lur og sove om aftenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

933 visninger
7 svar
0 synes godt om
15. september 2010

Assi

Min pige blev 3 i august.

Hun er stadigvæk glad for sin lur og sover mellem 1-2 time. Dog har vi i en langggg periode haft problemer med at få hende til at sove om aftenen. Enten ligger hun bare rigtig længe og holder sig vågen eller også står hun hele tiden op og går ud af værelset/eller ligger og råber og græder. Det er værre nogle aftener end andre. Men det betyder at hun først sover mellem 20.30 og 21.30.

Så mit spørgsmål er - jer der har børn på lidt over 3 år (eller har haft ) hvor længe sov de lur? Hvornår stoppede de? Der har været dage, hvor hun ikke har sovet lur, og hvor det har været det samme problem om aftenen...men tænker alligevel vi måske skal fjerne luren helt, for at aftenen ikke bliver træls (frygter så en eftermiddag med meget træt datter).

Nogle råd/erfaringer???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2010

JulieE

Assi skriver:

Min pige blev 3 i august.

Hun er stadigvæk glad for sin lur og sover mellem 1-2 time. Dog har vi i en langggg periode haft problemer med at få hende til at sove om aftenen. Enten ligger hun bare rigtig længe og holder sig vågen eller også står hun hele tiden op og går ud af værelset/eller ligger og råber og græder. Det er værre nogle aftener end andre. Men det betyder at hun først sover mellem 20.30 og 21.30.

Så mit spørgsmål er - jer der har børn på lidt over 3 år (eller har haft ) hvor længe sov de lur? Hvornår stoppede de? Der har været dage, hvor hun ikke har sovet lur, og hvor det har været det samme problem om aftenen...men tænker alligevel vi måske skal fjerne luren helt, for at aftenen ikke bliver træls (frygter så en eftermiddag med meget træt datter).

Nogle råd/erfaringer???

Uha... de aftner er bare ikke sjove. Min datter er næsten 4 år og vi havde balladen for ca 1½ år siden. Vi gjorde det, at vi aftale med vuggestuen at hun ikke sov til midddag 2 dage om ugen (tirsdag og torsdag) det hjalp. Senere byttede vi rundt, så hun sov 2 dage om ugen og var ude og lege 3 dage istedet. Og de sidste par måneder sov hun faktisk ikke til middag mere. Det gav meget mere ro om aftenene

de dage hun ikke sov i overgangs perioden var hun rigtig træt, men efterhånden vænnede hun sig til det.

Anmeld

15. september 2010

TbCp

Liva blev 3 år d. 24. august. Hun er stoppet med lur her for et par uger siden.

Vi havde samme problem, at hun ofte først faldt i søvn ved 21 - 21.30 tiden og vi skal op ved 6-tiden om morgenen....

Efter luren er droppet falder hun i søvn senest kl. 20! og uden kamp! Det er virkelig rart!

Anmeld

15. september 2010

Assi

JulieE skriver:

Uha... de aftner er bare ikke sjove. Min datter er næsten 4 år og vi havde balladen for ca 1½ år siden. Vi gjorde det, at vi aftale med vuggestuen at hun ikke sov til midddag 2 dage om ugen (tirsdag og torsdag) det hjalp. Senere byttede vi rundt, så hun sov 2 dage om ugen og var ude og lege 3 dage istedet. Og de sidste par måneder sov hun faktisk ikke til middag mere. Det gav meget mere ro om aftenene

de dage hun ikke sov i overgangs perioden var hun rigtig træt, men efterhånden vænnede hun sig til det.

Tak for tippet - jeg har slet ikke tænkt på det med kun at tage luren et par gange om ugen - måske det var en ide til at gøre overgangen nemmere. Det kan også bare virke så "synd" nu når de nyder luren...omvendt er aftenerne også synd for hende (og os ).

Anmeld

15. september 2010

Assi

TbCp skriver:

Liva blev 3 år d. 24. august. Hun er stoppet med lur her for et par uger siden.

Vi havde samme problem, at hun ofte først faldt i søvn ved 21 - 21.30 tiden og vi skal op ved 6-tiden om morgenen....

Efter luren er droppet falder hun i søvn senest kl. 20! og uden kamp! Det er virkelig rart!

Jamen det er jo nok luren vi skal ha droppet så - var det en hård overgangstid uden lur for hende? Tog i den væk fra den ene dag til den anden eller gjorde i det stille og rolig med f.eks. kun at droppe den nogle dage??

Anmeld

15. september 2010

JulieE

Assi skriver:

Tak for tippet - jeg har slet ikke tænkt på det med kun at tage luren et par gange om ugen - måske det var en ide til at gøre overgangen nemmere. Det kan også bare virke så "synd" nu når de nyder luren...omvendt er aftenerne også synd for hende (og os ).

Jamen velbekomme  Vi har ihvertfald haft stor succes med den metode til begge vores børn. Det er vuggestuend er i sin tid foreslog den metode og de styrer det så godt.

Luren er da også en dejlig ting (jeg kunne godt selv klarer en morfar lige nu ), men det skal jo ikke være på bekostning af nattesøvnen

Jeg håber I finder en god metode og slipper for fest hver aften

Anmeld

15. september 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nøj, hvor jeg kender det - vi havde fuldstændige de samme problemer med Luka indtil for 3 uger siden. Han bliver 3 år til oktober. Vi havde kæmpe problemer når han skulle sove om aften. I vuggestuen sov han max 1 time uden problemer.

Vi aftalte med vuggestuen, at han ikke skulle sove tirsdag og torsdag for, at se om det hjalp. Og det gjorde det. Vi tog luren fra ham efter 3 dage, da de dage han sov til middag havde vi igen problemer om aften.

Han er godt træt når kl. er 19 og sover UDEN problemer. Det er bare godnat og sov godt

Det er så FANTASTISK

Anmeld

15. september 2010

TbCp

Assi skriver:

Jamen det er jo nok luren vi skal ha droppet så - var det en hård overgangstid uden lur for hende? Tog i den væk fra den ene dag til den anden eller gjorde i det stille og rolig med f.eks. kun at droppe den nogle dage??

Vi startede med at droppe den i weekends.

Og så snakkede pædagogerne en dag om at hun blev sur når hun skulle ned at sove, hun ville hellere lege... så tænkte  vi at det kunne vi da prøve og gik det helt galt måtte hun jo så sove til middag igen.

Synes egentlig ikke overgangen har været specielt hård.

Der er enkelte dage hvor hun er ekstra træt og bliver noget muggen sidst på dagen, men de fleste dage går det helt fint.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.