Vi træner ikke som sådan. Johanna tilbringer meget af dagen på et stort tæppe på gulvet, hvor jeg lægger hende på maven så tit som muligt og placerer hendes legetøj sådan at hun skal strække sig lidt efter det og her bruger hun meget tid på selv at øve sig i at rulle, løfte hovedet, dreje sig rundt osv. Nogle gange ruller jeg med bolden, bruger ranglen eller bare lægger mig foran hende, så gider hun at ligge på maven lidt længere. Den eneste "træning" er at vi tumler med hende, slår kolbøtter med hende, ruller, snurrer rundt og den slags fordi det er godt for balancesansen som igen er vigtigt for fx at kunne lide at ligge på maven.
Hun har ikke så meget legetøj endnu (jeg tænker at vi tids nok kan få huset fyldt med farvestrålende plastik). Favoritten er en stofabe med spejl i maven og to rangler, der sidder fast med magneter. Den kan hun få lang tid til at gå med og bruger også de to rangler separat. Ellers har hun en stofbog med sider der knitrer og en stor bold med en rangle indeni. Vi har lige meldt hende ind i en bogklub, og der fik hun et par små bøger i hhv stof og træ med fine billeder, som hun gerne vil sidde og kigge og bide lidt i.
Hun ser ikke fjernsyn som sådan. Vi har det sjældent tændt om dagen, og hun bliver aldrig placeret foran det. Om aftenen kan hun godt være sammen med os, når vi ser nyheder eller en film, og der er hun meget optaget af skærmen. Jeg kan egentlig ikke lide at hun skal se så meget på det, netop fordi hun bliver så totalt fanget ind, også når jeg har computeren tændt, så placerer hende tit væk fra skærmen med vilje.
Anmeld