Gift og på barsel med kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.173 visninger
10 svar
0 synes godt om
19. september 2010

Missi

Hey alle de skønne piger

Mig og kæresten snakker om at blive gift - meeeeeen

Vil det ødelægge vores økonimi da jeg er bleven sat på en form for barsel nu og har godt 18 uger igen inden jeg har termin, og da jeg har været studerene - fagforening, så skal jeg jo på kontanthjælp

- kan man være på barsel, være gift og så stadig få kontanthjælp??????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2010

FrkT

Uhhhh vil straks sige GØR DET IKKE!!!!!!!!!!

Og det har intet at gøre med din barsel, men det at være kontanthjælp og så gifte sig/være gift er en meget dårlig kombination. Vi ville gerne være blevet gift for nogle år tilbage, havde planlagt det og alt muligt. Men fandt så i sidste øjeblik ud af at det ville være katastrofalt for vores økonomi, pga. at Jens var på kontanthjælp.

Det er sådan at de kan tage (eller de KAN ikke, de GØR det i ALLE tilfælde) din kontanthjælp enten helt eller noget af den, hvis I bliver gift. De udregner det på den måde at 2 voksne mennesker tilsammen "må tjene" det samme som 2 kontanthjælp pr måned (altså ca. 14000 udbetalt eller lidt mere tilsammen - alt efter dit fradrag). Dvs. hvis din mand fx tjener 16000 udbetalt hver måned, så får du ikke en eneste krone i kontanthjælp - og JA, det er lovligt. Vi undersøgte det i hoved og røv, og der er ingen smuthuller eller noget. Tjener din mand så fx 11000 udbetalt hver måned - så får du ca. 3000 udbetalt i kontanthjælp. Men altså 2 x voksenkontanthjælp efter skat tilsammen får I udbetalt.

Så med mindre I kan klare jer udelukkende eller næsten udelukkende på din kærestes løn (ved ikke hvor meget han tjener??!?), så vil jeg stærkt råde dig til at droppe ægteskabstankerne lige nu, og så vente til du er inde i en stabil arbejdsmæssig tilstand.

Anmeld

19. september 2010

Missi

FrkT skriver:

Uhhhh vil straks sige GØR DET IKKE!!!!!!!!!!

Og det har intet at gøre med din barsel, men det at være kontanthjælp og så gifte sig/være gift er en meget dårlig kombination. Vi ville gerne være blevet gift for nogle år tilbage, havde planlagt det og alt muligt. Men fandt så i sidste øjeblik ud af at det ville være katastrofalt for vores økonomi, pga. at Jens var på kontanthjælp.

Det er sådan at de kan tage din kontanthjælp enten helt eller noget af den, hvis I bliver gift. De udregner det på den måde at 2 voksne mennesker tilsammen "må tjene" det samme som 2 kontanthjælp pr måned (altså ca. 14000 udbetalt eller lidt mere tilsammen - alt efter dit fradrag). Dvs. hvis din man fx tjener 16000 udbetalt hver måned, så får du ikke en eneste krone i kontanthjælp - og JA, det er lovligt. Vi undersøgte det i hoved og røv, og der er ingen smuthuller eller noget. Tjener din mand så fx 11000 udbetalt hver måned - så får du ca. 3000 udbetalt i kontanthjælp. Men altså 2 x voksenkontanthjælp tilsammen får I udbetalt.

Så med mindre I kan klare jer udelukkende eller næsten udelukkende på din kærestes løn (ved ikke hvor meget han tjener??!?), så vil jeg stærkt råde dig til at droppe ægteskabstankerne lige nu, og så vente til du er inde i en stabil arbejdsmæssig tilstand.

Ja jeg havde hørt det var sådan, ville bare lige sikre mig... og så var jeg i tvivl om det osse gjaldte når man havde barsel.

Når min barsel engang er over smutter jeg tilbage på uddannelse, så må vi tage det til den tid...

Tak for svaret

Anmeld

19. september 2010

FrkT

Missi skriver:

Ja jeg havde hørt det var sådan, ville bare lige sikre mig... og så var jeg i tvivl om det osse gjaldte når man havde barsel.

Når min barsel engang er over smutter jeg tilbage på uddannelse, så må vi tage det til den tid...

Tak for svaret

Selv tak, og jo, det gør det..... åndssvage system!

Men held og lykke i hvert fald. Så må I jo væbne jer med tålmodighed ligesom os

Anmeld

19. september 2010

Missi

FrkT skriver:

Selv tak, og jo, det gør det..... åndssvage system!

Men held og lykke i hvert fald. Så må I jo væbne jer med tålmodighed ligesom os

Haha ja, nu skal jeg først lige ha friet til ham GG

Anmeld

19. september 2010

NatasjaL

og to gange kontanthjælp som forsørger er ikke kun 14.000 men 19.000

Anmeld

19. september 2010

FrkT

NatasjaL skriver:

og to gange kontanthjælp som forsørger er ikke kun 14.000 men 19.000

Ja men det er to gange voksenkontanthjælp - og det er ligemeget om det er forsørger eller ej, satsen er ens og hedder to gange kontanthjælp.

Anmeld

19. september 2010

NatasjaL

FrkT skriver:

Ja men det er to gange voksenkontanthjælp - og det er ligemeget om det er forsørger eller ej, satsen er ens og hedder to gange kontanthjælp.

det var heller ikke det jeg sagde?

jeg sagde man fik mere end du skrev.

Anmeld

19. september 2010

FrkT

NatasjaL skriver:

det var heller ikke det jeg sagde?

jeg sagde man fik mere end du skrev.

Ja netop, men never mind.... tror i hvert fald trådstarter fandt ud af hvordan det hænger sammen og at det nok ikke er det bedste tidspunkt at gifte sig på

Anmeld

19. september 2010

Missi

Havde planer om vi skulle giftes lige inden en evt. barnedåb, og så offenlige gøre det der, men må nok vente hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.