Livet i Ølstykke - masser af billeder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

465 visninger
2 svar
0 synes godt om
17. september 2010

Skouboe

Puha - hvor skal jeg starte??

Hmm... livet som mor til to er hårdere end jeg havde forestillet mig. Jeg har aldrig været god til ikke at få nok søvn, og jeg får super ondt i halsen efter bare en enkelt nat uden nok søvn... med det resultat at min hals har været ved at tage livet af mig i måneder efterhånden.

Freja elsker sin lillesøster. Hun vil gerne nusse og kramme hende og sidde med hende hele tiden, og hun deler gerne både sut, krammeble og pølsehorn med hende. Hun har dog en lille smule svært ved at forstå at Silja ikke er vild med pølsehorn??? Når hun vågner om morgenen er det første hun siger "Siija?" og når Silja græder er det "Siija shyyy, shyyy". Når hun hører hende i babyalarmen kommer hun rendende: "mor Siija lyd". Jeg kalder ofte Silja for Nulle, og det hører Freja jo - hun kan bare ikke sige N så hun siger "Haaaai Lulle" til hende.

Ellers er Freja ved at være faldet til i vuggestuen. Det er en daglig diskussion at få hende med hjem - heldigvis kan jeg bruge Silja som lokkemad. Jeg tror også en af grundende til at det er gået aå godt er at hun er meget udadvendt og en rigtig charmebøf, så hun har fået viklet alt personalet om sin lillefinger, så hun får tingene som hun vil have det meget langt hen ad vejen. Hun reagerer dog stadig meget om natten - nok både på Silja og vuggestuen. Jeg er nok inde ved hende 5-7 gange hver nat og manden 2-3 gange.

Frejas sprog er helt utroligt - hun taler væsentligt bedre end de jævnaldrende børn jeg kender, og pædagogerne virker også imponerede over både hendes udtale, hendes greb om sproget og hendes hukommelse for ord. Hun skal kun have et ord at vide 1-2 gange, så kan hun stadig huske det over en uge efter, selvom hun ikke har brugt det i mellemtiden. Jeg tror det skyldes at vi har brugt babytegn med hende. Hun har fået forståelsen for sprog og kommunikation fra hun var helt lille. Dem skal vi helt klart bruge med Silja også.

Vi har været på Hillerød for at få Frejas hofter undersøgt - de knækker stadig og det er meget lidt godt ifølge ortopæden, så nu skal vi til yderligere undersøgelser her den 27/9. Vuggestuen har også bemærket at hun mangler styrke i maven. Hun kan ikke selv sætte sig op hvis hun ligger på ryggen, heller ikke selvom hun kan få fat i noget med hænderne. Hun vender sig om på maven og kommer op på den måde. Det er noget hun burde kunne i hendes alder. Nu må vi se hvad ortopæderne kommer frem til.

Lillesøster har det udmærket. Hun er rigtig dårlig til at bøvse - både efter flaske og efter amning, så hun døjer rigtigt meget med luft i maven. Hun er generelt et gnavent barn, tror jeg. Hun er ihvertfald det første morgensure spædbarn jeg har mødt.

Amningen har været vores problembarn hele vejen igennem - sikkert fordi hun også har fået flaske - men jeg har simpelt hen ikke turdet stoppe med at give hende flaske, af frygt for at hun ikke ville tage den igen senere, så hun har fået 40-50 ml eller deromkring inden sengetid hver aften. Derudover har hun fået udmalket mælk om natten, da natamning bare på ingen måde fungerede. Hun ville ikke slappe af og lå og vred og vendte sig og blev ved med at slippe og så klappe gummerne sammen om vorten og smutte den mellem gummerne. AV FOR &%&¤&¤%!!!! Møgunge!!

Jeg skulle jo oprindeligt være stoppet med at amme i starten af oktober, men jeg har besluttet at nu er det slut. Det er ikke værd at jeg bliver så sur på hende hver gang hun bliver lagt til, men det gør bare så forbandet ondt at jeg ikke kan lade være. Jeg har ikke ammet i et par dage, kun malket ud og ikke tømt brysterne, da jeg selvfølgelig ikke vil holde produktionen oppe. Jeg har fået en recept fra lægen, men har ikke haft tid til at hente den.

Silja's 5 ugers tigerspring gik direkte over i hendes 8 ugers spring og hun er elendig til at sove om dagen og det betyder at hun er begyndt at skrige om aftenen. I går måtte jeg ringe efter Rune, der var til forældremøde i vuggestuen og bede ham om at komme hjem - der havde hun skreget i næsten 3 timer. Da han kom hjem stod jeg stor-tudende og hængte tøj op og Silja lå i kravlegården ved siden af og var helt hæs af at skrige. Hun har ikke været helt så slem de andre dage - jeg tror hun havde det småskidt oveni at hun var overstimuleret, men det var fuldstændigt ligegyldigt hvad jeg gjorde, så passede det ikke frøknen.

Jeg var også ude at blive MR-scannet på Hvidovre igår, som optakt til at jeg skal tilbage på min MS medicin. De har fået nye scannere som er marginalt mindre klaustrofobiske end de gamle, men det er godt nok ikke meget. Vanen tro måtte jeg have beroligende piller inden jeg skulle ind. Nu mangler jeg bare at min anti-stof blodprøve er negativ, så kan jeg få lov til at starte op på Tysabri igen. Jeg fik at vide sidst jeg var på klinikken at mine blodårer i højre hånd var ved at være godt brugte - det tror da pokker. Jeg får jo infusioner månedligt, så de begynder at minde om årerne hos en junkie. Suk! Der er desværre ikke noget at gøre ved det, andet end at lade venstre hånde lide lidt.

Silja var til 5 ugers undersøgelse i mandags - dagen inden hun blev 7 uger - og hun vokser og trives som hun skal. 58 cm & 4910g. Lægen har henvist hende til Hvidovre for at få undersøgt hendes hofter - suk igen! - hun har jo ligget i UK og er stadig synligt skæv i ryggen og er ikke så glad for at bruge venstre side. Vi har været til kiropraktor og hun har rettet hende så meget ud som hun kunne - resten var muskler og sener som var for korte.

Jeg bad om at hun blev henvist til Hillerød ligesom Freja, men næ-nej. I region Hovedstaden skal alle børn der har ligget i UK undersøges på Hvidovre....

Lad mig se.. hvad er der ellers... hmm... manden ligger vandret på arbejdet og er ved at gå op i limningen af stress, så han er ikke så meget hjemme som jeg godt kunne ønske. Han er dog god til at komme hjem ved 17 tiden, og så bruge et par timer på Freja og så arbejde efter tøserne er blevet puttet. Han har ikke rigtigt kunne hjælpe så meget med Silja, da hun jo blev ammet og derfor var en totalt mors pige. Og så har det bare været nemmest at han tog Freja... Det ændrer sig forhåbentligt nu når amningen stopper og han kan få et tættere forhold til Silja. Han er ret ked af at hun ikke rigtigt gider ham, men det ændrer sig helt sikkert når hun opdager at der også kommer mad ud af ham.

Freja skal op til farmor og farfar og hygge fra i dag til imorgen - meningen var at manden skulle til firmafest, men jeg har med tungt hjerte aflyst den. Jeg magter simpelt hen ikke at stå alene med Silja, hvis vi får en aften som igår. Jeg er bare hverkan overskudsagtig eller supermor på kun 3-4 timers søvn hver nat, og når Silja sover så uroligt om dagen, kan jeg ikke engang få mig en lur. At forsøge bliver kun værre, fordi hun vågner halvt op og skriger med 20-30 minutters mellemrum.

Jeg har nu puttet vinterdynen i voksiposen, og så får vi at se om det gør en forskel. Jeg håber så også at flasken kan hjælpe med at stabilisere hendes dagsrytme så vi kommer væk fra de forbistrede powernaps og hun kan tage nogle ordentlige lure i løbet af dagen.

Jeg er heldigvis blevet velsignet med en skøn mand og 2 dejlige unger - selvom jeg i øjeblikket flere gange om dagen tænker: "Peber, mød mine børn - unger, det er så her Peberet gror, det er jeres nye hjem.."

Og så har jeg lige vedhæftet en stak billeder det trods alt er lykkes mig at tage over den sidste tid.

Jeg læser iøvrigt ikke så meget med herinde i øjeblikket, så hvis der er noget det er vigtigt at jeg ved, så smid mig et brev.

OG TILLYKKE FORRESTEN DU DER ANONYME FRA VESTKYSTEN, DER SKAL HAVE NUMMER 2!!

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2010

TbCp

Puha... søvnunderskud... det er simpelthen dræbende for både forældre og børn!
Jeg håber for jer at der inden længe kommer mere rytme over søvnen så du får lidt ekstra energi!!!

Men det må alligevel give lidt at se hvor glad storesøster er for lillesøster, rigtig søskendekærlighed

Jeg tror forøvrigt at du har helt ret i det med Frejas sprog og babytegn, har en pige i dagpleje som også bruger babytegn og hun er pludselig kommet helt fantastisk med sprogligt... hun er 1 1/2år nu og snakker SÅ flot!

Måske du har skrevet om det før, jeg husker det ikke helt, men ved i hvad grunden er til at Frejas hofter knækker? Håber der kan findes en løsning snart.... har hun ondt? Eller er det ikke noget hun er mærket af?

Tudeturerne husker jeg... hvor har jeg mange gange, grædende, smidt et skrigende barn i armene på Carsten når han kom træt hjem fra arbejde... men heldigvis er det jo noget der går over igen! Selvom det er usandsynligt hårdt når man står i det, og jeg kan kun forestille mig at det må være endnu hårdere når man så også har en storesøster man skal tage sig af.

Håber det hele snart bliver lidt lettere for jer!

Og så må jeg lige tilføje at det er nogle rigtig skønne billeder

Anmeld

17. september 2010

Skouboe

TbCp skriver:

Puha... søvnunderskud... det er simpelthen dræbende for både forældre og børn!
Jeg håber for jer at der inden længe kommer mere rytme over søvnen så du får lidt ekstra energi!!!

Men det må alligevel give lidt at se hvor glad storesøster er for lillesøster, rigtig søskendekærlighed

Jeg tror forøvrigt at du har helt ret i det med Frejas sprog og babytegn, har en pige i dagpleje som også bruger babytegn og hun er pludselig kommet helt fantastisk med sprogligt... hun er 1 1/2år nu og snakker SÅ flot!

Måske du har skrevet om det før, jeg husker det ikke helt, men ved i hvad grunden er til at Frejas hofter knækker? Håber der kan findes en løsning snart.... har hun ondt? Eller er det ikke noget hun er mærket af?

Tudeturerne husker jeg... hvor har jeg mange gange, grædende, smidt et skrigende barn i armene på Carsten når han kom træt hjem fra arbejde... men heldigvis er det jo noget der går over igen! Selvom det er usandsynligt hårdt når man står i det, og jeg kan kun forestille mig at det må være endnu hårdere når man så også har en storesøster man skal tage sig af.

Håber det hele snart bliver lidt lettere for jer!

Og så må jeg lige tilføje at det er nogle rigtig skønne billeder

Det er fantastisk at se hvor meget Freja allerede elsker Silja - og Silja er så småt begyndt at kigge efter hende og sende hende et - sjældent - smil. Man kan jo ikke opretholde sit ry som gnaven baby, hvis man smiler til alt og alle.

Jeg kan kun tilslutte mig at babytegn er helt fantastiske - vi kan mærke at Freja slipper for SÅ mange frustrationer og vi er begge to vildt overraskede over hvor meget der foregår i hovedet på hende, fordi hun kan udtrykke det. 

Vi ved endnu ikke hvorfor Freja's hofter knækker, så det er det vi skal have undersøgt d. 27 - så håber vi at det ikke er noget alvorligt, selvom lægen så lidt bekymret ud da han henviste hende til yderligere undersøgelser. Det virker indimellem som om det gør ondt på hende, så det er ikke så godt.

Hendes knæ og ankler og ryg knækker også, men det var lægen ikke så bekymret for. Det skal først undersøges, hvis hun stadig har problemer som 3 årig.

Jeg håber snart vi finder Silja's rytme, så jeg kan fungere igen..

Indtil da må jeg jo kigge på billederne og minde mig selv om hvorfor jeg gør det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.