Formål med MD scanning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.432 visninger
12 svar
0 synes godt om
29. september 2010

Chewy

Hej med jer,

Man bliver jo tilbudt forskellige scanninger i løbet af en graviditet. Først NF og så MD. Jeg fik af vide, at det er valgfrit om man vil have den gennemscanning i uge 20. Jeg regner da stærkt med, at vi skal have den, men omvendt har jeg også tænkt på, hvad kan man egentlig gøre, hvis MD scanningen viser en alvorlig fejl ved barnet? Det er vel for sent til en abort, ik? Så hvad er så formålet? Jeg mener, hvad kan man bruge den info til, hvis man alligevel ikke kan gøre noget ved det?!!

Måske kan man gøre noget, jeg ved det ikke....

Er der nogen af jer, der har et bud?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

mortilnoahogmelina

Heej med dig . 

Det er sådan at hvis de opdager der er noget galt med det lille væsen du har i maven til MD skanningen så kan du sagtens få det fjernet . 

Du bliver bare sat i fødsel sådan så du selv føder barnet . 

Men det kan godt blive fjernet hvis du ønsker det og de mener der er grundlag for det . 

Knus

Anmeld

29. september 2010

lauras*mor*

hvis det ved MD scanningen viser sig at barnet har en alvorlig sygdom eller lign. så har du mulighed for at få lov til at føde det og dermed få en abort.. lad os sige hvis det utænkelige skulle ske at man ved md finder ud af at barnett har en hjernefejl der gør at barnet kun viil leve få timer udenfor maven fx. så kommer man igennem abort rådet.. det bliver vurderet og der får man så chancen får at afslutte sin graviditet..

både nf og md er valgfrie, og der er stadig kvinder der vælger slet ikke at få nogle af dem..

det er i hvertfald sådan jeg har forstået det

Anmeld

29. september 2010

klmf

Hej

Det er for at sikre sig, at alt 'er som det skal være' og om baby trives. Fx tjekker de hjertets blodgennemstrømning og nyrernes funktion, hvilket er supervigtigt, da det kan have afgørende betydning at man ved det inden fødslen for så kan man hjælpe babs bedst muligt, i stedet for at man føder et tilsyneladende raskt barn, der så bliver sygt og de så skal til at finee ud af hvad det er. Smart!

De kan også tjekke for læbe-gane-spalte. Vi kender nogen, der i februar fik en dejlig lille pige med læbe-spalte og de var så glade for at vide det i forvejen, for så kunne de forberede sig på det og ikke få et chok ved fødslen.

Kan man fx se, at bebsens hjerne er meget underudviklet og ikke foreneligt med liv ved fødslen, kan man blive tilbudt en sen abort.

Så der er mange gode grunde til at tage imod MD-skanning efter min mening.

Anmeld

29. september 2010

Kløver

Chewy skriver:

Hej med jer,

Man bliver jo tilbudt forskellige scanninger i løbet af en graviditet. Først NF og så MD. Jeg fik af vide, at det er valgfrit om man vil have den gennemscanning i uge 20. Jeg regner da stærkt med, at vi skal have den, men omvendt har jeg også tænkt på, hvad kan man egentlig gøre, hvis MD scanningen viser en alvorlig fejl ved barnet? Det er vel for sent til en abort, ik? Så hvad er så formålet? Jeg mener, hvad kan man bruge den info til, hvis man alligevel ikke kan gøre noget ved det?!!

Måske kan man gøre noget, jeg ved det ikke....

Er der nogen af jer, der har et bud?

Jeg synes bestemt den er værd at tage med, både at man jo får ro omkring at barnet har det ok, og skulle det ske der er noget, kan man bedre forberede sig på, hvad man kan gøre, feks hvis barmet bliver født med læbe/ganespalte. Tror aldrig jeg har hørt om nogen der ikke har taget imod md scanningen.

Tror vist også hvis den er meget meget gal, at man får mulighed at lave en abort, eller dvs man skal jo så føde barnet, men man bliver jo også i vished om, at der er liv derinde, og om alting vokser som det skal. personligt syne sjeg også det er sjovt at se den lille ligge derinde og plaske rundt

Anmeld

29. september 2010

Chewy

Tusind tak for jeres svar

Ja, kan da godt se, det er en god ting så. Og vil også gerne have den, men var lige nødt til at være sikker Puha, hvor frygteligt at skulle føde sådan en lille en. Håber jeg aldrig kommer til at ske

Igen, tak for svar!

Anmeld

29. september 2010

klmf

Du kan godt glæde dig, det er simpelthen så sjovt at se den lille fis ligge derinde Og alt det mankan se, jeg synes det var helt fantastisk og min kæreste ligeså

Anmeld

29. september 2010

Isabella_mor

de gør det jo også fordi at til NF scanning kan man ikke så så meget andet end nakkefolden og arme og ben.. og til MD scanningen tjekker man så om der er evt hjertefejl, lungefejl, om alle organer er som de skal være..

man kan jo godt være forberedt på at hvis man får et barn som måske har en hjertefejl eller en lungefejl, men som ikke er dødelig eller har noget at sige men som måske kræver behandling fra dag 1, at det så er vigtigt at de på sygehuset er klar over det.. man kan jo idag også operere på fostret hvis det er nødvendigt..

istedet for at skulle gennemgå en masse tests osv når barnet er kommet ud og de syntes der er noget galt.. så på den måde er det også en god ting at tage til den MD scanning.

og så er det jo altid dejligt at se sit lille barn ligge og hygge sig inde i maven

Anmeld

29. september 2010

Chewy

åh ja, jeg glæder mig også sindsygt meget til vi når den tid. Kan næsten ikke vente. Men nu må jeg starte med at glæde mig til NF her d. 15 oktober

Anmeld

29. september 2010

Pige2009

Chewy skriver:

åh ja, jeg glæder mig også sindsygt meget til vi når den tid. Kan næsten ikke vente. Men nu må jeg starte med at glæde mig til NF her d. 15 oktober

Ja, det bliver stort for dig MD står jo også for misdannelsesscanning, og jeg synes virkelig, det er et super tilbud

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.