hvordan er regler for leje bolig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.786 visninger
7 svar
0 synes godt om
22. september 2010

mor-til-vanessa

sidder lige og snakker med min søster.

hun og hendes kæreste og datter bor i en lejlighed, der er en masse ting der ikke virker og ting der skulle laves inden de flyttede ind og ting der skulle laves efter. men intet er gjort og det har jo selvfølgelig ikke været kloge nok til at få det på skrift.

og idag har de der håndværkere (som de kalder sig selv) låst sig ind i lejligheden for at udskifte et vindue og efterladt en masse skidt. ( de har låst sig ind uden tilladelse ) deres datter freya har så fundet sådan noget fra en mur og har skråret sig i ganen. stakkels lille puds.

ved godt de kan ringe til LLO men ville bare hører om der er nogle af jer der på stående fod kender regler omkring sådanne ting.

må udlejer godt låse sig ind i lejlighed uden tilladelse???

kan de på en eller anden måde flytte derfra uden omkostninger???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2010

Sofia

Når det kommer til lejeretten er lejeren godt beskyttet - men meget følger også af lejekontrakten, så hvis de er blevet lovet at den eksempelvis er nyistandsat ved indflytning, skulle det gerne fremgå af den kontrakt de har underskrevet? I forhold til at låse sig ind i lejligheden mener jeg ikke de må det, udlejeren har ret til selvstændigt at skaffe sig adgang til lejligheden hvis det er påkrævet, fx hvis der er en vandskade der akut skal laves eller lignende. Men i forhold til at flytte derfra uden at betale, så tror jeg det bliver svært da de jo nok har betalt et indskud?

Anmeld

22. september 2010

Amso

Ingen må låse sig ind i andres boliger uden tilladelse, heller ikke den der ejer ejendommen...!! Når man er lejer er det ens private ejendom, og hvis udlejer skal ind i lejligheden, skal der laves aftale om det..

Anmeld

22. september 2010

Margorie

Ej hvor gør det mig sur Man kan fandme ikke bare låse sig ind i andre menneskers private hjem! Lejebolig eller ej! Da vi havde boet i vores lejlighed et halvt år kom der også pludselig en stor klam håndværker og låste sig ind, UDEN at ringe på først jeg var nemlig hjemme og sad og gav vores lille datter flaske. Fuck hvor blev jeg bange, troede sgu han var en røver. Og vi havde bestemt ikke givet tilladelse!

Anmeld

22. september 2010

JVIHJSH

NEJ! De må IKKE låse sig ind på ejendommen! De har faktisk ikke engang ret til at have nøglen til boligen! Det kan godt være de EJER den, men i bor i den, den er lejet ud til jer, (Eller din veninde) så i DEN periode I har lejet den er den jeres!

Anmeld

22. september 2010

mor-til-vanessa

nej jeg mente også at man ikke bare sådan lige må låse sig ind i andre hjem.

ved ikke lige hvad der står i deres kontrakt men er ret sikker på den skulle være istand sat og også opgangen. og de har boet der 5 mdr og opgange er stadig ikke færdig

Anmeld

22. september 2010

SussieThyssen

mor-til-vanessa skriver:

sidder lige og snakker med min søster.

hun og hendes kæreste og datter bor i en lejlighed, der er en masse ting der ikke virker og ting der skulle laves inden de flyttede ind og ting der skulle laves efter. men intet er gjort og det har jo selvfølgelig ikke været kloge nok til at få det på skrift.

og idag har de der håndværkere (som de kalder sig selv) låst sig ind i lejligheden for at udskifte et vindue og efterladt en masse skidt. ( de har låst sig ind uden tilladelse ) deres datter freya har så fundet sådan noget fra en mur og har skråret sig i ganen. stakkels lille puds.

ved godt de kan ringe til LLO men ville bare hører om der er nogle af jer der på stående fod kender regler omkring sådanne ting.

må udlejer godt låse sig ind i lejlighed uden tilladelse???

kan de på en eller anden måde flytte derfra uden omkostninger???

Man skal altid varskoes med rimelig tid inden udlejer eller håndværkere, måleraflæsere og lign. må låse sig ind. Sådan er reglerne.
Derudover skal håndværkere selv fjerne hvad de evt har medbragt og lagt af svineri. Men de er ikke forpligtet til decideret rengøring efter sig og skal heller ikke sætte møbler eller andet på plads, hvis disse har stået i vejen for deres arbejde.

Der er stor forskel på privat udlejning og offentligt kontrolleret udlejning. De private har desværre generelt lov til langt mere end end boligselskaberne, og de er også sværere at få skovlen under, men efterhånden er mit indtryk at man i LLO er ved at få styr på dem også, og at de fleste private udlejere bliver nødt til at følge de offentligt kontrollerede....heldigvis.

En generel regel ved overtagelse af et lejemål er at der bliver brugt en officiel lejekontrakt, dem får man hos boghandleren. På den står de almindelige paragraffer for almen udlejning, men det er så tilføjelserne man skal være obs på, som udlejer selv tilføjer.
Derefter aftaler man en synsdato for lejligheden INDEN man underskriver lejekontrakten og udbetaler indskud og første måneds husleje. Her mødes man med udlejer og 2 vidner af sine egne, og derefter gennemgår man lejligheden fra A til Z, skriver alle fejl og mangler ned, samt fotograferer det man kan.
Denne mangelliste SKAL udlejer underskrive, og vil han ikke det, så lad være med at tage lejligheden. Mangellisten skal naturligvis også underskrives af en selv samt vidnerne. Det er også ved denne lejlighed at man skriftligt kan aftale hvornår eventuelle mangler senest skal være udbredret og hvilke mangler der skal udbedres.
På lejekontrakten skal også stå de aftaler man har indgået i forbindelse med fraflytning, udbetaling af indskud m.v. samt hvordan og hvem der dækker vedligeholdelsen af lejligheden, samt istandsættelse af lejligheden ved fraflytning.

Håber disse ting kan hjælpe lidt

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. september 2010

Mira0911

Man SKAL altid have tilladelse til at låse sig ind, aldrig på sin egen tilladelse...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.