Hvordan finder jeg ud af...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

771 visninger
6 svar
0 synes godt om
25. september 2010

BJL2010

om jeg har mælk nok?

Måske et lidt underligt spørgsmål fra mig (endnu engang, he he). Har en søn på 7 uger, som jeg ammer fuldt ud. Den sidste uge har jeg bare følt at jeg ikke har mælk nok, men kan ikke finde ud af om det bare er noget jeg bilder mig ind? Så hvordan finder man ud af om/hvis man ikke har mælk nok? Jeg har et par gange ammet ud, og de gange har jeg "kun" kunne få 50-75 ml ud. (Jeg ved at han ca spiser 150 ml pr måltid).

Min lille dreng bliver tit ked af det/vred/utilfreds når jeg ammer, som om der er "et eller andet galt". Og det gør usandsynligt ondt i mine bryster (især det højre) nogle dage under og umiddelbart efter amning. En smerte, der lissom går "ind i" brystet og kan trække helt om i ryggen nærmest

Det kan bare gøre så ondt, og det gør altså at jeg faktisk må indrømme at jeg glæder mig til ikke at skulle amme mere Meget forbudt følelse i min verden, så jeg skammer mig, suk.

Men kan noget af alt det her skyldes at jeg måske ikke har mælk nok?

Hjæææælp en stakkel, som slet ikke kan finde ud af at nyde amningen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2010

Mira0911

BJL2010 skriver:

om jeg har mælk nok?

Måske et lidt underligt spørgsmål fra mig (endnu engang, he he). Har en søn på 7 uger, som jeg ammer fuldt ud. Den sidste uge har jeg bare følt at jeg ikke har mælk nok, men kan ikke finde ud af om det bare er noget jeg bilder mig ind? Så hvordan finder man ud af om/hvis man ikke har mælk nok? Jeg har et par gange ammet ud, og de gange har jeg "kun" kunne få 50-75 ml ud. (Jeg ved at han ca spiser 150 ml pr måltid).

Min lille dreng bliver tit ked af det/vred/utilfreds når jeg ammer, som om der er "et eller andet galt". Og det gør usandsynligt ondt i mine bryster (især det højre) nogle dage under og umiddelbart efter amning. En smerte, der lissom går "ind i" brystet og kan trække helt om i ryggen nærmest

Det kan bare gøre så ondt, og det gør altså at jeg faktisk må indrømme at jeg glæder mig til ikke at skulle amme mere Meget forbudt følelse i min verden, så jeg skammer mig, suk.

Men kan noget af alt det her skyldes at jeg måske ikke har mælk nok?

Hjæææælp en stakkel, som slet ikke kan finde ud af at nyde amningen...

Jeg ved ikke hvordan man finder ud af det, har aldrig ammet, kun givet flaske...

Hvis du slet ikke bryder dig om at amme, så synes jeg da du skal starte på MME.... Og det du så har i brysterne pr. dag kan du jo malke ud... ;)

Anmeld

25. september 2010

Pige2009

Hvis din søn hurtigt bliver ked af det, når du ammer, så kunne det godt tyde på, at du ikke har nok. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at give ham hvert andet måltid på flaske og se, hvordan han reagerer.

HUSK! Det gode moderskab sidder ikke i brysterne, så det er ingen skam at gå over til flaske

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

Det er ikke unormalt ikke at kunne malke det samme ud som de kan spise....

Og det er heller ikek unormalt at føle de får for lidt, og måske gør de det også.

DU skal selv gøre noget for at holde din amning kørende for dit barn, f.eks ved at sove når barnet sover, spise mange måltider i løbet af en dag, og DRIKKE...de fleste drikker slet ikke nok, og husk at alt det du selv skal have på en dag, 2 liter vand, skal plusses med alt det barnet skal have...så hvis det f.eks er 7x 150 ml, ja så kan du nok regne ud du faktisk skal drikke en del for at holde din mælk kørende.

+ at børn tager sring madmæssigt, dvs du nogle gange vil føle du har for lidt og at barnet virker sulten ofte, det er barnets måde at sætte din produktion i vejret på hver gang barnet har behov for en større mændge mad...det kan sagtens ske 10 gang ei løbet af et ammeforløp på f.eks 10 mdr....

Og i øvrigt har mange en smule tyndere mælk om aftenen, fordi de ikke har hvilet på samme måde som om natten.

Og en tilføjelse er at mange små børn har en røv periode hvor de kan hyle efter f.eks kl 20, uden at der som sådan er noget galt.... min sp kaldte det en slags ulvetime:-)

Men hvis du ligefrme slet ikke gider amme dit banr, så ligger en del af det måske også psykisk.

Anmeld

26. september 2010

BJL2010

Uuhh, jeg frygtede at mit indlæg kunne forstås som om jeg ikke gider amme mit barn, for det vil jeg rigtig gerne. Det handler netop (som en siger) om at jeg ikke bryder mig om det, fordi det bare er så smertefuldt de fleste gange. Og så fordi jeg har den der følelse af ikke at have nok mælk. Det er en ubehagelig følelse synes jeg.

Det er svært at have problemer med amningen, især også fordi det ikke er passende ikke at bryde sig om det (hvad årsagen så end er) i hele den "diskurs" jeg synes, der hersker om "den gode mor"...eller hvad man nu skal kalde det.

Det kan da godt være at han måske bare lige råber lidt op fordi han kan og at det ikke handler om madmængden - det kunne da lige ligne ham

Det var en rigtig god ide med flasken...han får en flaske (min mælk) en sjælden gang imellem hvis det er nødvendigt, så det må jeg da lige holde øje med.

Knus

Anmeld

26. september 2010

Muffinmus

Hvis det gør ondt stadig når han ammens så er det enten din måde at lægge ham til på der er helt galt, eller også har du svamp......og han har måske trøske, de 2 ting hænger jo tit sammen. Så måske du skulle overveje at få gjort noget ved problemet:-)

FOr ja, det gør røv naller at amme det første stykke tid, men 7 uger er ikke normalt. Hvis det gør ondt som glasskår i starten især når han lægges til så han du altså svamp, hvis de er tyndslidte og bløder hver gang, så slider han forkert og du ammer ham forkert eller noget i den retning:-)

Så snak lige med din SP eller læge om at få  lidt hjælp der, det er staretn på et godt ammeforløb i hvert fald.

Anmeld

26. september 2010

BJL2010

Sundhedsplejersken sagde godt det med svamp men afviste det så selv igen. Jeg synes godt jeg kan mærke om han bliver lagt rigtig til, for den smerte er ikke til at tage fejl af i hvert fald.

Du har ret, jeg bliver nødt til at tale med sundhedsplejersken om det igen, og så skal jeg til læge på tirsdag - må lige høre om hun har noget klogt at sige. Kan næsten ikke bære tanken om hvis amning skal være sådan her resten af min ammetid... øv bøv!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.