Graviditetssukkersyge ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.002 visninger
4 svar
0 synes godt om
21. juli 2008

Anja

Er der nogen der har erfaring med graviditetsukkersyge ???

Jeg var til glukosebelastning i sidste uge og er netop blevet ringet op af sygehuset, at en overlæge ønsker at se mig i morgen til et møde, da mine værdier i prøverne var for høje .... :S

Nogen der har prøvet det ??

Anja 27+6

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2008

Lsh

Hej Anja, Jeg havde graviditetssukkersyge under min første graviditet. Jeg fik hjælp til kostomlægning af en diætist på sygehuset, skulle spise mere fiberrigt, fedtfattigt, grøntsager og frugt og ellers undgå al slags kage, slik, sodavand med sukker - alt usundt skulle undgåes eller i hvert fald spises i MEGET begrænsede mængder. Motion er også en go' ting til at holde blodsukkeret stabilt. Så en gåtur om morgenen og om aftenen så var mine tal som de skulle være. Så blev jeg udstyret med et blodsukker-målingsapparat. Så skulle jeg hver morgen 45 min efter morgenmad, måle mit blodsukker, inden da gik jeg altid en tur, så var blodsukret fint. Det måtte så højest være på 7(mener jeg; men det får alt at vide om). Tallene blev skrevet ned og jeg stod til "regnskab" for lægen ved næste besøg. Det er ikke så slemt når du først er inde i det, tænk på at det er vigtigt for baby og du gør det for jeres begges skyld. Efter fødslen, får baby målt blodsukker og et lille snapseglas med mme i, så blodsukret er stabilt fra start af. Under ammeforløbet, blev jeg så vækket hver 4. time for at amme, igen for at sikre et stabilt blodsukker hos baby. Efter 2 mdr. var jeg til glukosebelastning igen og alt var igen normalt. Så det forsvinder som regel efter graviditeten. Men du kan jo selv gøre en stor del ved at spise godt med frugt og grønt så vægten ryger ned :) Held & lykke med det. Spørg igen, hvis du har mere du vil vide hjælper jeg gerne hvis jeg kan 8D Knus Luise

Anmeld

21. juli 2008

Anja

Hej Luise

Tak for dit svar. Jeg har netop fået at vide her senere i dag, at jeg faktisk HAR graviditetssukkersyge og skal i morgen en tur på sygehuset og tale med en overlæge og derefter en diætist.

Bliver man tjekket ekstra i løbet af graviditeten ??

Jeg er ret spændt på at høre om det hele i morgen, men er også ret ked af det - synes det er træls at resten af graviditeten kommer til at dreje sig om noget der minder om sygdom :S

Anja

Anmeld

21. juli 2008

Balderson

Hej Anja Min læge var bange for at jeg også havde graviditssukkersyge og fik derfor at vide at jeg skulle holde mig fra sodanvand med sukker, slik, kager, is, chips, juice og faktisk sagde han at jeg heller ikke måtte spise vindruer, fordi der er så meget druesukker i dem.. Men til gengæld kunne jeg spise alle de æbler, bananer og andre slags frugt som jeg havde lyst til.. Men spørg din læge ang. madvarer :) Ja, skulle faktisk begrænse mit sukkerindhold.. Det var svært da de danske jordbær lige var komme frem, kan jeg huske :( Men man gør jo alt for sit kommende barn :) Jeg udviklede heldigvis ikke graviditetssukkersyge og vil sige at fordi jeg endeligt overholdte lægens regler så er jeg overbevist om at en af grundende til at jeg kun har taget 9 kg på i min graviditet (har små 14 dage tilbage) er fordi jeg har tænkt over hvad jeg har spist hele vejen igennem min graviditet.. Det ser jeg som et plus, når nu jeg skal af med alle de kilo'er igen.. Så skal løbebåndet i fitness centeret ikke have en så hård tur, som hvis jeg havde taget 30 kg. på :D Mvh

Anmeld

21. juli 2008

Lsh

Anja skriver:

Hej Luise

Tak for dit svar. Jeg har netop fået at vide her senere i dag, at jeg faktisk HAR graviditetssukkersyge og skal i morgen en tur på sygehuset og tale med en overlæge og derefter en diætist.

Bliver man tjekket ekstra i løbet af graviditeten ??

Jeg er ret spændt på at høre om det hele i morgen, men er også ret ked af det - synes det er træls at resten af graviditeten kommer til at dreje sig om noget der minder om sygdom :S

Anja

Hej Anja

Ja, det er ikke sjovt at få det konstateret; men på den anden side er det godt at det er blevet opdaget i tide, så der kan gøres noget ved det og der bliver holdt øje med jer :)

Jeg blev tjekket hver 14. dag, hvor jeg både viset min målinger og så blev jeg også scannet, så man får lov at se baby ekstra meget på den måde.... ;)

Se endelig ikke på det som en sygdom; men som en kostomlægning, for meget mere i det er der faktisk ikke. Og så drejer det sig jo "bare" om at spise udelukke sukkerholdige produkter og spise ekstra frugt og grønt. Jeg fik at vide at jeg måtte drik light produkter og appelsinjuice og det hjalp mig rigtig meget når jeg var sliksyg og lækkersulten.

Luise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.