spiser bare lidt???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.062 visninger
8 svar
0 synes godt om
21. september 2010

kbm1

vi havde sp besøg igår og lille pigen har bare vokset så fint.. fødsel 3400g 49cm. .... og nu 6400g og 62cm..

altså hun har taget 3 kilo på og vokset 13 cm på under 3 måneder skønt

MEN jeg har været så bekymret for hende for hun er en klat spiser!!! hun spiser ikke mere end mellem 600 og 850 ml i døgnet og det højste hun har taget ad gangen er 160ml hvilket nok sker 5 gange om ugen max..

så har snakket med sp mange gange!! for sådan har det været nærmest fra start... sp sagde også at det helt sikkert var det der ødelagde ammningen jeg stoppede helt da hun var 7 uger. på trods af nærmest konstant ammning... men når hun den ene dag ville have måske 500ml.. også dagen efter 700ml.. var der jo ikke nok så fik hun en flaske til aften.. så på den trejde dag ville hun måske kun have 500ml igen så fik jeg jo aldrig mere

prøvede aldrig at malke ud. men ville jo heller ikke have løst problemet for så skulle jeg jo malke ud når hun ikke spiste ret meget altid!! og det var jo ikke nemt at måle de dage hun spiser lidt..

men men men nu er hun jo kun på flaske og "burde" spise omkring næsten 1100 ml men sådan er hun altså bare ikke!

hun hader flasken og tit må jeg prøve og prøve at få hende til at tage den selvom det er 4-5 timer siden hun har spist.. nogle dage er det en kamp bare at få hende til at spise 6 gange i døgnet hun må helst ikke få færre gange da hun jo som sagt går glip af en stor ration så...

vi har prøvet med andre sutter og anden erstatning og alverdens måder at lokke hende til at spise.. men hun vil kun når det lige passer hende.. meget sjældent..

heldigvis får hun nok sån væske mæssigt i følge sp, og har omkring 8 våde bleer eller mere i døgnet.. men hun må ikke spise ret meget mindre end hun gør.. og hun mener at hun simpelthen bare optager det hun skal bruge bedre end normalt, så derfor gider hun ikke spilde tid på det mad når alt andet bare er mega spændene!!! hun er ekstremt kvik og stærk så hun spilder ikke sin tid... men hun er bare ikke gode venner med den sk...! flaske

ja det hele blev lidt længere end regnet med.. men det jeg ville var at høre om der er andre der oplever det samme???? eller lign. og om nogle havde nogle gode fif til at den bette spiste mere???

knus en bekymret mor der med fornuften ved at hendes datter har det godt... men alligevel ikke kan lade være med at kigge på gennemsnittet af hvordan "normale" børn gør...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2010

Eliza/lykke

Jamennnnnnnnnnnn jeg kan 100% tale med om det. Jeg kunne faktisk have skrevet dit indlæg.

Min datter er nu lidt over 4 mrd., og har været på flaske altid. Hun vejede kun 2400 g ved fødsel og er taget ved kejsersnit til tiden. Så hun var lille. Hun har aldrig spist noget særligt.

Da hun var 5 uger gammel, og det var 32 grader udenfor, spiste hun ingenting, og vi anede ikke hvad vi skulle gøre med væske.... puha........... hun har aldrig spist det, som de siger, børn skal spise. Hun kom aldrig op på 600 ml i døgnet nogen sinde... nu spiser hun grød to gange om dagen og spiser lige knap 400 ml MME i døgnet.

Hun sov også meget den gang, 4-5 timer af gangen hvor hun ikke ville spise, når hun vågnede. Vi måtte til lægen flere gange - sov hun af udmattelse eller blev hun sløv pga manglende mad????? Men det vidste sig heldigvis, at hun var fin.

Hun spiser stadig ikke noget særligt. Hun får en flaske om morgenen på kun 150 ml og grød kl. 11.00 og en lille tår MME på 30-50 ml om eftermiddagen. Grød kl. 17.30 og en godnatflaske på max 150 ml til natten. Hun har sovet hele natten siden hun var 2 mrd gammel.

Hvis din baby trives og tager på - så må du smide alle de anbefalinger ud. Det måtte jeg gøre. Lad vær med at tænke på det, selvom det er pisse svært. Jeg har det stadig dårligt over, at hun ikke rigtig gider at spise. Men jeg må se på hende. Jeg kigger heller ikke anbefalingerne om grød til 4 mrd - hun startede som 3½ mrd., og hun får grøntsagsgrød beregnet til 6 mrd., for det kan hun lide. Alt med måde........ Vi har også en søn på 9 år, og han er næsten helt normal... hi hihi (han har ADHD), men ernæringsmæssigt er han i tip top

Jeg håber, at du gad læse mit svar, som blev lidt langt...

Anmeld

21. september 2010

kbm1

tak for svaret.. hun sover desværre heller ikke ret godt om dagen.. men det virker til at hun næsten vil sove igennem om natten også nu.. i nat havde jeg hende oppe to gange fordi jeg troed hun ville have en flaske som hun plejer men hun sov da bare videre da jeg tog hende op natten plejer ellers at være det eneste tidspunkt vi ikke kæmper med at få hende til at tage flasken.. så gad hun ikke engang have den og til morgen spiste hun kun 60 hun har ikke ville have noget siden.. men hun virker da hverken syg, slap eller sur... mon ikke hun snart er sulten..

puhha det er bare nervepirrende med et barn der ikke spiser meget...

men det har da været endnu mindre hos jer.. men er hun bare glad for ske mad???

Anmeld

21. september 2010

Eliza/lykke

kbm1 skriver:

tak for svaret.. hun sover desværre heller ikke ret godt om dagen.. men det virker til at hun næsten vil sove igennem om natten også nu.. i nat havde jeg hende oppe to gange fordi jeg troed hun ville have en flaske som hun plejer men hun sov da bare videre da jeg tog hende op natten plejer ellers at være det eneste tidspunkt vi ikke kæmper med at få hende til at tage flasken.. så gad hun ikke engang have den og til morgen spiste hun kun 60 hun har ikke ville have noget siden.. men hun virker da hverken syg, slap eller sur... mon ikke hun snart er sulten..

puhha det er bare nervepirrende med et barn der ikke spiser meget...

men det har da været endnu mindre hos jer.. mener hun bare glad for ske mad???

Ja, det er famne ikke sjovt. Jeg kan bare virkelig meget forstå dig. Jeg troede, at vi var de eneste i verden, da det stod på herhjemme.

Min datter sov heller ikke godt om dagen i den periode. Hun sov fint om natten. Hun sov fra 21.00-04.00, hvor hun fik sin flaske, og som jer var det en fornøjelse at made hende om natten. Men så kl. 07.00 ville hun intet have, og hele dagen blev ødelagt.

Så lige før hun blev 3 mrd., vågnede hun først kl. 06.00 og drak en hel flaske på 180 ml - og hun kom stadig i seng kl. 21.00 - jeg har aldrig givet hende mad om natten, hvis hun ikke vågnede selv.

Hun havde en periode, hvor hun vågnede en time efter, hun var lagt natten. Der fik jeg 60 ml i hende.

Men efter de 3 mrd., rykkede hun morgentiden mod kl. 07.00 - og nu kommer hun i seng kl. 20.00. I weekenderne kan vi være heldige at hun sover til 08.00.............. dejligt.

Det virker meget bedre nu med nogle "normae" spisetider og vågnetider - hun trives meget bedre, og det gør jeg også.

Anmeld

21. september 2010

Ni-ko-li-ne

kbm1 skriver:

vi havde sp besøg igår og lille pigen har bare vokset så fint.. fødsel 3400g 49cm. .... og nu 6400g og 62cm..

altså hun har taget 3 kilo på og vokset 13 cm på under 3 måneder skønt

MEN jeg har været så bekymret for hende for hun er en klat spiser!!! hun spiser ikke mere end mellem 600 og 850 ml i døgnet og det højste hun har taget ad gangen er 160ml hvilket nok sker 5 gange om ugen max..

så har snakket med sp mange gange!! for sådan har det været nærmest fra start... sp sagde også at det helt sikkert var det der ødelagde ammningen jeg stoppede helt da hun var 7 uger. på trods af nærmest konstant ammning... men når hun den ene dag ville have måske 500ml.. også dagen efter 700ml.. var der jo ikke nok så fik hun en flaske til aften.. så på den trejde dag ville hun måske kun have 500ml igen så fik jeg jo aldrig mere

prøvede aldrig at malke ud. men ville jo heller ikke have løst problemet for så skulle jeg jo malke ud når hun ikke spiste ret meget altid!! og det var jo ikke nemt at måle de dage hun spiser lidt..

men men men nu er hun jo kun på flaske og "burde" spise omkring næsten 1100 ml men sådan er hun altså bare ikke!

hun hader flasken og tit må jeg prøve og prøve at få hende til at tage den selvom det er 4-5 timer siden hun har spist.. nogle dage er det en kamp bare at få hende til at spise 6 gange i døgnet hun må helst ikke få færre gange da hun jo som sagt går glip af en stor ration så...

vi har prøvet med andre sutter og anden erstatning og alverdens måder at lokke hende til at spise.. men hun vil kun når det lige passer hende.. meget sjældent..

heldigvis får hun nok sån væske mæssigt i følge sp, og har omkring 8 våde bleer eller mere i døgnet.. men hun må ikke spise ret meget mindre end hun gør.. og hun mener at hun simpelthen bare optager det hun skal bruge bedre end normalt, så derfor gider hun ikke spilde tid på det mad når alt andet bare er mega spændene!!! hun er ekstremt kvik og stærk så hun spilder ikke sin tid... men hun er bare ikke gode venner med den sk...! flaske

ja det hele blev lidt længere end regnet med.. men det jeg ville var at høre om der er andre der oplever det samme???? eller lign. og om nogle havde nogle gode fif til at den bette spiste mere???

knus en bekymret mor der med fornuften ved at hendes datter har det godt... men alligevel ikke kan lade være med at kigge på gennemsnittet af hvordan "normale" børn gør...

min SP sagde at de maksimalt måtte få 1 liter MME i døgnet.....

og så længe hun tager på og trives ville jeg ikke bekymre mig

Anmeld

21. september 2010

Lise

Jeg kender lidt til det du skriver om... men jeg ville ikke bekymre mig i dit tilfælde

Jeg har en søn på seks mdr der vejer næsten det samme som din datter på tre mdr. Han har altid været småtspisende, og blev netop ifgår målt til 66 cm og vejet til 6,6 kg. Pga hans ringe vægtøgning har vi rendt til kontrol hos lægen og sp konstant siden han var to mdr. De har dog aldrig været rigtigt bekymrede for ham, fordi han var så kvik, nysgerrig, glad og motorisk med som han er. Dog skal jeg til en børnelæge med ham imorgen for at se om der skulle være noget med ham, eller om han bare er en lille lort der ikke gider spise noget som helst... Han sagde fra amning allerede da han var fire uger gammel, men har netop fået den ide at han skal ammes hele tiden nu. Nu hvor min produktion er så lille at der knap er ét måltid dagligt...

Jeg aner ikke hvordan du skal få hende til at spise mere. Min dreng spiser MAX 120 ml af gangen, og gerne mindre (ml. 50 og 100 ml). Men hans bleer er våde, og om natten vil han så gerne spise to gange, hvilket han får lov til..

Lise

Anmeld

21. september 2010

SussieThyssen

Jeg synes, at når barnet trives, tager på og vokser og ellers er glad og tilfreds, så skrot alle ideer om hvad de skal og bør. Det er barnets trivsel I skal se på og intet andet.
Nogle børn spiser bare ikke ret meget, men udnytter kosten helt ud.
Og helt ærligt, hvis din bebs ikke gider flasken, så giv hende grød også.
Hun tager ingen skade af havregrød og maizena grød, ja hun vil måske endda ligefrem begynde at gå til biddet.
I skal nemlig også passe på at I ikke bliver årsag til at jeres barn begynder at spiseværgre, fordi alt kun drejer sig om at de SKAL spise.
Min den ældste spiste kun solidt hver 3-4 dag da hun blev lidt større, resten af tiden var det også kun klatspisning. men hun gad ganske enkelt ikke. Og hendes datter gør nøjagtig det samme.
Emma, mit barnebarn, har heller aldrig været den store spiser, men har så ind imellem storædt en dag i ny og næ.
Jeg tror bare I skal lade dem spise det de har lyst til.
Nogle børn kan heller ikke lide bestemte ting. Igen min ældste, hun hadede varm mad. Alt skulle helst spises koldt eller råt.
Og hun har det stadig sådan.

Kærligst
Sussie

Anmeld

21. september 2010

kbm1

i har så evigt ret

men hvor er det bare nemmere sagt end gjort ikke at tænke på det

og lise det må være lidt hårdt når det har foregået med kontrolvejning osv... for kan da se at den er en bette fis din lille dreng men dejligt at han er glad og med på alle leder og kanter...

håber de finder at alt er som det skal være ved lægen.. men det ville bare være nemmere hvis man havde en grund til hvorfor

jeg håber hun begynder at tage ved når grød tiden kommer men lige nu må vi ikke starte iflg. sp da hun vil minske hendes væskeindtag ved at bilve mæt af noget andet...

Anmeld

21. september 2010

Mor til Frederic og Freya

kbm1 skriver:

i har så evigt ret

men hvor er det bare nemmere sagt end gjort ikke at tænke på det

og lise det må være lidt hårdt når det har foregået med kontrolvejning osv... for kan da se at den er en bette fis din lille dreng men dejligt at han er glad og med på alle leder og kanter...

håber de finder at alt er som det skal være ved lægen.. men det ville bare være nemmere hvis man havde en grund til hvorfor

jeg håber hun begynder at tage ved når grød tiden kommer men lige nu må vi ikke starte iflg. sp da hun vil minske hendes væskeindtag ved at bilve mæt af noget andet...

Uh det lyder lige som herhjemme... 

Frederic har dog aldrig meldt sult, så det er lidt af en opgave at få mad i ham...

Da han kun fik bryst ammed jeg på faste tider og han sov fra 1 dag 8-9 timer hver nat - uden mad. Sygeplejeskerne mente at vi blot skulle nyde at han sov sådan, for det skulle han nok ændre... Spurgte allerede den gang om det var normalt at han ikke vågned af sig selv og bare skrige af sult.

Sp mente at det nok skulle ændre sig når han begyndte på grød. Men nej. Han spiste max 3 skefulde grød pr måltid - var der klumper i kasted han op eller laved opkastlyde. 

Ved 8 mdr nævned jeg det atter for sp, hun mente han lige skulle vænne sig til en anden konstistens i munden og han nok var en af dem der skulle bruge lang tid på at blive fortrolig med grød og alm mad.

Han's vægt flagre op og ned - plus han er gået i stå i vækst og taber sig, igen... 

Han er nu lige blevet 2 år her den 3 sep og har siden han var 8 mdr sammenlagt taget 900 g på og vokset 15 cm  - altså på 16 mdr. Vi har de sidste 10 mdr været til kontrol hver 2 mdr med ham. Han er nu 90 cm og 9,8 kg. 

De finder på noget nyt hver gang vi er der ude. Dertil er han testet for alt og kan ikke tåle vise tilsætnings stoffer. 

Så kender til det at have et barn der er meget småt spisende og kan lave på 4 mundfulde yoghurt i 2-3 dage. Han sover så også meget, løber hurtigt tør for energi og er en lille frosenpind.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.