Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd
En af vores nære venner er blevet sygemeldt med stress og depression. Han har været på antidepressive midler de sidste 8 år men pga stressen er han gået helt ned. Vi er inviteret ud til dem at spise her i aften. Han har problemer med at være ude pt og derfor så skal vi være hos dem. Fint. Problemet er så bare at min mand og jeg er uenige om hvordan vi skal håndtere hans depression osv. Jeg synes jo bare at vi skal spørge ham hvordan han har det for synes ikke at en depression er tabu (har selv haft det op til flere gange) og jeg synes at man skal snakke åbent om det, manden mener at vi kun skal snakke om det hvis han selv åbner op for det...
Hvad synes i?
Anmeld
Køb et abonnement på Vores Børn
Magasinet til dig med børn på 0-12 år
Priser fra 149 kr.
Jeg kunne forstille mig at når først i er der, så går samtalen nok. Man skal jo også komme naturligt ind på emnet når det er.
JEg vil sige at i skal gå derhen med henblik på at vil snakke om det, for går i derhen og tænker at i ikke vil snakek om det, så bliver det en trygget stemning.
Lullaby skriver: En af vores nære venner er blevet sygemeldt med stress og depression. Han har været på antidepressive midler de sidste 8 år men pga stressen er han gået helt ned. Vi er inviteret ud til dem at spise her i aften. Han har problemer med at være ude pt og derfor så skal vi være hos dem. Fint. Problemet er så bare at min mand og jeg er uenige om hvordan vi skal håndtere hans depression osv. Jeg synes jo bare at vi skal spørge ham hvordan han har det for synes ikke at en depression er tabu (har selv haft det op til flere gange) og jeg synes at man skal snakke åbent om det, manden mener at vi kun skal snakke om det hvis han selv åbner op for det... Hvad synes i?
jeg har også selv døjet med den slags
men jeg synes i skal lade stemningen bestemme, man kan tit mærke på mennesker om de har lyst til at tale om det eller om det er en af de dage hvor de helst vil glemme at de har det sådan
I skal spørge ham direkte hvordan han har det, og ikke bare på den overfladiske måde - han er jo en nær ven, og derfor er det vigtigt at I ved hvordan han har det, og det er også vigtigt for ham at fortælle jer hvordan han har det.
Vær åben omkring det, for ellers skabes der nemt en kunstig og oppustet stemning. Hvis han så viser tegn på ikke at ville tale om det, så lad være
Jeg synes ikke, at i direkte skal sætte jer og snakke om det og spørge ind til en masse...men bare spørge hvordan han har det. Det er jo alm høflighed og så kan i jo vurdere ud fra hans svar, om han er interesseret i, at dele sine tanker og følelser med jer Men jeg synes da bestemt ikke, at i skal gå med listesko eller noget!
Jeg er selv sygemeld med en langvarig stress og begyndende depression (dog uden medicin) og jeg synes det er rart når nogle spørger mig hvordan jeg har det - altså dem som jeg ved rent faktisk intresserer sig for mig.
Jeg synes at hvis i virkelig intresserer jer for hvordan han har det, så spørg ind til det - men vær selvfølgelig forberedt på at han måske ikke har det godt og vælger at fortælle det....
Tak for jeres svar.
Jeg havde tænkt mig at når vi kom derud og så simpelthen spørge: Hvordan går det? Og så tage den derfra. Kan jo hurtigt mærke hvis han ikke vil tale om det. Men vil heller ikke lade som ingenting for han er jo så nær en ven at han har fortalt os det..
jeg tænker som du.....
men lad os nu sige at i aften er en af de "gode" dage, så ville det også være øv at tale om noget der så måske gør at han mindes om hvor skidt han har det...
men ellers ja, jeg ville bare være åben og kalde en spade for en spade
[ Spring til toppen ]
Story House Egmont A/S Strødamvej 46 2100 København Ø TLF: 70 25 75 10 CVR: 83131128