Bækkenløsning ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

876 visninger
6 svar
0 synes godt om
12. september 2010

Anonym trådstarter

Er det for tidligt at man har smerter i uge 20 ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2010

Dansker I Holland

Anonym skriver:

Er det for tidligt at man har smerter i uge 20 ?

Nej det er ikke for tidligt Jeg startede med at have smerter da jeg var 16 uger henne og det vidste sig at det var BL.. Så tjek du heller med din læge

Knus Sussie 30+6

Anmeld

12. september 2010

Anonym trådstarter

NR3ønskebarn skriver:

Nej det er ikke for tidligt Jeg startede med at have smerter da jeg var 16 uger henne og det vidste sig at det var BL.. Så tjek du heller med din læge

Knus Sussie 30+6

hvordan tjekker man det og får man noget for det , det er mit første barn

Anmeld

12. september 2010

Dansker I Holland

Anonym skriver:

hvordan tjekker man det og får man noget for det , det er mit første barn

Altså jeg blev bedt af min læge, da jeg ville have det undersøgt, om at lave nogle forskellige bevægelser osv.. Og hvis det gjorde ondt, så var det BL.. Jeg mener ikke du kan få noget for det som sådan, men du kan altid høre dig ad med din læge hvis det skulle vise sig at være BL. hvilket jeg ikke håber for dig at det er.. Jeg mistænkte det fordi jeg havde MEGA ondt i skambenet og kunne ikke forstå hvorfor. Så tænkte jeg at jeg ville give det en uges tid for at se om det gik væk, men det gjorde det ikke Jeg kan finde et link til en hjemmeside omkring BL hvis du har lyst til at læse om det ?

Knus Sussie 30+6

Anmeld

12. september 2010

Anonym trådstarter

NR3ønskebarn skriver:

Altså jeg blev bedt af min læge, da jeg ville have det undersøgt, om at lave nogle forskellige bevægelser osv.. Og hvis det gjorde ondt, så var det BL.. Jeg mener ikke du kan få noget for det som sådan, men du kan altid høre dig ad med din læge hvis det skulle vise sig at være BL. hvilket jeg ikke håber for dig at det er.. Jeg mistænkte det fordi jeg havde MEGA ondt i skambenet og kunne ikke forstå hvorfor. Så tænkte jeg at jeg ville give det en uges tid for at se om det gik væk, men det gjorde det ikke Jeg kan finde et link til en hjemmeside omkring BL hvis du har lyst til at læse om det ?

Knus Sussie 30+6

jeg har læst var bare i tvivl om hvad man kunne gøre ved det og om det var for tidligt kunne være jeg bare har været for hård ved min krop

Anmeld

12. september 2010

Dansker I Holland

Anonym skriver:

jeg har læst var bare i tvivl om hvad man kunne gøre ved det og om det var for tidligt kunne være jeg bare har været for hård ved min krop

Ok Men hvis du HAR BL... Så skal du i hvert fald tage det meget roligt Smiler..

Anmeld

12. september 2010

SussieThyssen

Dækkenløsning er noget djævelskab og jeg er selv delvist invalideret af det.

Jeg ved ikke hvor meget eller lidt folk egentligt kender til det og hvad det helt præcist er, men for en god ordens skyld, så synes jeg, at I lige skal have den medicinske forklaring på det.

Alle kvinder frigør nogle hormoner under svangerskabet, som skal blødgøre den meget masive sene, der sidder i bunden af vores bækken og holder de 2 bækkenhalvdele sammen. Under normale omstændigheder, så skulle vi gerne først begynde at producere det hormon hen imod de sidste 4 til 8 svangerskabsuger, men vi er altså en hel del, der begynder på det længe før.
Det er nemlig sådan, at hormonet rent faktisk også laves i meget små mængder lige op til menses, hvor det hjælper til med udskillelsen af affaldsstofferne fra livmoderen, og nogle af os har ganske enkelt en overproduktion af det.
Senen der skal blødgøres, gør bækkenet mere smidigt, og dette gør at vores bækken bedre kan give sig under selve fødslen. Det er jo i grunden mægtigt smart lavet fra naturens hånd, hvis det så bare ikke tog overhånd.
For når elastikken i bunden begynder at give sig for tidligt, så vil vægten af barnet få bækkenet til at skride ud til siderne, incl. vores egen vægt, og her er det så at det kan blive så meget, at bl.a. toppen af lårbensknoglerne glider op og laver et tryk i toppen af vores hofteskåle, hvor de ikke skulle gøre det.
Samtidigt har man følelsen af, at benene konstant skrider fra hinanden, og at man er ved at tabe hele understellet på gulvet.
Det er meget smertefuldt skal jeg hilse og sige, og hvis man ikke passer ekstra godt på sig selv, kan man i ekstreme tilfælde blive invalid og gangbesværet for resten af livet.

Desværre kan det ikke behandles medicinsk, men der findes forskellige hjælpemidler, som lægen kan henvise til, samt at indlægge en til aflastning, hvis det bliver meget slemt...men det er heldigvis sjældent det bliver nødvendigt. For de flestes vedkommende, så er det nok at lade andre tage de tunge løft og ellers slappe godt af og hvile meget.

Som regel fortager det sig igen ret hurtigt efter fødslen, der vil være et par måneder, hvor man er noget slap i elastikken for neden, og her er det vigtigt at man arbejder med øvelser, som man kan få af en fysioterapeut, samt at man hænger flittingt i med sine knibeøvelser.
Men nogle gange bliver bækkenet altså ikke helt det samme mere, og desværre har bækkenløsning det med at blive værre for hver graviditet, så det er bare med at passe godt på sig.

Måden man konstaterer bækkenløsning på er blevet omtalt tidligere i denne tråd, men det foregår ved nogle bevægelser, som lægen beder en udføre. Så skal man på en skala fra 1 til 10 prøve at vurdere hvor ondt det gør, og om det det gør ondt.

Bækkenløsning kan starte helt fra uge 12-14 stykker, men kan også først vise sig imod slutningen af svangerskabet.

For mit eget vedkommende startede min bækkenløsning i 5. måned med den første, i begyndelsen af uge 16 med nr 2 og faktisk næsten fra starten med nr 3.
Jeg har hele tiden passet meget på mit bækken, men jeg fik en arbejdsskade for 2 år siden hvor det brød helt op, og jeg har siden ikke været i stand til at passe et normalt arbejde, men er tilkendt flexjob.
Så pas på jer selv piger

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.