillebror har af ting, opmærksomhed og omsorg.
Har du prøvet at fjolle med det og sige kom her lille baby, nåååhhhrrr, har du fundet en sut, her kan du få den i munden. Nusse hende og putte hende, sætte hende i vognen osv.
Måske har hun bare brug for at behandles lidt som lille engang imellem..:)
Og det der med at rydde op, det kan være MEGET uoverskueligt for dem...så begynder de at lege, kan ikke se hvordan de skal starte osv.
Hvis du rydder op med hende går det nok nemmere og så kan I have en mor datter lege-tid sammen.
Prøv at bede hende om at gøre konkrete ting. Sæt dukkerne på sengen osv...det andet med bare at rydde op kan måske være lidt for abstrakt og ikke konkret nok.
Ved ikke om du kan bruge rådene,....jeg læste engang en god bog, hvori der stod at børn ALTID har en grund...det hjælper at tænke sådan når de gør noget.(L) og så tror jeg det er rigtigt...
Knus..

Anmeld

28. juli 2008

Lise

Hej Betina,

Nu har jeg af gode grunde ingen erfaringer med 4-årige, men her kommer min mening alligevel. Jeg synes slet ikke børn skal belønnes med penge for ting de skal gøre alligevel, såsom at rydde op, tage tallerken af bordet og lignende. Tror de på den måde lærer at de ikke behøver at hjælpe til derhjemme uden at få penge for det - og sådan skal det jo helst ikke være (i hvert fald ikke hjemme hos mig). Jeg tror meget mere på hvad Eva skriver lige ovenfor mht. at hjælpe hende og bede hende gøre konkrete ting. Og ja, også alt det med at hun måske også bare gerne vil være den lille en gang imellem...

Lise

Anmeld

28. juli 2008

Betina_fra_Als

Hejza,

Tak for svarene, tror jeg bliver nød til at ændre taktik, så det vil jeg prøve på.

God sommer, knus fra Betina.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.