Ægsortering - Nogen der har prøvet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.832 visninger
8 svar
0 synes godt om
12. september 2010

Meliora

Jeg er i den uheldige situation at der i min familie er en alvorlig nyresygdom, som jeg desværre har arvet anlægget for, har vi fundet ud af via en gentest på Riget.

Så når vi skal have børn, bliver det via kunstig befrugtning, fordi vi skal igennem ægsortering. Dvs. at jeg skal igennem 'den lange' hormonbehandling og skal producere 10-15 æg pr. forsøg.

Glæder mig til at komme i gang, men er også nervøs for forløbet.

Vi har i sidste måned været til samtale på fertilitetsklinikken, som var en positiv oplevelse. Næste step er at vi ringer når vi vil igang, hvilket bliver om ca. 1½ år når min kæreste er færdig med sin Cand.IT.

Er der nogle der har prøvet samme forløb herinde? og hvor mange forsøg skulle der til før I blev gravide?

Håber nogen har et par erfaringer de vil dele

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2010

aarhusmor

Jeg er desværre ikke blevet gravid de to gange jeg har prøvet det. Jeg fik 450 enheder menupur og det er meget. Jeg producerede meget få æg og ud af 15 æg var der kun 1 der virkede. Men jeg har også translokationer på generne osv.

Den eneste forskel fra alm. ICSI er nok at æggene skal befrugtes og ligge i 3-5 dage, så skal de gentestes og lægges op.

Ved ægsortering fryser de ikke æg ned, så hvis du gerne vil have flere børn, så skal du igennem det hele igen. (Til gengæld går det ind under de 50 millioner som staten giver til barnløshed og er derfor gratis behandling. (Du kan ikke få det gjort i det private)

Anmeld

12. september 2010

Meliora

det var da rigtig øv på dinne vegne. Skal I så prøve igen eller hva?

Vores læge sagde at hvis der var mere end 1 godt befrugtet raskt æg, så ville de fryse det ned til senere brug. Jeg har så læst at nedfrosne æg giver mindre chance for graviditet, men man kan jo altid forsøge før endnu en hormonbehandling.

Rent teoretisk burde halvdelen af mine æg være raske, da sygdommen rammer med 50% chance, så håber virkelig at der kan blive 1-2 gode æg.

Ja heldigvis bliver vi ikke ramt af Politikernes sindsyge plan, hvilket vi jo er lykkelige for. Men vi har jo heller ikke andre alternativer, privatklinikker rigtigt nok som du også skrev, ikke må lave ægsorteringer.

Vi skal til et foredrag om forløbet på Riget i november måned. Har I været til sådant et foredrag?

Anmeld

12. september 2010

aarhusmor

FruRafn skriver:

det var da rigtig øv på dinne vegne. Skal I så prøve igen eller hva?

Vores læge sagde at hvis der var mere end 1 godt befrugtet raskt æg, så ville de fryse det ned til senere brug. Jeg har så læst at nedfrosne æg giver mindre chance for graviditet, men man kan jo altid forsøge før endnu en hormonbehandling.

Rent teoretisk burde halvdelen af mine æg være raske, da sygdommen rammer med 50% chance, så håber virkelig at der kan blive 1-2 gode æg.

Ja heldigvis bliver vi ikke ramt af Politikernes sindsyge plan, hvilket vi jo er lykkelige for. Men vi har jo heller ikke andre alternativer, privatklinikker rigtigt nok som du også skrev, ikke må lave ægsorteringer.

Vi skal til et foredrag om forløbet på Riget i november måned. Har I været til sådant et foredrag?

Lægerne har opgivet at hjælpe mig. Der er under 1% chance for at det lykkes. (Men vi er heldigivis forældre til en dreng)

Jeg har ikke været til info på Riget, for det var en speciel behandling jeg fik derovre. Men på mit "hovedsted" som var Skejby var jeg til det og synes det var ganske sjovt. Man får da set ægdelingen

Anmeld

12. september 2010

Meliora

Ok det er jeg da ked af at høre, men godt at I har én guldklump:-)

Vi skulle gerne have de 'normale' ca. 20% chance for graviditet pr. forsøg, så jeg krydser fingre for at det sker i første eller andet forsøg (Tror ikke det er sjovt at skulle gennemgå 3 eller flere hormonbehandlinger i træk)

Blev du meget påvirket af hormonerne? (det frygter jeg nemlig at jeg bliver:-( )

Anmeld

12. september 2010

aarhusmor

FruRafn skriver:

Ok det er jeg da ked af at høre, men godt at I har én guldklump:-)

Vi skulle gerne have de 'normale' ca. 20% chance for graviditet pr. forsøg, så jeg krydser fingre for at det sker i første eller andet forsøg (Tror ikke det er sjovt at skulle gennemgå 3 eller flere hormonbehandlinger i træk)

Blev du meget påvirket af hormonerne? (det frygter jeg nemlig at jeg bliver:-( )

Tak skal du have

Nej jeg var slet ikke påvirket af hormonerne. Men ægudtagning er ikke lige mig. Men hos nogen gør det ondt og andre ikke. Jeg havde høje æggestokke så det gjorde meget ondt.

Anmeld

12. september 2010

Meliora

ok, det lyder godt, håber jeg heller ikke at jeg bliver. Har ikke tænkt mig at fortælle mine kollegaer når vi går igang med behanding, derfor frygter jeg lidt at jeg bliver en kæmpe Bitch, da folk jo ikke vil kunne vide baggrunden for mine evt. humørsvingninger.
Synes det er en privat ting, og vil først fortælle det når jeg er 3-4 måneder henne (med mindre man kan se det før)

Jeg har også fået af vide at ægudtagning gør ondt, og det tror jeg også det vil gøre hos mig, eftersom min smertetærskel er MEGET lav. Jeg synes det gjorde mega ondt at blive scannet forneden, især da hun scannede æggstokkene og livmoder, AV. Jeg forklarede lægen at jeg havde det sådan, og hun sagde at de så bare ville bedøve mig mere når jeg skal have taget æg ud.

Men uanset hvor mange anstrengelser vi skal igennem, så er jeg sikker på at det er det hele værd:-)

Anmeld

12. september 2010

aarhusmor

FruRafn skriver:

ok, det lyder godt, håber jeg heller ikke at jeg bliver. Har ikke tænkt mig at fortælle mine kollegaer når vi går igang med behanding, derfor frygter jeg lidt at jeg bliver en kæmpe Bitch, da folk jo ikke vil kunne vide baggrunden for mine evt. humørsvingninger.
Synes det er en privat ting, og vil først fortælle det når jeg er 3-4 måneder henne (med mindre man kan se det før)

Jeg har også fået af vide at ægudtagning gør ondt, og det tror jeg også det vil gøre hos mig, eftersom min smertetærskel er MEGET lav. Jeg synes det gjorde mega ondt at blive scannet forneden, især da hun scannede æggstokkene og livmoder, AV. Jeg forklarede lægen at jeg havde det sådan, og hun sagde at de så bare ville bedøve mig mere når jeg skal have taget æg ud.

Men uanset hvor mange anstrengelser vi skal igennem, så er jeg sikker på at det er det hele værd:-)

Det er det hele værd, det lover jeg dig (Selvom at man kan bande de små væk nogengange, og det er ok, også selvom man har fået behandling

Jeg tror ikke man skal sige det til kollegaerne, for så forventer de man er hys, siger hele tiden til en, nå er du kommet på hyspillerne osv. Det kan være ret irriterende. Og sansynligheden for at de ikke opdager det er stor

Anmeld

12. september 2010

Meliora

hehe, det kan alle nok komme til nogen gange:-)

Lige præcis. Hvis det ikke lykkedes efter første eller andet forsøg, så er det sidste jeg vil nok at skulle fortælle alle at det ikke giK. Så det bliver nok kun mine forældre og mine svigerforældre der får at vide når vi skal i gang med behandling, andre må vente til der er gevinst:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.