Øver I med jeres børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.255 visninger
9 svar
0 synes godt om
16. september 2010

Eliza/lykke

Hej igen

Træner I med de små (4 mrd), f.eks. øver at rulle fra mave til ryg? Eller sidde selv?

Hvilket legetøj har I?

Gider jeres baby at kigge TV?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

serinasmor

da serina var omkring de 4 mdr "øvede" vi trille fra ryg til mave ... mave til ryg kunne hun... men vi gjorde det nu mere som en leg og glemte vi det en dag så gjorde det ikke så meget .... har ikke som sådan øvet at sidde selv ... hun har da siddet mellem mors eller fars ben og leget ... men ikke som desideret øvelse ... vi har heller ikke øvet at kravle eller rejse sig op ad ting ..

hun er idag 8 mdr og kan trille, sidde, kravle, rejse sig opad og gå rundt om ting

jeg tror ikke man kan træne de færdigheder som sådan ... eller jo det kan man nok godt .. men baby gør det alligevel ikke før de selv er klar til det...

hvis bare du sørger for at lægge hende på maven så meget som muligt ( kun til hun er sur ellers må det gøres som en trilleleg ) så lærer hun med tiden selv at trille

glemte helt de andre spørgsmål

dengang havde hun en masse forskellige rangler så det ikke var det samme hun legede med hver dag .. så legede hun også med en tandbørste så hun lærte den at kende (tror det har været en stor hjælp for os da hun fik tænder) og en børneplastikske / gaffel ( hvilket nok også har betydet at den kan hun godt finde ud af at bruge allerede)

tror ikke hun så fjernsyn ....eller det vil sige hun legede nogle gange på sit legetæppe foran fjernsynet og så det nok af og til ... men ellers lå hun på legetæppet eller et andet tæppe og så på mor ... mens mor hang vasketøj op eller lavede mad og den slags... jeg snakkede bare som et vandfald imens så hun har nok troet der var cirkusforestilling eller sådn noget

håber det gav mening

Anmeld

16. september 2010

Lise

Ja, prøver at lege lidt stimulerende lege med ham hver dag.. Ellers er han super god til selv at ligge på maven og møffe rundt og rulle den ene og den anden vej. Men inden han selv rullede, øvede vi også det. Jeg har bogen "Leg med din baby" - den er super god, og kommer med gode forslag til lege til forskellige alderstrin, samt sange man kan synge for dem

Legetøj...well, lidt (meget) forskelligt. Primært ligger han på sådan en skummåtte på gulvet, med to-tre stykker legetøj omkring sig, som jeg prøver at skifte lidt ud i.

Han gider nogle gange se tv. Ikke så meget som sin storebror gad/gider, men det var også ekstremt  Men han kan godt blive fanget af baby Einstein eller Teletubbies.. Det er meget godt, da han skal sidde i skråstol efter måltider i 10-15 minutter for ikke at gylpe. Så bliver han placeret foran dumme-kassen

Anmeld

16. september 2010

MariaJ

Vi træner ikke som sådan. Johanna tilbringer meget af dagen på et stort tæppe på gulvet, hvor jeg lægger hende på maven så tit som muligt og placerer hendes legetøj sådan at hun skal strække sig lidt efter det og her bruger hun meget tid på selv at øve sig i at rulle, løfte hovedet, dreje sig rundt osv. Nogle gange ruller jeg med bolden, bruger ranglen eller bare lægger mig foran hende, så gider hun at ligge på maven lidt længere. Den eneste "træning" er at vi tumler med hende, slår kolbøtter med hende, ruller, snurrer rundt og den slags fordi det er godt for balancesansen som igen er vigtigt for fx at kunne lide at ligge på maven.

Hun har ikke så meget legetøj endnu (jeg tænker at vi tids nok kan få huset fyldt med farvestrålende plastik). Favoritten er en stofabe med spejl i maven og to rangler, der sidder fast med magneter. Den kan hun få lang tid til at gå med og bruger også de to rangler separat. Ellers har hun en stofbog med sider der knitrer og en stor bold med en rangle indeni. Vi har lige meldt hende ind i en bogklub, og der fik hun et par små bøger i hhv stof og træ med fine billeder, som hun gerne vil sidde og kigge og bide lidt i.

Hun ser ikke fjernsyn som sådan. Vi har det sjældent tændt om dagen, og hun bliver aldrig placeret foran det. Om aftenen kan hun godt være sammen med os, når vi ser nyheder eller en film, og der er hun meget optaget af skærmen. Jeg kan egentlig ikke lide at hun skal se så meget på det, netop fordi hun bliver så totalt fanget ind, også når jeg har computeren tændt, så placerer hende tit væk fra skærmen med vilje.

Anmeld

16. september 2010

klmf

Vi brugte meget gulvet med puder osv. til at træne maveliggende stilling. Til at rulle osv. brugte vi en stor træningsbold.

Prøv eventuelt at tjekke minimotion.dk ud, det er (overkommelige) øvelser for de små. Vi var med til at filme det, så tror faktisk Oliver er med i en ballon-scene

Anmeld

16. september 2010

Tulle28

Vi "træner" rigtig meget og har egentlig altid gjort det. Vi går til tumlastik en gang om ugen, og hende som har holdet anbefaler at man tumler med sin baby min. 15 minutter om dagen. Vi har bogen "Leg med din baby", der er rigtig mange gode øvelser til forskellige alderstrin og også en masse gode sange (hvis man løber tør eller ikke kan huske teksten - som jeg:-)) Vi triller, slår kolbøtter, kaster hende op i luften og ligger på en stor bold. Og så ligger hun iøvrigt rigtig meget på maven i løbet af dagen.

Når det så er sagt - så triller hun ingen steder af sig selv og er i det hele taget lidt langsom motorisk (ihvertfald i forhold til dem i mødregruppen). Men det er ihvertfald ikke fordi hun IKKE er blevet stimuleret:-)

Knus Tulle

Anmeld

16. september 2010

Svenne

Jeg synes ligesom lidt det kommer af sig selv.. Her triller Arthur på 4½ måned begge veje.. Og nu er han så ved at øve sig i at sidde selv.. Jeg siger det sådan, fordi det er det eneste han vil lige for tiden.. Så det er ikke noget, VI træner med ham..
Når han finder ud af, at der er noget han kan, så gør det bare hele tiden.

Og ja, han elsker at se TV!

Anmeld

16. september 2010

Svenne

Mht. legetøj, så gider han stort set ikke sit eget, selvom han har en masse.
Næh.. kan han få fat i en stof-ble, fluesmækkeren, en peberfrugt, ketchup-flasken (ved bordet selvfølgelig), så er det meget sjovere!
Jeg prøver bare at have ham med til alt, hvad jeg laver.. Det er det bedste underholdning for ham.. Ligge tøj sammen, sidde i barnevognen og kigge, mens jeg ordner noget undenfor o.lign.

Men det ER svært at aktivere dem en hel dag!! Suk...

Anmeld

16. september 2010

MariaJ

Svenne skriver:

Mht. legetøj, så gider han stort set ikke sit eget, selvom han har en masse.
Næh.. kan han få fat i en stof-ble, fluesmækkeren, en peberfrugt, ketchup-flasken (ved bordet selvfølgelig), så er det meget sjovere!
Jeg prøver bare at have ham med til alt, hvad jeg laver.. Det er det bedste underholdning for ham.. Ligge tøj sammen, sidde i barnevognen og kigge, mens jeg ordner noget undenfor o.lign.

Men det ER svært at aktivere dem en hel dag!! Suk...

Mht aktivering, så tror jeg altså også bare man skal slappe lidt af. Som Svenne foreslår - at være sammen med baby mens man gør andre ting må være helt fint en del af dagen. Det ER svært, hvis man skal finde på noget hele tiden, men det virker også på mig som en lidt "unaturlig" måde at være sammen med sit barn på, hvis der skal være program hele dagen. Jeg kan simpelthen ikke tro at menneskebørn er skabt til at skulle specialunderholdes hele dagen. Babyer elsker at være sammen med deres forældre og skal selvfølgelig have masser opmærksomhed, men jeg tror godt den opmærksomhed kan være at mor synger en sang for baby, mens hun lægger vasketøj sammen eller laver mad, eller for den sags skyld bare at baby sidder på skødet, mens mor og far snakker sammen. Man skal selvfølgelig også lege med og aktivere sin baby, men jeg tror ikke man behøver at føle, at man skal finde på noget hele dagen.

Anmeld

16. september 2010

Svenne

MariaJ skriver:

Mht aktivering, så tror jeg altså også bare man skal slappe lidt af. Som Svenne foreslår - at være sammen med baby mens man gør andre ting må være helt fint en del af dagen. Det ER svært, hvis man skal finde på noget hele tiden, men det virker også på mig som en lidt "unaturlig" måde at være sammen med sit barn på, hvis der skal være program hele dagen. Jeg kan simpelthen ikke tro at menneskebørn er skabt til at skulle specialunderholdes hele dagen. Babyer elsker at være sammen med deres forældre og skal selvfølgelig have masser opmærksomhed, men jeg tror godt den opmærksomhed kan være at mor synger en sang for baby, mens hun lægger vasketøj sammen eller laver mad, eller for den sags skyld bare at baby sidder på skødet, mens mor og far snakker sammen. Man skal selvfølgelig også lege med og aktivere sin baby, men jeg tror ikke man behøver at føle, at man skal finde på noget hele dagen.

Ja præcis! Eller for den sags skyld bare lade dem være med, når man spiser!!
Arthur sidder i sin Bumbo på bordet om morgenen, mens min kæreste spiser morgenmad - det elsker han! Ja det gør de begge to faktisk.. Så når min kæreste også lige at være lidt sammen med ham inden han skal på arbejde.
Om aftenen er Arthur også med ved bordet..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.