Hvad mener I når I siger.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

477 visninger
6 svar
0 synes godt om
30. september 2010

Sasja77

Hej med Jer -igen

Jeg har så igen brug for en hjælpende hand. Nu sidder jeg og har en lille bitte "nede" dag hvor jeg bliver sådan i tvivl om jeg gør det godt nok og hvad jeg ellers kan gøre...

Jeg har siddet og skimtet Baby.dk igennem for tråde der hedder hvordan ser Jeres dag ud med aktivering af baby og der er ikke lige det jeg leder efter, derfor endnu et indlæg om dette...

Jeg har rigtig meget brug for at få lidt inspiration til hvad jeg kan lave med min 8 måneder gamle datter! Hun er rigtig god til at sidde med sit legetøj selv men jeg får sgu så dårlig samvittighed nogen gange! - Er der ok at hun "bare" sidder der og leger, -burde jeg ikke være mere interaktiv med hende osv. Jeg prøver da at have hende "med" når jeg laver de daglige gøremål såsom vask/rengøring osv. Og vi går en tur om dagen. Skal lige siges at vi idag for første gang skal til babygym og det glæder vi (læs moderen) os til

Så endnu engang: hvad laver i med jeres små trolde? og definér leg:-)

Glæder mig til at læse om Jeres erfaringer !!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2010

frk Jensen

Sasja77 skriver:

Hej med Jer -igen

Jeg har så igen brug for en hjælpende hand. Nu sidder jeg og har en lille bitte "nede" dag hvor jeg bliver sådan i tvivl om jeg gør det godt nok og hvad jeg ellers kan gøre...

Jeg har siddet og skimtet Baby.dk igennem for tråde der hedder hvordan ser Jeres dag ud med aktivering af baby og der er ikke lige det jeg leder efter, derfor endnu et indlæg om dette...

Jeg har rigtig meget brug for at få lidt inspiration til hvad jeg kan lave med min 8 måneder gamle datter! Hun er rigtig god til at sidde med sit legetøj selv men jeg får sgu så dårlig samvittighed nogen gange! - Er der ok at hun "bare" sidder der og leger, -burde jeg ikke være mere interaktiv med hende osv. Jeg prøver da at have hende "med" når jeg laver de daglige gøremål såsom vask/rengøring osv. Og vi går en tur om dagen. Skal lige siges at vi idag for første gang skal til babygym og det glæder vi (læs moderen) os til

Så endnu engang: hvad laver i med jeres små trolde? og definér leg:-)

Glæder mig til at læse om Jeres erfaringer !!

da min søn var 8 mdr var det meget leg og hygge.. Jeg havde ham med i alt.. Hvis jeg lige skulle skrælle kartofler, så sad han på bordet ved siden af og legede med en ske eller andet godt fra køkkenet.

vi gik tur hver dag, og han elskede bare at sidde og kigge i barnevognen.

Han var med til at vaske tøj, og vi sad tit sammen på gulvet og lagde det sammen. mor lagde det sammen, og bassen tog det og rodede det ud igen.

ved de 8 mdr er det jo stadig meget leg og hygge.. søvn og mad..

knus

Anmeld

30. september 2010

Kamelia

Hmmm nu er min yngste baby jo 1 1/2 år, så skal lige skrue tiden lidt tilbage.

Mine unger har lige fra de var små og kunne sidde elsket at vælte tårne, dvs af klodser eller de der bæger der er lavet til at bygge tårn af. De kunne vælte dem igen og igen og igen. Børn elsker jo gentagelser!

Så har vi kigget meget i bøger, dem med tykke sider / sider af stof. Vi har et memory spil i træ med dyr malet på og det har vi brugt meget til alle 3, det har lækre farver og de har kigget meget på dyrene.

Ved 8 mdr plejer jeg også for alvor at sætte ind med babytegn så det bliver en del af dagen/legen.

Borte tit tit og synge for baby er jo også fint i den alder. Gå en tur og sidde og kigge på verdenen i barnevognen eller klapvognen og snakke til barnet om alt det man ser.

OG så mener jeg personligt at det er ok at de sidder selv i løbet af dagen og leger, det er en dårlig idé hele tiden at underholde og aktivere for så lærer de ikke at lege selv. 

Jeg har en bog der hedder "Det hele barn" af Søren Bilsøe og den giver lidt ideer til leg og øvelser med baby faktisk helt op til barnet er 4 år.

Men beskæftigelse og leg er jo også at prøve at spise selv i den alder, det sviner, ja, men de hygger sig!!

Håber det gav lidt!

Knus

Kamelia

Anmeld

30. september 2010

serinasmor

Hejsa

Her bliver der også leget selv i løbet af dagen. Det er ikke noget jeg har dårlig samvittighed over overhovedet. Hvordan skulle hun ellers lære at lege selv? Serina kan godt lege selv i 5-10 min ad gangen uden at have behov for at mor eller far deltager aktivt i legen, men det er jo ikke alle der er så heldige. Når hun leger selv tager hun for tiden ting ud af kasser. Hun har en legereol bygget op ad klodskasser og der hiver hun kasserne ud én for én og tømmer dem ud over gulvet, alt indhold bliver smagt på. Hun undersøger dimser og dutter og elsker at lege med sin gåvogn. Gåvognen går hun dog ikke rundt med endnu, men der sidder en masse legetøj fastmonteret herpå, der er mega spændende. Hun tømmer reklamer ud over hele køkkenet og elsker at hive dem i små stykker. Et hit lige nu er også at putte noget ned i noget andet. Det begyndte for et par dage siden. Så sutten bliver puttet i klodskassen eller i kurven med reklamer og så hurtigt op igen - og sådan kan hun blive vede i et minuts tid. Sammen med os leger vi flyvemaskine, hænger med hovedet nedad, ridder på ryggen eller tumler på anden vis på gulvet. Hun elsker når mor eller far har bygget et tårn af klodser som hun må vælte ud over det hele. Sanglege er også et hit. Her bruger vi "jeg er en lille undulat", "hjulene på bussen", "er du sur og trist", "se hvad jeg kan", "hoved skulder knæ og tå" og "i østen stiger solen op". Vi har gået til babysalmesang og det var hun rigtig glad for. Vi er begyndt igen her i efterårssæsonen og hun er nu ikke længere god til at sidde stille imens. Vi har også stillestunder hvor vi læser bøger af stof. Her når vi ca til side 3 inden den er så spændende at den skal smages på . Vi er også begyndt at gå på legepladsen hvis vejret er til det- for hun har endnu ikke noget regntøj. Så kravler hun rundt i stenene eller tager nogle af de små sten op i hånden og slipper igen- eller forsøger at spise dem, men det bliver oftest opdaget inden hun npr så langt. Det er også et hit at gynge i sansegyngen eller vippe på vippen - begge dele med mor eller far.

Når jeg lægger tøj sammen er hun med til det. Hun er bare oftest ikke enig i hvor og hvordan tøjet skal ligge, så det ender med tøj på hele gulvet, hvis man ikke er hurtig. Når vi laver mad er hun på gulvet i køkkenet og leger. Vi fortæller dog oftest hvad det er vi laver - føler mig lidt som tvkok engang imellem. Når jeg laver bad til hende er hun med ude på badeværelset. Hun synes at bruseren er MEGET spændende og det er sjovt at stikke hånden ned i badekaret eller under bruseren mens mor fylder karet op.

Håber det gav lidt indblik

Serina bliver 9 mdr på mandag

Serinasmor

Anmeld

30. september 2010

klmf

Vi har taget ham med i svømmehallen, gået ture med barnevognen hvor han kan røre ved bladene og blomsterne osv., leget med den store gymnastikbold (SUPER for motorikken), 'læst' bøger, lyttet til musik, tumlet på gulvet (øvet at trille fx)- og så har han også fået lov til at sidde selv og nu hvor han kravler fiser han bare rundt og oplever huset gang på gang. Fjernsynet har ofte været tændt som afledning når mor skal i bad (det er så slut nu, der er krise hver gang mor forlader stuen).... Bare man sørger for at være afvekslende og ikke bare placere dem i en skråstol så de ikke selv kan bevæge sig og træne ryggen og maven, så går det nok

Jeg kan anbefale minimotion.dk!

Anmeld

30. september 2010

SussieThyssen

Børn skal ikke overbeskæftiges..det er helt sikkert. De skal også lære at beskæftige sig selv. Det stimulerer deres kreativitet og skaberevne.

Så lad du bare puslingen lege selv, når hun er sat godt igang med noget.
Jeg lavede fx en skuffe i gulvhøjde som der var de små's. I den lå alle mulige kulørte ting i plast, skeer, låg, små dåser og gerne lidt der også kunne larme dejligt. Og så havde jeg 2 kasser med forskelligt legetøj som jeg så byttede ud med hinanden ca hver 3. dag, så der altid var noget nyt og spændende.
I 8 mdr's alderen kan man også kigge billedbøger, lægge brikpuslespil og ganske enkelt se på ting. Vi gik tit ture, hvor vi så på alt muligt. Fugle, blomster, dyr, mennesker, biler og så snakkede vi om tingene og de hørte ordene om og om igen.

Og så skulle du da se at få dig en hobby. Kan du ikke sy eller lave perlebroderier, skrive godnathistorier eller små eventyr?
Der er masser af muligheder.

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. september 2010

LC

Min lille datter på 9mdr. leger også meget selv, hygger vi alle sammen i stuen kravler hun gerne ind til sit værelse hvor hendes bogreol står og leger med bøger, det kan hun være underholdt med i meget lang tid, så vi synes hun er lidt asocial. Men det er også rart at hun kan undeholde sig selv hvis man skal noget.

Vi plejre at gå ind at læse en bog eller 2 med hende, så hun ikke helle tiden er alene. og så gå igen.

Hun er rigtig glad for at spille klaver(hamre i klavert så der kommer lyd) og synge og danse.

Så skal hun starte til gymnastik i næste uge, og vi har tidligere gået til babysvømning med hende. Alternativt kunne salmesang eller rytmik også være gode muligheder alt efter hvad der intressere din baby.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.