lidt at tænke over ;)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.364 visninger
6 svar
0 synes godt om
15. september 2010

mariamiss6

Et par ord stillinger/kompositioner at tænke lidt over....

Hvorfor går man UD på toilettet og UD i køkkenet, men altid IND i stuen eller IND i/på værelset?

Eksempler... Jeg skal lige UD på toilettet (hvorfor? det ligger da inde i huset)
jeg skal lige UD i køkkenet (stadig inde i huset)
Kom ind i stuen/jeg går ind i stuen
Jeg går ind på værelset/gå ind på dit værelse.....

Lad mig så høre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

ooo

Mon det har noget at gøre med, at toiletterne i gamle dage var placeret udenfor, og man derfor skulle UD for at komme på tønden?

Ligeledes var køkkenet tit placeret lidt væk fra de andre rum, specielt hos de højere klasser, de havde folk til at lave mad til dem, og skulle jo nødigt støde på dem i løbet af dagen. Derfor blev køkkenet placeret væk fra resten af huset, i nogle tilfælde var det endda placeret i et UDhus.

M.

Anmeld

16. september 2010

mariamiss6

Metchen skriver:

Mon det har noget at gøre med, at toiletterne i gamle dage var placeret udenfor, og man derfor skulle UD for at komme på tønden?

Ligeledes var køkkenet tit placeret lidt væk fra de andre rum, specielt hos de højere klasser, de havde folk til at lave mad til dem, og skulle jo nødigt støde på dem i løbet af dagen. Derfor blev køkkenet placeret væk fra resten af huset, i nogle tilfælde var det endda placeret i et UDhus.

M.

Også min forklaring, og helt sikkert rigtigt tror jeg... Men det er da stadig lidt komisk at tænke over hvilke ord man bruger til hvad. når det nu alligevel alt sammen ligger inden for husets 4 vægge idag

Anmeld

16. september 2010

Bondepigen

mariamiss6 skriver:

Et par ord stillinger/kompositioner at tænke lidt over....

Hvorfor går man UD på toilettet og UD i køkkenet, men altid IND i stuen eller IND i/på værelset?

Eksempler... Jeg skal lige UD på toilettet (hvorfor? det ligger da inde i huset)
jeg skal lige UD i køkkenet (stadig inde i huset)
Kom ind i stuen/jeg går ind i stuen
Jeg går ind på værelset/gå ind på dit værelse.....

Lad mig så høre?

Det er ikke det eneste...  Hos min søster, som bor omk. Skjern, der siger de gå lige op i stuen, selv om det ligger i stueetagen....og ned i køkkenet som osse ligger der... Det ligger bare i hver sin ende...

Anmeld

17. september 2010

mariamiss6

bondepigen skriver:

Det er ikke det eneste...  Hos min søster, som bor omk. Skjern, der siger de gå lige op i stuen, selv om det ligger i stueetagen....og ned i køkkenet som osse ligger der... Det ligger bare i hver sin ende...

Arh okay, den var faktisk værre hehehe.....

Anmeld

17. september 2010

Bondepigen

mariamiss6 skriver:

Arh okay, den var faktisk værre hehehe.....

Ja ik?! Så er ind i stuen og ud i køkkenet pludselig ikke så galt...

Anmeld

17. september 2010

sarahb

her siger vi jeg går på toilettet eller jeg skal på toilettet. Så her bliver ikk brugt ud, og jeg går lige i køkkenet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.